Narvik området.

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Ja, eller så kan det være produsentens logo på kortsiden av steinene..?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyAE wrote:De hadde jo endel båter og skip med seg, så mest sannsynlig har de vel skipet dette fra nærmeste fabrikk, og rundt på anleggene der det trengtes.
Det jeg lurer litt på er de steinene jeg avbildet som er merket M eller W, alt etter hvilken vei de står. Tenkte på W for Wehrmakt.[/img]
Er vel en M det der.
Ser av nærbilder fra Bjarkøy, Aspenes, Saltviknes og Tjelnes at disse alle har en annen (smalere) type stein uten merking.
RasmusTerne

Natter:
Ser av nærbilder fra Bjarkøy, Aspenes, Saltviknes og Tjelnes at disse alle har en annen (smalere) type stein uten merking.
Kan føye til Engenes,Rolla og Hagenes.
Prøver å sjekke litt i lokalområdet.
Sigfred R.
Attachments
Fra Engenes.jpg
Fra Engenes.jpg (489.75 KiB) Viewed 453 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Vi er på rustjakt i Narvik denne uken og jeg gleder meg veldig til å få med meg mest mulig.Var også her tidligere i år men rakk ikke over alt så nå er det ny innsats.Veldig fin tråd. :)
Dolmen.
TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Rustjakt i Narvik høres bra ut :-)
Har dere noen spesielle mål dere skal besøke? Mye flott i fjellene, men snøen er på god vei nedover.
Regner med jeg får se bilder her eller på samlerforumet etterpå :-)
TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Dette er ikke kystfort, men stillingene og steinhyttene til de såkalte tyske "fjell-matrosene" som rømte opp i fjellene fra de synkede skipene i og rundt Narvik havn våren 1940.

Utsiktspunkt, legg merke til steinhytten midt i bildet:
Image

Noen av de større hyttene, det var sikkert 100 hytter og skytestilinger oppå dette fjellet. De minste hyttene var det plass for en person å sitte oppreist i:
Image

Image

Image

Reder med skytestillinger nedover fjellsiden:
Image

Image

Skytestilling med plass for å ligge inni. Åpning på venstre siden for å stikke ut geværet, hull for å krype inn i på høyresiden. Jeg hadde hatt problemer med å komme både inn og ut her.:
Image

Boks for bombekastergranater:
Image

Ekstra ammunisjon:
Image
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ja det blir selvsagt bilder fra turen på Samlerforumet der det som du tydeligvis allerede vet er en omfattende tråd for slike turer. :) Turen startet egentlig på Tirpitzmuseet i Tromsø der vi hadde en privat omvisning og fikk være med mens de dekket til kanonene og utstyret for vinteren.Deretter gikk turen i bil til Bardufoss og Setermoen og bilparken med militære kjøretøyer som står utstilt der.Senere ble det Gratangsbotn og Bjerkvik,alt dette på mandag.I går var vi ute i Narvikområdet fra tidlig morgen og til lenge etter at det ble mørkt og vi hadde bl.a med oss en lokalperson til Beisfjordleiren.Mannen (93 år) som bodde rett ved leiren under krigen var vitne til mye av det som skjedde i leiren,bl.a massakren der 288 fanger ble tatt livet av på en gang og vi hadde også med en dame som så da fangene (serberne) kom til leiren til fots fra kaien på Fagernes.Hun bodde ved veien inn til Beisfjorden.
Ellers ble dagen brukt til de stillingene og kampområdene som vi ikke rakk på forrige tur og det samme skal vi gjøre i dag.Nå er frokosten unnagjort på Ricahotellet i Narvik,dagens utflukter er planlagt i detalj og vi er klar til å starte ut.Vi skal være oppe i fjellet til det blir mørkt og i kveld skal vi hjem til en mann som brukte å smugle inn mat til fangene i Beisfjordleiren da han var guttunge.Vi skal også se litt på stedet der det ble funnet fangegraver tidligere i sommer og på det området som er merket opp for videre graving.Så i går at det var merket opp et område der vitner har fortalt at det var en stor massegrav.Skal bidra litt jeg også siden jeg ble spurt om jeg kan gå litt i området med detektor.Det er mulig vi deler oss opp for å få med oss mest mulig og da havner nok jeg i leiren med detektoren antar jeg. :wink: Men som sagt,det kommer bilder i massevis fra turene og funnene på i tråden "Gjengrodde stier" på Samlerforumet.Nå må jeg stikke,de andre maser på meg. :D
Dolmen.
Attachments
103 (640x480).jpg
103 (640x480).jpg (222.68 KiB) Viewed 364 times
TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Skjønner dere har noen meget innholdsrike turer, og får sett litt av hvert. :-)

