Enda en Flak 38 (Diorama)

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Modellbygging er vinterpusk, og jeg tenkte å legge ut dette her til evt inspirasjon.
Jeg bygde for en stund siden en Flak 38, og fant ut at jeg skulle forsøke å lage et diorama til denne. Dette var første gangen, og jeg ble bare sånn 80% fornøyd. Jeg brukte styropor (er det ikke det det heter, denne isolasjonen til å ha i bakken?) som jeg skar til riktig fasong.
Videre brukte jeg "jordmaling" og gress-strø kjøpt fra Amundsen hobby - ja, også litt småstein :D
Flak38_diorama_s.jpg
Flak38_diorama_s.jpg (338.39 KiB) Viewed 367 times
Er det forresten noen som har tips til å legge "gress" uten en sånn pumpe til 1.200,- ? Synes det var kleint!
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Modellen er et forsøk på å lage en modell av "5./480 Mehavn Flakstellung 2" slik den framsto våren 1944. Jeg tok meg litt kunstnerisk frihet, så det ble ikke 100% likt, men ganske :)
Flak2d.jpg
Flak2d.jpg (424.48 KiB) Viewed 366 times
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Kjempe bra diorama :bra:
Innspirasjon til å gjøre ferdig min egen dette!
Er det forresten noen som har tips til å legge "gress" uten en sånn pumpe til 1.200,- ? Synes det var kleint!
Jeg pleier å smøre underlaget med et tynnt lag trelim og deretter presse gresset ned med fingrene.


C. Hoff
C. Hoff
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Takk c_hoff82! :)
Akkurat - bare lime og presse, altså. Det var det jeg gjorde, men ble ikke helt fornøyd. Du ser såvidt det lange, gule gresset ved "bølgeblikket". Synes ikke jeg fikk det til å likne på strå i det hele tatt. Det ble bare liggende flatt :( Kanskje med litt øvelse....
Resten av det grønne ("lyng") er strø, og det var jo greit å bruke. Så har jeg benyttet "tuer" med gress, som også var ok.
Det var såpass gøy, at jeg nok må starte med en til snart. Har ikke helt bestemt meg om det blir stillingen til 60cm lyskasteren eller Pak97/38-stillingen.

Hyggelig at jeg kunne inspirere litt. Det var derfor jeg la ut bilder :)
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Fin modell som viser "realiteten" i stillingsbyggingen her i Norge :-)
Mvh
Tormod
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Synes også det så bra ut !

mvh/KOS fra mobil
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Takk for tilbakemelding, gutter :)
Ja, det var mye stablet stein i stillingene der ute. Ingen av flakstillingene eller lyskasterstillingen har et fnugg av betong - kun skifer og/eller torv stablet til "feltmessig" stilling.
Det tyngre skytset - både K405(f) i hovedskytset, og de to 7,5 cm kanonene sto dog i støpte stillinger ved evakueringen i 1944.
Både 7,5 cm Pak97/38 og 7,5 cm K236(b) står på "dioramaplanen" ;)
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Synes ikke jeg fikk det til å likne på strå i det hele tatt
Jeg pleier å smøre et tynnt lag med gips på isoporen på bakken. Grunner den med rett farge og stikker hull i den med knappenål og stapper strået ned. Da står det iallefall :)

C. Hoff
C. Hoff
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Ouch!! Stikke ned stråene ett og ett!? :O Jaja, det blir nok pent - men fysj for en jobb :P
Jeg smurte med flisfuge, hadde ikke gips for hånden. Det ble mye rusk av dette etterpå, før jeg fikk malt alt. Men det ser ut til å kunne være fantastisk for å lage "betong" med!
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Ferdigstilt med to soldater fra "German soldiers at rest"-kittet til Tamiya.
Overview_sml.jpg
Overview_sml.jpg (314.07 KiB) Viewed 234 times
Post Reply

Return to “Modellbygging”