Aglappen ved Tennskjær (Malangen fort)

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Takk for link!
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Galskap, igjen... :sur:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tja, det er vel høy tid at de kommer i gang der også... Det er jo tross alt temmelig nøyaktig 5 år siden Kystartilleriet ble nedlagt, og øvrige anlegg demonteres og plugges igjen fortløpende.
jarle58
Posts: 26
Joined: 15 Jun 2012 20:54
Location: Hardanger

Var med på installasjon idriftsetting og nedlegging av Malangen fort. Utan tvil det flottaste anlegg vi bygde. Legg ved eit oversiktsbilete av torpedohallen.
Attachments
TP hall oversikt 3.jpg
TP hall oversikt 3.jpg (74.91 KiB) Viewed 873 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

jarle58 wrote:Legg ved eit oversiktsbilete av torpedohallen.
Her er det meste ribbet nå etter det jeg forstår (entrepenør var godt i gang med de siste restene i forrige uke).
jarle58
Posts: 26
Joined: 15 Jun 2012 20:54
Location: Hardanger

Sidan anlegget er no er ribba for alt utstyr får vi mimre med nokre bilete som var tekne i 2001.
Attachments
Nødutgang
Nødutgang
Nødutgang 4.jpg (94.07 KiB) Viewed 820 times
Peilesøyle
Peilesøyle
Peilesøyle.jpg (68.03 KiB) Viewed 820 times
Torpedokontrollrom
Torpedokontrollrom
TKR operatører_6.jpg (79.4 KiB) Viewed 820 times
Torpedo TP-613 Øvelse
Torpedo TP-613 Øvelse
Torpedo i kran.jpg (85.21 KiB) Viewed 820 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Flott, takk for bilder. Hjelper til med modellen jeg lager av Herdla
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Ubrukt torpedoanlegg på billigsalg.

"Utfordrende atkomst og beliggenhet."

http://www.skifte.no/alleeiendommer/Mal ... ellanlegg/

Hvor lå forresten siktestasjon for dette anlegget?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

100k prisantydning? Jeg er med og spleise jeg :-)
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tarjei wrote:Hvor lå forresten siktestasjon for dette anlegget?
Siktestasjon? Hvis du tenker på reservemålestasjon (backup dersom primære sensorer skulle falle ut) lå den i en ekstysk kommandobunker lenger ut (husker ikke navnet på det tyske batteriet i farten, men det er omtalt i en egen tråd). Den bunkeren er nå en del av et privathus (eller hytte?).
TommyG wrote:100k prisantydning? Jeg er med og spleise jeg :-)
Du bør nok ha betydelig mere midler og en plan for hva det tomme fjellanlegget skal brukes til - det er vel ikke så mye som et kabelfeste igjen på veggene der om ryddejobben er gjort riktig...
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Siktestasjon ble vel litt feil betegnelse. Hvilken type ildledning hadde dette anlegget?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tarjei wrote:Siktestasjon ble vel litt feil betegnelse. Hvilken type ildledning hadde dette anlegget?
Dette var ett av 3 nye torpedobatterier med IDA-ildledningssystem. Dette var levert av NFT / KDA / Kongsberg-gruppen (det ble noen navnebytter underveis og jeg mener skiltene på konsollene ble byttet en gang ila. prosjektet).
Systemet var hardwaremessig basert på MSI-90U fra Ula-klasse UVB (KS900 hoveddatamaskin, med flere av kontrollerne/prosessorene felles med MSI). Konsollene var i motsetning til på UVB grønnmalt og gitt bedre fysisk plass på land, slapp enn de vippbare pultene + at all elektronikken ble plassert i et eget skap ved siden av konsollene (senere flyttet bak i TKR da våpenoffiserkonsoll ble satt inn ifbm. TP613 integrasjon).
Sensorer for måldata: Radar (primær) og elektrooptisk (sekundær, med dagslys- og IR-kamera + laser avstandsmåler).
Reservesystem (IDAR) med ekstysk peilesøyle (kikkert og laser med nattkapasitet) plassert i en egen målestasjon var levert av Eidsvoll elektronikk om jeg ikke tar mye feil, og ikke integrert i Kongsbergsystemet utover fysisk plass til avlesingsenheten på TKS i torpedohall. Ved reservemetode måtte mao kanonkommandør lese av data fra måletasjon og taste dette inn manuelt på TKS for overføring til torpedo (ikke optimalt i en stresset situasjon). Med TP613 fikk man i tillegg en egen sensor i våpenet (hydrofon).
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Natter wrote:
Tarjei wrote:Hvor lå forresten siktestasjon for dette anlegget?
Siktestasjon? Hvis du tenker på reservemålestasjon (backup dersom primære sensorer skulle falle ut) lå den i en ekstysk kommandobunker lenger ut (husker ikke navnet på det tyske batteriet i farten, men det er omtalt i en egen tråd). Den bunkeren er nå en del av et privathus (eller hytte?)
Mener du at kommandobunkeren i Laukvik (tidl. MKB 4/512 Varden) ble benyttet som reservemålestasjon? Jeg trodde den stasjonen ble forlatt av Forsvaret lenge før Malangen Fort ble bygget.

Forøvrig hører vel denne saken inn under tråden "Malangen Fort", som også var anleggets navn.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:Mener du at kommandobunkeren i Laukvik (tidl. MKB 4/512 Varden) ble benyttet som reservemålestasjon? Jeg trodde den stasjonen ble forlatt av Forsvaret lenge før Malangen Fort ble bygget.
Nei, beklager - der gikk det litt kjapt... Målestasjonen var jo en nybygd bunker (standard FBT-bunker som ble benyttet til dette formål på alle anleggene). Mener dog den var plassert i Laukvik, men kan ha blandet sammen (har aldri vært der)... Skal sjekke!
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”