Schwere MarineFlakBatterie 5/702 Leira, 10,5 cm SKC/32

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Batteriet ligger mellom Leira Gods og Nedre Leirfoss, på skrenten, en halv mils vei sør for Trondheim sentrum.
Batteriet bestod av 4 stk 10,5 cm SKC/32 og 2 stk 2 cm Flak 30 og muligens Madsen. Opptil 4 boligbunkere hvorav 2 store står ennå i dag.
Det var også 4-5 store brakker, og 3-4 små hvorav 2 var toilettbrakker.
En liten koblingsbunker fantes på området i den østlige delen, og en stor underjordisk ammobunker. Utgangene til ammobunkeren er i senere tid blitt høvlet over og fyllt igjen. Denne bunkeren var i bra stand før dette skjedde.
Ildledningsbunkeren hadde en 6m avstandsmåler. Jeg har lest/sett at flere av de store Flak-batteriene rundt Trondheim senere i krigen fikk radar-styring av kanonsettene. Dette skal ha vært FuMO 213, så også tilfelle med Leira.
2 cm Flak 30 stod i en betongstilling med ammorom og vaktbunker innebygd. En grov skisse er lagt inn i oversiktsbildet.
Nærforsvarsstillinger med MG og piggtrådfelt kommer i tillegg.
Anlegget hørte før feb 1941 inn under MarineFlakAbteilung 702 på østsiden av Nidelva (abteilung 701 på vestsiden, under Ugruko Blyberget), og siden ble avdelingene slått sammen til MFA 702. Leira lå hele tiden under ledelse fra Flagruko Kuhaugen, som etterhvert ble kommandosentral for begge de sammenslåtte avdelingene. Ugruko Blyberget ble reservesentral i tilfelle Flagruko skulle bli slått ut.
Et kort stykke sør for Leira, på Leirgjerdet, stod en 150 cm lyskaster med aggregat og mannskapsbrakke.
Tvers over elva opp for Nedre Leirfoss, på Okstad, var det anlagt et støttepunkt med tilsvarende lyskaster og 3 stk 2 cm Flak. Likeledes på Storhaugen i Skjetnemarka. Så området rundt fossene var ganske tungt bestykket med luftvern.
På sort-/hvitt-bildet fra Fjellanger/Widerøe-samlingen ved Universitetsbiblioteket i Trondheim, kan vi se de 3 store brakkene sørligst i anlegget. Man kan også se 2cm-bunkeren til venstre, og 2 av 10,5cm-stillingene ytterst bak til venstre. Likeledes bunkerkonstruksjoner på åkeren til høyre.
Nummerene på oversiktsbildet refererer ikke bare til listen på samme bilde, men også til samme på bildecollagen.
Attachments
Luftfoto Leira 1000, A3 m txt.jpg
Luftfoto Leira 1000, A3 m txt.jpg (216.3 KiB) Viewed 1456 times
UniversitetsBiblioteket Trondheim, 043539 Leira.jpg
UniversitetsBiblioteket Trondheim, 043539 Leira.jpg (85.45 KiB) Viewed 1456 times
Collage posisjoner.JPG
Collage posisjoner.JPG (1.62 MiB) Viewed 1456 times
JornN
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Oj :)
Kjempeflott..
Har vært der oppe endel ganger, men var ikke klar over at det var så stort som det du beskriver her :)

Benytter muligheten til å si at du har kastet mye lys over endel forundringer jeg har hatt med noen områder i Tr.heim, spesielt da Kuhaugen, og hvilken rolle den hadde under krigen :)
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Flott! Godt å høre at det ikke bare stopper til båndnettet :D
Det var jo 7 slike batterier i/rundt Trondheim, + 2 x 12,8-batterier og ett uferdig tilsvarende.
Kuhaugen er et spennende område med støttepunktet (her stod en 60cm lyskaster, 1 stk 4cm Flak Bofors, 1 stk 2cm Flak 30, mm), leiren (LKSK), tunell gjennom berget ut til Skyåsveien, og ikke minst Flagruko-bunkeren. En bunker i 2 etasjer hvor man kommer inn på topplanet og får plotterommet foran seg sett fra galleriet. Rommet er 2 etasjer høyt og ligger sentralt i bunkeren. Spesialbunker sa du! PDT_Armataz_01_08
Flagruko var selvfølgelig koblet til ringkabelen som gikk via alle de store batteriene, rundt hele Trondheim. Ellers hadde den telegrafisk kontakt med Lille Gråkallen (Funk-Sende-Zentrale Litlgraakallen), som igjen ikke bare hadde de to 50m-mastene, men en såkalt rombesender spent ut mellom 6 lavere tremaster. Det sies at denne senderen skulle kunne nå Berlin.
Men nå er jeg på tavla igjen..., så jeg skal begrense meg og tilbake til dette senere.
Flak 30-stillingen ved støttepunktet på Kuhaugen/Skyåsparken, er nok forøvrig den som Tore Eggan har lagt ut bilde av her: http://www.kystfort.com/forum/topic790.html
Jeg mener å ha lest at Knut Sivertsen har oppgitt dette til å være en Flak Madsen stilling, men det ser vi jo at det ikke er - forutsatt at bildet ikke er tatt av en stilling inne på Luftkrigsskolens område. Det kan være jeg husker feil og kan arresteres på dette. Nå har jeg aldrig hørt om noen slik stilling innenfor LKSK sine gjerder, men det behøver ikke å bety noe. Det er usikkert om det har stått noen 2cm Flak oppe i tårnet på toppen av Flagruko-bunkeren, mest sannsynlig var dette en observasjonspost. Riktignok en kraftig en i betong...?
Vi med får prøve å holde litt mere liv i Trondheim og Trøndelags-lenkene og feltturer i området.
Vi høres!
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Flott oversikt her Jørn, takk for detaljinfo! :-)