Fangeleiren i Beisfjord har absolutt en historie som er verdt å ta vare på slik at våre etterkommere for høre den.
Veldig spesielt må det være å høre den i fra dem som var der, og det begynner jo å bli færre og færre som er igjen pga alderen.
Vi bruker ofte å snakke om krigen når jeg er hos min bestefar, og han var vel 10 år når krigen brøt ut. De bodde på Emmenes, og fikk da i starten huset fullt av flykninger i fra Narvik. Etter okkupasjonen bodde tyskerne i huset deres, og selv måtte de bo i kjelleren. Han har selvfølgelig mange historier rundt dette som er interessant å høre. :-)

Dere var kjempeheldig med været nå! Litt kaldt i bakken om dere trenger å grave er det, men det går vel ennå ann. :)
Jeg kunne godt tenkt meg å tatt med min detektor og vært med, men sitter hjemme med sykt barn og kommer meg ingen vei. Måtte nok vært på jobb ellers uansett, om jeg ikke var hjemme.

Dere får nyte oppholdet her i Narvik, og så håper jeg dere finner mye interessant! :)
Jeg skal følge med på "Gjengrodde stier" tråden din, slik at jeg får se hva dere har opplevd. :bra:
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ja det vil komme fyldig reportasje på "Gjengrodde stier" etterhvert med bilder og historier.Det vil også selvsagt komme litt fakta ved siden av om de forskjellige stedene som er besøkt,jeg synes det er greit med litt bakgrunnsinfo.Ved å lete opp informasjon om de forskjellige stedene så har jeg lært masse på denne turen.Har besøkt noen av skipsvrakene og da kan man ikke annet enn å bli fengslet og fasinert over alle sjøslagene og skjebnene.For et liv det har vært i disse fjordene i 1940.
Dolmen.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Et par kartskisser fra Narvik og Ankenes:
Attachments
Narvik_1.JPG
Narvik_1.JPG (799.75 KiB) Viewed 242 times
Ankenes_2.jpg
Ankenes_2.jpg (1.36 MiB) Viewed 242 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Flotte kart over områdene. Det står ikke noen dato eller årstall på dem?
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

TommyAE wrote:Dette er ikke kystfort, men stillingene og steinhyttene til de såkalte tyske "fjell-matrosene" som rømte opp i fjellene fra de synkede skipene i og rundt Narvik havn våren 1940.

Utsiktspunkt, legg merke til steinhytten midt i bildet:
Image

Noen av de større hyttene, det var sikkert 100 hytter og skytestilinger oppå dette fjellet. De minste hyttene var det plass for en person å sitte oppreist i:
Image

Image

Image

Reder med skytestillinger nedover fjellsiden:
Image

Image

Skytestilling med plass for å ligge inni. Åpning på venstre siden for å stikke ut geværet, hull for å krype inn i på høyresiden. Jeg hadde hatt problemer med å komme både inn og ut her.:
Image

Boks for bombekastergranater:
Image

Ekstra ammunisjon:
Image
Hei,

Sikkert veldig fine bilder.. Kan du vær så snill å last de opp på nytt i forumet hvis du kan/har de enda?
Photobucket er slutta, og æ har veldig lyst til å se bildene, hadde en grandonkel som kjempet i Narvik i 1940.
TommyAE
Posts: 40
Joined: 06 Dec 2011 20:29
Location: Narvik

Jeg har dem nok en eller annen plass. Må sikkert leite litt. Vet du hvor i/ rundt Narvik han har kjempet?
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Ja han var en del av Alta Bataljon og Nøytralitetsvakten i Indre Troms, de var på øvelse fra November 1939 til Mars 1940.

Han kjempet mest rundt Bjørnefjell og Roasmeplatået (Var delaktig i å ta bl.a. høyde 785) fram til han ble sendt på sykehus i Tromsø i midten av Mai 1940.


Han var Fenrik, troppsjef i Kp.7/tr.II (tror jeg det var)

Her er en samtale med NRK Radio i 1946

https://www.nb.no/nbsok/nb/71ba55ef056a ... 9453fb7b98
roba
Posts: 2
Joined: 26 Aug 2020 12:07

Hei.
Takk for tips til bunkerområdene!

Jeg lurte på hva som finnes i Narvik og omegn, og så begynte jeg å lage et bunkers kart:
https://www.narvik-bunkers.no/
Litt mer om kartet er her: https://www.narvik-bunkers.no/about/
og om det som jeg fant: https://www.narvik-bunkers.no/overview/

Familien er alltid interessert i områdene med bunkere eller tunneler!
Post Reply

Return to “NORDLAND”