Vaktkompaniet for ferjesamband ved Salhus

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Hei
her har eg merket ca kor den mur og trappen er.
Var der nå nettop en tur og eg tror den med doble skyteskår ligger ca på linje med den andre(altså den som er der borte med den 2veis mg), eller litt lavere da den ligger lengre sør,
Vist en tar utgangspunkt i steinmuren ligger den mer mot øst enn den andre menne den er vel ikke rett....
Ska legge alt inn på et kart litt senere, ska se om det blir på linje da.
Men som sakt så tror eg det ble på linje, menne det er så tett vokst av trær så litt vanskelig å si..
Last edited by Eagle Wind on 22 Sep 2010 16:54, edited 1 time in total.
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Kartet, ikke 100% da eg ikke har koordinater på alt og kun tatt det etter omgivelsene..

KOS: hvor fant du det skyteskåret som ikke ligger ved mg bunkersen ?
Attachments
nytt kart salhus.png
nytt kart salhus.png (929.56 KiB) Viewed 91 times
Last edited by Eagle Wind on 13 Nov 2010 20:53, edited 2 times in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Eagle Wind wrote:KOS: hvor fant du det skyteskåret som ikke ligger ved mg bunkersen ?
Den i skogen, med den 'enkle skjold-platen', ligger litt øst for den dobble du har markert, ca. på pos ' 32 V 289212 6587154 '

Den med dobbelt bilde må jeg ut å se på, kan den ligne på en mitraljøse-stilling syns du ?

Og, nr.2 i steingarden - er den lengre nord enn den jeg la ut bilde av på pos. 32 V 289174 6587190 ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

KOS wrote:
Eagle Wind wrote:KOS: hvor fant du det skyteskåret som ikke ligger ved mg bunkersen ?
Den i skogen, med den 'enkle skjold-platen', ligger litt øst for den dobble du har markert, ca. på pos ' 32 V 289212 6587154 '

Den med dobbelt bilde må jeg ut å se på, kan den ligne på en mitraljøse-stilling syns du ?

Og, nr.2 i steingarden - er den lengre nord enn den jeg la ut bilde av på pos. 32 V 289174 6587190 ?

mvh
KOS
Hei

Den dobblebilde. godt mulig det er en mitraljøse-stilling , legger ved et bilde, som du ser den bedre inni koss den ser ut den ene retningen. va go utsikt i den. ( mot avaldsnes kirken og sundet)

Nr 2 i steingarden er lengre nord ja, ca i område ved luftvernstillingen.
Vedlagt bilde viser utsikten fra nr 2 i steingarden, (KOS har lagt ut bilder fra nr 1)
Attachments
inne den eg har laga et dobbelt bilde av
inne den eg har laga et dobbelt bilde av
IMG_1254.JPG (249.31 KiB) Viewed 272 times
utsikt fra skyteskår nr 2 i steingarden
utsikt fra skyteskår nr 2 i steingarden
IMG_1281.JPG (175.63 KiB) Viewed 272 times
Last edited by Eagle Wind on 13 Nov 2010 21:08, edited 3 times in total.
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Den eg kaller den med dobleskyteskår, tror eg er akkurat den samme som du har lagt ut bilder av... For når eg ser på de to bildene, (har flere av denne på dataen min) så er steiner og alt helt likt.. hvertfall som eg kan se...
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Kan se sånn ut ja... lite plass oppi den i så fall !

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

På vei til Arqebus museets 30års jubileum i dag ,benyttet eg anledningen til å
kaste et blikk på området der vaktkompaniet var stasjonert. Fra salhusbru såg
eg ein betongsirkel nær et hus .Trur eg har lykkes i å finne den på vedlagt foto.
Koordinatene til stillingen ses i øvre venstre hjørne .Eg trur det kan dreie seg om en luftværn stilling eller lignende.
(Om det eg har markert på fotoet ikke har noe med krigen å gjøre
så er det bare til å slette dette innlegget)
sør for salhusbru.png
sør for salhusbru.png (837.33 KiB) Viewed 236 times
Mvh Henning Dalsvåg
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Henning Dalsvåg wrote:På vei til Arqebus museets 30års jubileum i dag ,benyttet eg anledningen til å
kaste et blikk på området der vaktkompaniet var stasjonert. Fra salhusbru såg
eg ein betongsirkel nær et hus .Trur eg har lykkes i å finne den på vedlagt foto.
Koordinatene til stillingen ses i øvre venstre hjørne .Eg trur det kan dreie seg om en luftværn stilling eller lignende.
(Om det eg har markert på fotoet ikke har noe med krigen å gjøre
så er det bare til å slette dette innlegget)
sør for salhusbru.png
Hei Henning.
Området du har markert her tror eg er samme sted som det bilde KOS har beskrevet som: "Siden det nå går i MG-bunkerser gjør vi et hopp ca 300m rett nord.

Her er en lignende konstruksjon etter den "lokale standard". "
Som står på første siden. :)
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Ja,eg ser at det er den samme stillingen nå. Den såg annerledes ut i luftperspektiv,
derfor merket eg ikkje at KOS alt hadde tatt bilde av denne stillingen.
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Eagle Wind wrote:Området du har markert her tror eg er samme sted som det bilde KOS har beskrevet som: "Siden det nå går i MG-bunkerser gjør vi et hopp ca 300m rett nord.
Her er en lignende konstruksjon etter den "lokale standard". "
Korrekt Eagle Wind, en av 3 her på denne siden av sundet så langt (en forsvant ved brobyggingen).

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Noen som vet noe om den trappa og muren eg la ut?

Snakka med Bactuz og han hadde prata med en som bodde der ute, og han mente dette var det som var den trappa og muren.
At det var ei vakthytte som hørte til industriområdet som tyskerene tok over og som ble bombet/sprengt i stykken og en strøk med.
Takk for infoen Bactuz.

Har laget et nytt litt bedre kart en det siste. Forhåpentlig litt mer forståelig enn det gamle..
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Fra Nord-Karmøy Historielag:
Mineslipp på land i Salhus
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Boknaflu
Posts: 54
Joined: 19 Feb 2012 21:49

Bilde er kjøpt på Ebay . Eg såg fort kor bilde va tatt Salhus/Torvestad og Haugesund bak til høyre og at båten heilt te venstre e Gamle DS Torvestad . Måtte ty te ekspert hjelp for å identifisere tid og navn på dei andre båtane. Kontaktet Erling Skjold som eg sendte bilde te. Og ifølge Tyske skipsdagsbøker er bilde tatt med 99% sikkerhet den 29.8.1941 og Den fremste båten må være F-8, og den med røyken er Panther, ex norske Odin.
Bilde ser litt dramatisk ut, men Røyken må være maskinfeil, eller test av røyklegging på Panther. Det var ikke noe minesprengninger den aktuelle dagen ifølge dagbøker fra krigen .
Attachments
Bilde tatt ved Salhus
Bilde tatt ved Salhus
Salhus 1941.jpg (1.37 MiB) Viewed 49 times
Håkon S

veit du kor dypt de går?

Håkon S
Boknaflu
Posts: 54
Joined: 19 Feb 2012 21:49

I området der de går Varierer det fra 12 til 25 meter hvis det var det du mente ???
Post Reply

Return to “Haugalandet”