Stillinger i Horten/ Vestfold

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

Jeg vet også litt om denne saken. Og synes det er hårreisende at ingen andre fikk lov til å ta den i bruk før det blir bestemt at den skal rives. Så vidt jeg vet var også denne i ganske god stand, og da er det merkelig for meg og mange andre at det absolutt skal rives ned. Jeg har sett mange fine og artige gjenbruk av bunkere og andre anlegg, og det er svært mange av dem som ikke har noe avfuktingsanlegg. Denne bunkeren kunne fint vært benyttet til en mengde aktiviteter.
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Nå litt nye bilder av bunkeren innvendig.

http://www.gjengangeren.no/bildeserier/ ... -1.7588148

:x
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Triste saker når så mange vil bruke og ta vare på bunkeren.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Da er AF Decom i gang med rivingen :cry:
Attachments
IMG_4069riving.jpg
IMG_4069riving.jpg (293.75 KiB) Viewed 331 times
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Utgjorde den hele krigshovedkvarteret for ØSD, eller bare en del av det?
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

lilje wrote:Utgjorde den hele krigshovedkvarteret for ØSD, eller bare en del av det?
Det er jo den eneste bunkeren som forsvaret har her i Horten så det er nok hele hovedkvarteret.
Men det er jo ikke utenkelig at de hadde andre alternativer i bakhånd dersom det skulle bli nødvendig å evakuere denne.
Såvidt meg bekjent har det jo også vert ett lignede krigshovedkvarter i Kongsbergtraktene, innsprengt i fjell.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Det er så trist å høre om slike ting! Det er heller ikke spesielt inspirerende å betale skatt når man skal være med å sponse slik aktivitet i regi av Forsvaret.

Det er nå svært mange eksempler nå hvor privatpersoner, firma, kommune, organisasjoner o.l. har tatt kontakt med forespørsel om å overta bunkerer, fjellanlegg osv., og alle blir avvist. Vi hadde spart mange skattekroner på å la disse gamle og verneverdige anleggene stå med andre som ansvarlige eiere.

Jeg tror det eksisterer en "hemmelig" stategi om å ødelegge flest mulig av disse anleggene for at de ikke nå eller siden skal falle i hendene på "elementer" som undergraver samfunnet. En 1% mc klubb hadde jo skaffet seg et "fort" for endel år siden, og det gjorde politi og påtalemyndigheter frusterte da de ikke kunne komme inn for å ransake stedet. Fordi dette ligger i bunn så finner man på all mulig søkt argumentasjon for rive. Dette er bare en teori som jeg har.

Uansett, det er på tide å skrive brev til sine politikere på Tinget og spør hvorfor anlegg som er omfattet av Fornminneloven ikke blir underlagt vanlig søknad for riving og tilhørende vurdering av vernemyndighetene slik som alle andre i Norge må gjøre.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Rivingen er i full gang og nå er det tre maskiner som er i sving.

Det dukket også opp en liten skytestilling under gresset etter gravere beltet frem og tilbake
Attachments
IMG_4234mgstilling.jpg
IMG_4234mgstilling.jpg (319.44 KiB) Viewed 296 times
IMG_4226bunker riving.jpg
IMG_4226bunker riving.jpg (275.27 KiB) Viewed 296 times
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

:(
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Rivingen fortsetter
Attachments
IMG_4544riving.jpg
IMG_4544riving.jpg (251.83 KiB) Viewed 253 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ikke mye igjen nå ser det ut til. Jaja, nok en avstengt bunker man slipper å ergre seg over at man ikke kommer inn i...
--
Tommy
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Bunkeren er vist mere holbar en beregnet, hvorfor kunne de da ikke bare la den stå?

http://www.gjengangeren.no/nyheter/har- ... -1.7641180
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Sitter her og griner
hvorfor må ALT ødelegges
JGR
Posts: 68
Joined: 29 Oct 2009 2:04

overland53 wrote:Det er så trist å høre om slike ting! Det er heller ikke spesielt inspirerende å betale skatt når man skal være med å sponse slik aktivitet i regi av Forsvaret.

Det er nå svært mange eksempler nå hvor privatpersoner, firma, kommune, organisasjoner o.l. har tatt kontakt med forespørsel om å overta bunkerer, fjellanlegg osv., og alle blir avvist. Vi hadde spart mange skattekroner på å la disse gamle og verneverdige anleggene stå med andre som ansvarlige eiere.

Jeg tror det eksisterer en "hemmelig" stategi om å ødelegge flest mulig av disse anleggene for at de ikke nå eller siden skal falle i hendene på "elementer" som undergraver samfunnet. En 1% mc klubb hadde jo skaffet seg et "fort" for endel år siden, og det gjorde politi og påtalemyndigheter frusterte da de ikke kunne komme inn for å ransake stedet. Fordi dette ligger i bunn så finner man på all mulig søkt argumentasjon for rive. Dette er bare en teori som jeg har.

Uansett, det er på tide å skrive brev til sine politikere på Tinget og spør hvorfor anlegg som er omfattet av Fornminneloven ikke blir underlagt vanlig søknad for riving og tilhørende vurdering av vernemyndighetene slik som alle andre i Norge må gjøre.
Vel, det må ligge noen planer og retningslinjer i bunnen som allmenheten ikke får vite.
Det er helt merkelig hvor mye ressurser og penger man ønsker å legge ned i disse rivningsprosjektene. Resultatene heller liksom ikke midlene. Var det ikke nylig et rivningsprosjekt oppe i Nordland? hvor selv unger prøvde å få stoppet en rivning av en eller annen bunker i nærområdet sitt. Plutselig var liksom bare gravemaskinene der. Det virket som om det hele skulle foregå i det skulte. I alle fall ble folka tatt på senga. Begrunnelsen for å rive ble vel ikke sagt på TV, men jeg skulle likt å hørt den, for bunkeren/anlegget utgjorde i alle fall ingen trussel for hverken folk eller fe, og heller lå den ikke i glaninga for hvermansen heller.
Hvem er det som har satt seg ned og bestemt at det meste av anlegg og infrastruktur fra 2. VK. skal jevnes med jorda? Og fordi? Pga.: Miljøfare? Folk kan falle å slå seg på lanken? Det skjemmer naturen? Det skjemmer ut nærområder? Folk får greie seg med museum? Her i landet ønsker vi bare å selge natur? Turistene vil ikke se sånt? Ikke det at jeg har lett, men jeg har tilgode å se den gode begrunnelsen for denne plutselige iveren etter å desimere restene etter vår nære historie. Man kan skjønne at det kan være ønskelig å fjerne bunkere i byer og boligområder for å få frigjort plass for ny og gjerne styggere arkitektur, men begrunnelsen for å gå løs på resten av stillinger og småbunkere rundt omkring forblir liksom en gåte. Sånn i nasjonal sammenheng betyr det kanskje ikke så mye, men fra lokalhistorisk perspektiv virker det mer som et velrettet selvskudd.
Jeg hørte for noen år siden at noen undomsskoleelever i et område av Norge der det virkelig hadde vært krig - utbrøt i klassen: Har det vært krig her? - da det ble nevnt sånn i forbifarten.
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Ja det kan ofte virke uforståelig hvorfor dei river.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”