View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Oct 2020 20:13

Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Kystfort i Harstad/Vågsfjordområdet 
Author Message

Stadig noe rester der ute. Jeg hadde ikke særlig god tid, så det ble ikke noe leting. At området var befestet av aggressive måker som bokstavlig talt "bombet" med ekskrementer, gjorde ikke saken noe bedre (nesten til pass for de som bor der, når man raserer et gammelt batteri... PDT_Armataz_01_18 ).

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

23 Jul 2010 21:26
Profile

Hei det var fine bilder...

Arnøya, går de under basen som lå på stangnes før i tidn da?
Det finnes jo en del stillinger på arnøy også da. Ikke så mange bunkere, så vidt jeg husker.. men noen er det...

06 Apr 2011 22:23
Profile
F34 wrote:
Hei det var fine bilder...

Det finnes jo en del stillinger på arnøy også da. Ikke så mange bunkere, så vidt jeg husker.. men noen er det...

Arnøya er "fritt fram", men båt er nødvendig. Øya er vel påtenkt som industriområde, med molo over til Stangnes.Det ser ut til å være en del LV-stillinger der. Tror ikke de ble benyttet av KA etter krigen.
Fortet på Stangnes er fremdeles militært område.
Sigfred R.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

06 Apr 2011 23:17

F34 wrote:
Ikke vet jeg hva som har vært der, et Flak-batteri kanskje..?

Det er vel planer om å bygge ut øya (egen "protestgruppe" på Facebook)

06 Apr 2011 23:18
Profile

Post Re:
RasmusTerne wrote:
Hei.
Ja, det var nok restene av Sollia I som gikk fløyten i grustaket.
Sollia I og II (2x4 sFH414(f) ) ble som nevnt flyttet hit i 1944 for å kunne forsvare Harstadområdet mot inntrengning over land fra Kvæfjorden.
Ble flyttet fra Breivika og Stornes.
Hilsen Sigfred R.

Etter at jeg hadde snakket med Harald Isachsen sier han at det som lå i Åsegarden sansynlig IKKE er Sollia I da han mener dette bare er restene av støttepunktene rundt harstad.
Men etter en tur jeg hadde på Kvæfjordeidet nå i sommer oppdaget jeg i alle fall 2 "sirkler" som jeg mener er kanonstillinger, samt noen sammenfalte jordbunkere, men hadde ikke tid da til å undersøke dette nermere.

01 Sep 2012 11:23
Profile

Rth wrote:
Men etter en tur jeg hadde på Kvæfjordeidet nå i sommer oppdaget jeg i alle fall 2 "sirkler" som jeg mener er kanonstillinger, samt noen sammenfalte jordbunkere, men hadde ikke tid da til å undersøke dette nermere.
Har du posisjoner på disse (f.eks. fra Opplysningen1881)?

01 Sep 2012 17:44
Profile

Kom over denne mineplanen for 7./973 Breivik.
Vet ikke om den ligger her noen annen plass :)

Thomas L

13 Feb 2014 20:48
Profile WWW

Noen som har noe info om dette området?

Last edited by lind on 13 Oct 2015 22:57, edited 2 times in total.

20 Jan 2015 2:04
Profile

Mener å ha hørt at det ble satt opp noen kanoner feltmessig i området. Om det har noen sammenheng med Sollia I eller II vet jeg ikke. Harald Isachsen vet antagelig det meste om dette.

20 Jan 2015 13:20
Profile

lind wrote:
Noen som har noe info om dette området?
Interressant, og mer omfattende enn jeg var klar over. Ser frem til at du legger ut bilder av disse installasjonene...
Ole wrote:
Mener å ha hørt at det ble satt opp noen kanoner feltmessig i området. Om det har noen sammenheng med Sollia I eller II vet jeg ikke. Harald Isachsen vet antagelig det meste om dette.
"Kystbatteriene" Sollia I og II er jo nå lokalisert til hhv Drøsshågen og Tennvassåsen - ca 8km i luftlinje fra Ervik, så dette er vel - tilsv det som var etablert i området ved Åsegarden - deler av befestningsanlegg knyttet til "Festung Harstad" (ref også installasjonene og minesperringene i Gåra)?

ARN har også vært en tur i området (2002?) og fant bla et par PAK-bunkere, men jeg mener de var lokalisert nede i Ervik, nær sjøen.

Isachsen har et kart i heftet om Adolfkanonene (side 23 i den reviderte utgaven fra 2014) som viser en del avdelinger i området. Skulle vært interessant og sett evt detaljkart for områdene nord/vest for byen. Rart om ikke slikt skulle finnes, når man ser hva folk klarer å grave frem andre steder.

20 Jan 2015 16:28
Profile

Skal etter som jeg fikk høre i går av grunneier, skulle det bygges sykehus inne i fjellet.
Noen som vet hva som var "vanlig" å bygge av forsvarsverk rundt et slik sykehus ???

23 Jan 2015 11:55
Profile

lind wrote:
Skal etter som jeg fikk høre i går av grunneier, skulle det bygges sykehus inne i fjellet.
Noen som vet hva som var "vanlig" å bygge av forsvarsverk rundt et slik sykehus ???

Det spørs om det finnes noe svar på det. Det ble neppe bygget fjellanlegg for et slikt formål uten at det hadde sammenheng med stridsanlegg i samme område. Jeg vet om et større fjellanlegg som hevdes å være bygget som lasarett, men nærmere undersøkelse viste at det ikke kunne være riktig. Så man skal ikke uten videre ta grunneierens ord for god fisk.

25 Jan 2015 19:41
Profile

Ser på et kart fra mars 1945 (ligger i NARA RG242, T-312 Roll 1074) at det er tre batterier angitt under Artilleriegruppe Harstad: Sollia I og Sollia II + et tredje uten navn/nummer (hva er 22cm polsk Mörser 12 ??).

Vanskelig å lokalisere noe på et slikt unøyaktig kart, men plasseringen kan vel godt være i nærheten av Åsegarden..?

27 Apr 2015 17:48
Profile

Noen her som vet noe om fest. Batt. 646????
Ervik,harstad,Troms

14 May 2015 15:01
Profile

lind wrote:
Noen her som vet noe om fest. Batt. 646????
Ervik,harstad,Troms
Dette er vel "festungsbataljon 646"? Har sett den nevnt andre steder - formodentlig infanteri for nærforsvar av installasjonene i området rundt Trondenes/Harstad?

14 May 2015 15:55
Profile
Reply to topic   [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next