MG34-MG42

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

MG34-MG42

Post by Erik E »

Meget interessant bok av Folke Myrvang som dumpet i postkassa i forrige uke!

Fikk meg til å lure på hvorfor jeg ventet så lenge, for her er det alt man kan tenke seg ang. tyskernes MG`er. Et helt kapittel spekket med detaljert info om innfesting av våpen i bunkere setter en ekstra spiss på verket for min del!
Boka koster 700 Kr, men med tanke på at dette er et lavt opplag (800 stk)og at boka er på hele 470 sider med hardcover er prisen slett ikke så værst. Det er nok ikke mange igjen av denne nå, så de som synes dette høres interessant ut: Løp og kjøp!

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Hvor kan denne boken skaffes?

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Kjøpes av forfatteren!
Fant ham lett på Google ;-)

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: MG34-MG42

Post by KOS »

Erik E wrote:Et helt kapittel spekket med detaljert info om innfesting av våpen i bunkere setter en ekstra spiss på verket for min del!
Hei Erik,

jeg har lurt på hvordan det var tilrettelagt å bruke MG i "Leichte Stahlschartenplatte für MG 483P2" - var der en spesiell "fot" for dette formålet ?

mvh
KOS (som ikke har boken - ennå) PDT_Armataz_01_05
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

483P2 ble produsert fra 1938 og da beregnet for montering i yttervegg, men etter hvert som det kom kraftigere skyts på banen med mulighet for direkterettet ild, ble disse raskt for svake... Derfor finner du dem helst i inngangspartier hvor de ikke kunne utsettes for direkte treffere.

I sitt rette element ble det brukt en rekke forskjellige innfestinger eller såkalt "Schießtisch" for MG, men slik de fremstår i "nyere" Regelbau er det tvilsomt at de var tiltenkt annet enn håndvåpen.
I de tilfeller hvor platen er montert i yttervegg derimot, er det sannsynlig at det var innfesting, men også her vil jeg tippe det er både ja og nei :-)

Legger ved et bilde fra boka "MG34-MG42" som viser en versjon.

Mvh
Erik E
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Post by KOS »

Erik E wrote:I de tilfeller hvor platen er montert i yttervegg derimot, er det sannsynlig at det var innfesting, men også her vil jeg tippe det er både ja og nei :-)
Takk for info Erik, der ble jeg litt overasket gitt !
Jeg hadde trodd de ville brukt det fremste løps-feste i disse små lukene - ikke mitrjaljøse-opplagring !
Vi har ihvertfall disse 3(?) MG-bunkersene i høydene ved fylkesgrensen(Haugesund nord) som alle er "utadvendte" og dedikerte MG-bunkers skulle en tro... Må vist se på de igjen med "ny fokus" ;-) Så spørs det da hvilken av de forskjellige innfestinger som kan ha vært anvendt der...

mvh
KOS
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Her er et knippe bilder med forskjellige utførelser:
Vær grei å ikke spør hva som er til hvilket våpen ;-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Post by KOS »

Erik E wrote:Her er et knippe bilder med forskjellige utførelser:
Vær grei å ikke spør hva som er til hvilket våpen ;-)
Mottatt PDT_Armataz_01_18

Skal se nøyere etter innfestingsmulighetene neste gang - jeg ble så "avledet" av den tunnel-trappen når jeg var der at jeg bare konstaterte MG-luke og ildretning i stillingen, samt at der var "innlagt" telefon.

Takk for info Erik !

ps. Så den plata når vi var på HKB Nordheim er rask tur i sommer, jeg hadde vel sett den omtalt før. Men om den var for periskop eller antenne skal være usagt.

mvh
KOS
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

ps. Så den plata når vi var på HKB Nordheim er rask tur i sommer, jeg hadde vel sett den omtalt før. Men om den var for periskop eller antenne skal være usagt.
Har forresten sett akkurat samme løsning på HKB Tittelsnes

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Post by KOS »

KOS wrote:Skal se nøyere etter innfestingsmulighetene neste gang
Ingen synlig anordning for MG-støtte hverken utvendig eller innvendig på den lettest tilgjengelige stillingen.

mvh
KOS
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: MG34-MG42

Post by KOS »

Erik E wrote:Meget interessant bok av Folke Myrvang som dumpet i postkassa i forrige uke!
Jeg har lest litt i boken på biblioteket i dag og ja!,
en særdeles omfattende og detaljrik bok. Synd det nettopp har vært juleaften ;-)

Spesielt omhandlingen av "indirekte beskytning" med s.MG(Mitr.) med effektiv ildvirkning opp mot 3500m og 3000m ved "direkte beskytning", begge med optisk sikte, var interessant !
Går rett oppi Kombi-bunkersene på Vardafjellet og Ramsdals-fjellsiden disse - kombinert med luftmål-stativ eller "Lafettenaufsatzstuck" (AA Extension) tillegg.

Legger ved et bilde fra boken "MG34-MG42" til illustrasjon.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Post by Stutzpunkt »

Interessant detalj på den i Bamble som jeg hadde fullstendig oversett!

Forøvrig så står de to Vf bunkerne der oppført med to MG i KTB, så det kan nok stemme med det festet.
Mvh
Tormod
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Interessant detalj på den i Bamble som jeg hadde fullstendig oversett!
La ikke merke til det selv før her en dag jeg satt og sorterte bilder!
Skal noe til å få med seg alt når man farter rundt, så å ta mye bilder er nok lurt ja! ;-)

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: MG34-MG42

Post by KOS »

Erik E wrote:Boka koster 700 Kr, men med tanke på at dette er et lavt opplag (800 stk)og at boka er på hele 470 sider med hardcover er prisen slett ikke så værst. Det er nok ikke mange igjen av denne nå, så de som synes dette høres interessant ut: Løp og kjøp!
Bump PDT_Armataz_01_11 D.v.s. den ble nok for tung for postbudet, men en hentelapp kom jo på eksemplar nr. 760 ;-) .
En særdeles innholdsrik bok - anbefales for den som vil lære mer om emnet.

KOS
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Post by Stutzpunkt »

Det virker som man også bygde opp med et eget trebord foran scharten. Bildet er fra 80-tallet, før denne bunkeren ble "modifisert" til vinkjeller.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”