Flatøy

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Alf
Posts: 29
Joined: 01 Aug 2007 11:07
Location: Askøy

Flatøy

Post by Alf »

Er det noen som vet hvor den gamle sjøflystasjonen var på Flatøy? Og om de gamle kanonstillingene på Håøy er eks-tyske eller norske?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Flatøy

Post by Natter »

Alf wrote:Er det noen som vet hvor den gamle sjøflystasjonen var på Flatøy? Og om de gamle kanonstillingene på Håøy er eks-tyske eller norske?
Flystasjonen lå vel sånn ca. i området som er markert på vedlagte kartutsnitt. Så vidt jeg har forstått er det lite igjen der i dag, men det er jo andre her inne med betydelig mer kunnskap som evt. kan korrigere meg der.

Håøy er vel primært norsk, og jeg skal ikke begi meg ut på å beskrive hvilke spor tyskerne evt. satte igjen (infotavlen der ute sier lite om 2. verdenskrig - bare at det ble gjort "mindre endringer" og at restene som er synlige i dag stort sett stammer fra perioden 1914-18).

Du finner for øvrig noe dokumentasjon i denne tråden: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=49&t=3406 (en av de siste sidene i "del3" har noen bilder fra Sjøflystasjonen).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Alf
Posts: 29
Joined: 01 Aug 2007 11:07
Location: Askøy

Re: Flatøy

Post by Alf »

Takker for svar.
Som jeg fryktet ser det ut som flystasjonen lå der hvor Framo nå holder til. Håøy har jeg ennå ikke besøkt, men tar nok en tur i løpet av høsten.
BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

Re: Flatøy

Post by BunkersBaard »

http://www.seabee.info/rc3_norway.htm

Bilde nr 2 viser hangaren til sjøflyene på Flatøy, kom tilfeldigvis over denne :D
Hilsen Bård.
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: Flatøy

Post by Tarjei »

Fra billedsamlingen til UIB
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Flatøy

Post by Paul S. »

Legger ved ett bilde fra Flaøy
Paul S.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Re: Flatøy

Post by sundgot »

Kom over denne juvelen på Flatøy.
Fant ikke så mye om det på nett.
Hva fort er det ?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Flatøy

Post by Natter »

Det er ikke noe fort, men ellers vet jeg ikke eksakt hva som var her. Det er vel nærliigende å tro at i alle fall kanonstillingen kan ha vært benyttet som bestrykningsskyts for det tyske kontrollerbare minefeltet i Hagelsund (minestasjonen med bunker, fjellanlegg og ytterligere en stilling ligger like nord for denne)? Stillingen kan jo også være fra den norske aktiviteten i området.
Den merkelige "hytten" har jeg ikke noe forklaring på, men mulig det har vært en stasjon for kontroll med trafikken gjennom sundet? Vil tro at PaulS vet mer om dette.

Her er noen bilder av de innringede objektene:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Flatøy

Post by Paul S. »

Sånn kjapt kan det jo nevnes at i Hagelsund lå Kontrollstation Flatøy som kontrollerte skipstrafikken, det lå også gamle norske stillinger der med lyskaster og skyts for bestrykning av minefeltet som skulle settes opp i Hagelsundet i tilfelle krise.Tyskerne la selv ut ett minefelt som kunne avfyres fra en bunker litt ovenfor kontrollstasjonen.
mvh
Paul S.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Re: Flatøy

Post by Stutzpunkt »

Paul S. wrote:Sånn kjapt kan det jo nevnes at i Hagelsund lå Kontrollstation Flatøy som kontrollerte skipstrafikken, det lå også gamle norske stillinger der med lyskaster og skyts for bestrykning av minefeltet som skulle settes opp i Hagelsundet i tilfelle krise.Tyskerne la selv ut ett minefelt som kunne avfyres fra en bunker litt ovenfor kontrollstasjonen.
mvh
Paul S.
Var vel en avdeling fra Marine-Küsten-Polizei som opererte her. Her er et bilde fra en utgått ebayauksjon. Fjerner bildet hvis nåværende eier ønsker det.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Flatøy

Post by Natter »

Stutzpunkt wrote:Var vel en avdeling fra Marine-Küsten-Polizei som opererte her. Her er et bilde fra en utgått ebayauksjon. Fjerner bildet hvis nåværende eier ønsker det.
Interessant bilde :) Ser ut som de har forsterket deler av hytten med betong i ettertid (man ser spor etter bordkledningen på innsiden).

Kanonstillingen ovenfor ser ut til å være tom, så da var vel den en arv fra de norske festningsverkene?
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Re: Flatøy

Post by Vevang »

Det er vel en lyskaster Natter hvis jeg ikke tar helt feil :rodme: :rodme: bak signalstasjon
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Flatøy

Post by Natter »

Tja... jeg trodde også det først (ville være naturlig på en slik stasjon), men når jeg zoomer tett inn synes jeg heller det ser ut som et tre i bakgrunnen?
Om det er et objekt i stillingen står det i alle fall ikke i senter. Uansett vanskelig å si uten bedre oppløsning på bildet.
geir
Posts: 16
Joined: 10 Nov 2010 6:50

Re: Flatøy

Post by geir »

Natter wrote:Det er ikke noe fort, men ellers vet jeg ikke eksakt hva som var her. Det er vel nærliigende å tro at i alle fall kanonstillingen kan ha vært benyttet som bestrykningsskyts for det tyske kontrollerbare minefeltet i Hagelsund (minestasjonen med bunker, fjellanlegg og ytterligere en stilling ligger like nord for denne)? Stillingen kan jo også være fra den norske aktiviteten i området.
Den merkelige "hytten" har jeg ikke noe forklaring på, men mulig det har vært en stasjon for kontroll med trafikken gjennom sundet? Vil tro at PaulS vet mer om dette.

Her er noen bilder av de innringede objektene:
hytten var en offiser bolig,lengre oppe lå mannskapsboligen.
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: Flatøy

Post by Tarjei »

Ifølge etteretningen var der i alle fall en 5.7cm kanon på stedet. Om den har stått i stillingen vites ikke. Kan bildet være tatt etter at denne er fjernet?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “HORDALAND”