"Lager Ringen", Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Fant en rapport fra 22/5-1944 som nevner "Den nye Lager Ringen for 7./Pi.Schären.Btl på Karmøy skal ha belegg for 100 mann".
Siden disse var oppsatt med båter tipper jeg de henviser til Ringen på nordsiden av Hydro Aluminium.

Ifølge link under gjennomgikk denne enheten tydeligvis en større omstrukturering i bare uker etter denne rapporten ble laget, så det er kanskje tvilsomt at det skjedde noe særlig der og om de i det hele tatt fikk flyttet inn?... Men har dere noe info om tysk aktivitet, oppmåling eller bygging der, så var det nok "Lager Ringen"
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... egen-R.htm


Mvh
Erik E
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Interessant Erik ! Greier du å se ut av dette om hvor de var forlagt når forberedelsen pågikk ? Var de i området på en midlertidig lokasjon - eller var de ikke forflyttet til regionen ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Fryktelig dårlig kopi... Men her står det faktisk 7./Pi.Schär.Btl Ringen nord for Kopervik!
Dette er datert 23/6-1944. Tilsvarende kart fra 15/5-1944 er de der ikke, så mht. rapporten jeg nevnte innledingsvis kom de nok på plass her en gang mellom 25/5 - 23/6-1944. Hvor lenge de ble må evt sjekkes ut i annen KTB, da 70. Armeekorps hvor dette stammer fra slutter med dette kartet...
Attachments
Ringen.jpg
Ringen.jpg (80.06 KiB) Viewed 436 times
User avatar
Mikkel
Posts: 47
Joined: 26 Aug 2012 12:45
Location: Haugesund

står ikke det flagget ca der det er et batteri på Ytraland? eller leser eg kartet feil?
Mikkel
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Flagget står som regel foran stedsnavnet, streken under stedsnavnet peker på lokasjonen... (Se f.eks Visnes som er "midtfjords" med pil/strek inn til kysten)
Finner Ringen på 1881, så jeg antar dette er samme sted.

Overlater derimot til dere lokale å diskutere hvor leiren lå ;-)
http://kart.gulesider.no/m/npGo4

Mvh
Erik E
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Finner Ringen på 1881, så jeg antar dette er samme sted. Overlater derimot til dere lokale å diskutere hvor leiren lå ;-)
Hei,
Det er ingen tvil om at pekeren går mot det området, som du finner i 1881, selv om navnet 'Ringen' ikke ringte noen bjeller her ihvertfall.
Her er en jo kloss på Hydro sitt store område, så det kan være noe er gått tapt... Eller, på neset ligger jo også;

Høyevarde fyrstasjon ble opprettet i 1700. Fredningen omfatter boligen med fyrtårn, det tidligere bakeriet/boligen, tollboden, naustet/møterommet og jordkjelleren.
Fyrlykten ble overtatt av det offentlige i 1815. Mange endringer har skjedd med fyrstasjonen siden år 1700, både teknisk og bygningsmessig. I 1858 ble nytt tårn bygget, og dette er fortsatt enestående i norsk fyrarkitektur. I 1905 ble stasjonen nedlagt og erstattet av to fyrlykter i farvannet.

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her har det stått noen større bygninger:
http://www.norgeibilder.no/?zoom=17&lat ... EPSG:32632
User avatar
Mikkel
Posts: 47
Joined: 26 Aug 2012 12:45
Location: Haugesund

På hydro området finnes det rester etter gamle gårdsbygningen tror det var fra 1800-tallet men husker ikke helt hvor min gamle kollega sa de var der inne.
Mikkel
User avatar
Mikkel
Posts: 47
Joined: 26 Aug 2012 12:45
Location: Haugesund

Natter wrote:Her har det stått noen større bygninger:
http://www.norgeibilder.no/?zoom=17&lat ... EPSG:32632
Her hadde Hydro brakker til arbeiderene sine før i tia.
Mikkel
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Mikkel wrote:
Natter wrote:Her har det stått noen større bygninger:
http://www.norgeibilder.no/?zoom=17&lat ... EPSG:32632
Her hadde Hydro brakker til arbeiderene sine før i tia.
Var en rask (sen) tur nede i veien søndag, og de store murene der så nok for nye ut i virkeligheten også ja.

Men denne her , på andre siden av veien, var godt mosegrodd og betydelig eldre.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

KOS wrote:
Mikkel wrote:
Natter wrote:Her har det stått noen større bygninger:
http://www.norgeibilder.no/?zoom=17&lat ... EPSG:32632
Her hadde Hydro brakker til arbeiderene sine før i tia.
Var en rask (sen) tur nede i veien søndag, og de store murene der så nok for nye ut i virkeligheten også ja.

Men denne her , på andre siden av veien, var godt mosegrodd og betydelig eldre.
Nå er ikke jeg noen ekspert på bunkere, men 550 meter lengre rett vest, likner på en gjenmurt ringstand for 5 cm KWK??
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

mosen wrote:
KOS wrote:
Mikkel wrote:
Natter wrote:Her har det stått noen større bygninger:
http://www.norgeibilder.no/?zoom=17&lat ... EPSG:32632
Her hadde Hydro brakker til arbeiderene sine før i tia.
Var en rask (sen) tur nede i veien søndag, og de store murene der så nok for nye ut i virkeligheten også ja.
Men denne her , på andre siden av veien, var godt mosegrodd og betydelig eldre.
Nå er ikke jeg noen ekspert på bunkere, men 550 meter lengre rett vest, likner på en gjenmurt ringstand for 5 cm KWK??
Denne? Virker litt stor for Kwk synes jeg (ca. 7,5m dia) - om det er en bunker, kan det evt. være en Flak-stilling?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:Denne? Virker litt stor for Kwk synes jeg (ca. 7,5m dia) - om det er en bunker, kan det evt. være en Flak-stilling?
Den ser ikke ut til å finnes på flyfoto fra 2002.
Last edited by TommyG on 01 Jan 2013 20:53, edited 1 time in total.
Reason: Siteringskrøll
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Den ser ikke ut til å finnes på flyfoto fra 2002.
Godt poeng... Det er vel helst noe nyanlagt, men 2002-bildene er jo rimelig dårlige og tatt på sommeren, i motsetning til 2011, så jeg ville nå verifisert det med en stopp der for å være 100% sikker.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Den siste der er rimelig nyanlagt ja. Er et slags "team-building"-greie i skogholdet på hjørnet der, med hinderløyper etc., og objektet Natter fant er en slags terrassegreie i tre som står inne på dette lille området...

Kai
Post Reply

Return to “Haugalandet”