Erik
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Takk for info og bilder. Var større/mer enn jeg husker. Var tilbake i området for noen år siden, men da fant jeg ikke igjen bunkersene. Får se om det blir noen muligheter neste gang er oppover til Trøndelag.
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Takker for interessant innlegg og fint bilde. Det bildet etter brakke bildet ville desverre ikke komme opp. Jeg bor selv et litt lengere steinkast unna batteriet og det frister å ta seg en tur til etter å ha lest dette. Ikke minst med det perfekte bunkervært som er ute nå. Bart, null snø og noen plussgrader :)

C. Hoff
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Synd du har problemer med nedlastingen av collagen. Det er egentlig mange bilder som er satt sammen til ett på en størrelse av drøye 1,6 Mb. Det kan være størrelsen som skaper problemet. Det går an å maile det over hvis du er interessert. Ellers kan man jo slå seg sammen på en liten utflukt, gi bare beskjed, jeg har ledig tid og har ikke kommet meg nok ut i det siste...
JornN
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Heisann

Idag fikk jeg opp bildene med en gang. Det kan være dataen min som er problemet også da den er ustabil til tider PDT_Armataz_01_16
Jeg har selv vært for lite ute i det siste og å møte og bli kjennt med personer med samme interesser er alltid morro.

C. Hoff
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Her er et lite tillegg i form av et utsnitt av et bilde tatt fra et tysk fly, tidlig under byggingen av anlegget. Man kan se den store brakken til høyre og plasseringen av kanonstilllingene, men lite annet er å se.
Dette er nok stillingene til 8,8-batteriet som stod der før sommeren 1942.
Jeg regner med at da de bygde stillingene til 10,5-batteriet, så ble alle stillinger litt forskjøvet siden de nok bygde ved siden av og gjorde ferdig de nye, før kanonene ble flyttet over og fikk nye løp.
Motivet var i utgangspunktet Nedre Leirfoss, men batteriet ble med i utkant av bildet. Bildet er i min private samling.
Attachments
Leira. Utsnitt av tysk flyfoto.JPG
Leira. Utsnitt av tysk flyfoto.JPG (91.57 KiB) Viewed 1316 times
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Husker jeg ikke fikk lurt kroppen inn i kommandobunkeren, men bildene viser at den kan være en FL 304 VF?

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

kom over flyfoto fra 1959
Attachments
anno1959
anno1959
5_702_flak_leira_anno_1959.jpg (168.92 KiB) Viewed 843 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Den har en helt annen rominndeling og plassering av inngangsparti enn FL 304.
Har ikke funnet noen leitstand for flak som er lik denne eller de andre i Trondheim.
Allikevel så er det visse regelbau-trekk over dem og de tilhørende ammo-bunkerne er også lik hverandre, så er det en ukjent standard eller bare en lokal standardisering?
Legger ved en røff skisse over rominndelingen.

I tillegg en liten justering på opplysningene om 2 cm'ere som var utplassert her:
1 stk Madsen og 1 stk C/30, mao en marineversjon av Flak 30.
Annet utstyr:
1 stk 6m REM, 1 stk Funkmess-Ortungsgerät (Flak), 1 stk Dreiwag og 1 stk Mecketisch.

150 mann var forlagt i anlegget.
Attachments
Ildledningsbunker.JPG
Ildledningsbunker.JPG (47.58 KiB) Viewed 794 times
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Masse bra og god info Jørn :) Selv om ikke alt er helt lik en 304 så kan man kaaanskje strekke det så langt at det er veldig nærme.

Det som er litt viktig, hvis den skal ha noen som helst regelbau status, er vel at veggene holder mål.

Erik
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Tja...?
Her er grunntegningen på en Fl304 til sammenlikning.
Får se om en får tatt noen mål på vegger senere.
Attachments
FL 304.jpg
FL 304.jpg (98.24 KiB) Viewed 736 times
JornN
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Slik som jeg ser det så er det bare fasongen/layouten som er litt lik.
De fire rommene rundt avstandsmålerbrønnen er ikke slik som på Leira heller
C. Hoff
Post Reply

Return to “Trondheim”