Buarøy

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Hva er dato på disse sakspapirene..?

Trodde de var ferdig med sikringen på Buarøy: http://www.skifte.no/prosjekt/buaroy-visteroy/
KAV
Posts: 59
Joined: 30 Jul 2007 21:50
Location: Sund

Natter wrote:Hva er dato på disse sakspapirene..?

20 August 2012

Trodde de var ferdig med sikringen på Buarøy: http://www.skifte.no/prosjekt/buaroy-visteroy/
https://www.sund.kommune.no/innsyn/wfdo ... &ct=RA-PDF
KAV
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tja, ting tar tydeligvis tid der ute... :?
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Sitat fra Skifte:
Kystbatteriet på Buarøy ble etablert i mai 1941 under General von Falkenhorst sin ledelse.
Javel :wink: Slik sett er vel det tilfelle for samtlige anlegg, om en ser stort på det.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Det pågår visst stadig arbeid der ute. Bare for noen dager siden var det fortsatt aktivitet. I slutten av august støtte jeg på et av indre kystvakt sine skip som lå til kai der - med fullt av unger om bord.
Sindre
jarle58
Posts: 26
Joined: 15 Jun 2012 20:54
Location: Hardanger

Var med å demonterte mykje av utstyret til minestasjonen på Visterøy vinteren 10/11. Det var radar, EO sensor, Kontrollrom, reservestasjon og minebrønner.

Kontrollrom var plassert i hovedanlegget som og inneheld, operasjonsrom og sambandsrom for kanonbatteriet på Buasrøy. Her var og ein handoperert reservesensor med laser avstandsmåler,

Sensorane og ildledning til kanonene var plassert på Korsnes. Tek og med eit bilete av kontrollrommet for Randi som låg på Korsnes.
Attachments
EO sensor på Visterøy
EO sensor på Visterøy
DSCN2362.JPG (737.91 KiB) Viewed 355 times
Randi anlegg på Korsnes
Randi anlegg på Korsnes
DSCN2414.JPG (785.52 KiB) Viewed 355 times
EO kuppel og Kari Radar på Korsnes
EO kuppel og Kari Radar på Korsnes
DSCN2418.JPG (803.77 KiB) Viewed 355 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

EO kuppel og Kari Radar på Korsnes
Samme tatt 20. april i år (dere har vel nå vært ute og fjernet panserkuppelen i forkant..?).
Attachments
IMG_9376.jpg
IMG_9376.jpg (224.71 KiB) Viewed 354 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Men er det faktisk lov å gå i land på øyen for oss vanlige dødelige?
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:Men er det faktisk lov å gå i land på øyen for oss vanlige dødelige?
Området er under avhending (trodde som sagt det var ferdig for lenge siden...). For et par år siden var det en del paintball-aktivitet der. Jeg rapporterte dette til sikkerhetsavdelingen på HOS (ikke grunnet paintball-aktiviteten i seg selv, men andre forhold som kom frem på bilder de hadde lagt ut på nettet). Svaret den gang var vel kort oppsummert at Forsvaret ikke hadde noen aktivitet eller skjermingsverdig materiell der, og derfor ikke bryddde seg. Så kan man tolke det som man vil.

Skal jo også være tydelig skiltet dersom det ikke er lov å ta seg i land (ellers gjelder friluftsloven).

Forskrift om militære forbudsområder innen Sjøforsvaret ble revidert i 2010, og der mener jeg sonene i dette området er fjernet (på Lovdata er det riktignok stadig 2000-utgaven som ligger ute: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... 20omr%E5de*&).

Er man i tvil om et tidligere militært område er frigitt for alminnelig ferdsel, er Forsvabygg rette instans for å spørre. Personlig ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å ta en tur på Buarøy / Visterøy.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Takk for info! Det står ett eller to skilt igjen på nordsiden av øyen med "militært område", men det var mange flere før i tiden, så det virker som om flesteparten er fjernet. Men - med andre ord - virker det som om en tur i land for å se seg rundt må være greit.
Sindre
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Er noen av disse nyere EO-sensorene tatt vare på? Mener jeg så en inne i kommandoplass på Herdla
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

meteor wrote:Er noen av disse nyere EO-sensorene tatt vare på? Mener jeg så en inne i kommandoplass på Herdla
Du tenker vel på denne (dreiebord med laser avstandsmåler, TV-kamera og IR-kamera)?

Jarle58 får svare for hvor den ble demontert fra (Visterøy eller Korsnes - førstnevnte er mitt tips mtp. lokaliseringen av EO-sensoren...).

Det er vel ikke diskutert hva som skal gjøres med den, men kanskje vi kan få koblet den til Minekontrollrommet som er under oppbygging (kjekt å kunne demonstrere systemet uten å måtte utsettes for vær og vind...).

Hovedkomponentene:
Simrad L7N (om jeg husker riktig) laser avstandsmåler øverst til venstre, JA1777 MIL CAMERA (dagslys kamera) under laseren og den store klumpen med litt annen grønnfarge og orange linse er et Simrad TC10 IR-kamera.

Den øverste boksen i rammen under plattformen er overføringsenhten (samme finner man i MKR/TKR, og på de øvrige kommunikasjonslinjene): Inneholder bla. modemer for dataoverføring av video og kontrollsignaler på fiberoptisk kabel.

Under denne igjen finner man plattformkontrollskap, kraftfordelingsskap mm.
Attachments
EO_1.jpg
EO_1.jpg (175.98 KiB) Viewed 294 times
Last edited by Natter on 21 Sep 2012 21:16, edited 1 time in total.
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Det var den ja :bra:
Med vennlig hilsen Meteor
jarle58
Posts: 26
Joined: 15 Jun 2012 20:54
Location: Hardanger

Vi tok vare på EO sensor både frå Visterøy og Korsnes. Den frå Visterøy står på Herdla og den andre på Fjell festning.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Etablering av Leichte Flak på Lerøy (NARA RG242/T-1022/Roll 2709/PG47400):
Attachments
0373.jpg
0373.jpg (871 KiB) Viewed 139 times
0374.jpg
0374.jpg (882.89 KiB) Viewed 139 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “HORDALAND”