Video fra S446 på Lerberen, Ørland

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Hadde egentlig tenkt å fikse denne opp litt før la den ut, men det ser ut til at det blir liten tid til det i den nærmeste fremtid så her kommer den i råformat, slik den ble tatt opp :-). Videoen er fra rundt juletider 2012. En imponerende bunker og morsomt å få sett den fra innsiden.

S446 Lerberen
--
Tommy
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Bra filmet og et interessant anlegg.
Hva har det vært brukt til i etterkrigstiden?

Thomas L
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Den ligger (lå?) så vidt jeg vet på militært område, men hva, om noe, den har vært brukt til etter krigen kjenner jeg ikke til. Det har jo åpenbart vært noe bruk i etterkrigstiden med tanke på de endringene som er gjort på øverste nivå med konvertering av den ene inngangen til toaletter mm. Det er sikkert noen andre her inne som kjenner bedre til historien til denne bunkeren?
--
Tommy
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Da skjønte jeg plutselig hvorfor denne videoen fikk så bemerkelsesverdig mange views ja :-) Satt og klødde meg i hodet over det tidligere i dag.

Sent fra min mobiltelefon
--
Tommy
Galexon
Posts: 16
Joined: 29 Sep 2013 3:57

Hei! Ser tråden ikke har vært aktiv på noen måneder, skitt au. Jeg var selv i denne bunkeren tidligere i år, og det er ikke særlig vanskelig å komme seg inn. På nedsiden retning Brekstad er det en dør som er løsnet fra hengslene, for de som ønsker å sjekke den ut. Rundt inne i bunkeren ligger det alt fra rimi-poser til ølbokser av gammel dato, så det er tydelig at det har vært litt folk inne og utforsket over lengre tid.

En utrolig spennende bunker! Den mest spennende jeg har vært inne i til nå! Jeg var heldig og fant rester etter en tysk avis, som var i så dårlig forfatning at jeg valgte å laminere de få strimlene jeg hadde. De hadde smuldret opp ellers. Ingen hele setninger, men jeg klarte å tyde en del av ordene. Ord som "amerikanischen", "krieg" hauptman" osv. Det første som slo meg var at dette var restene etter et eksemplar av "Deutsche Zeitung im Norwegen", men ingen overskrift var å se. Heller ingen datering var å finne. Men papirets stand, skrivemåte og illustrasjoner tyder på at det har ligget der siden krigen, gjemt nedi en sprekk.
I tillegg fant jeg en mynt, som var så rustet i stykker at det ikke gikk an å tyde verken det ene eller det andre. Bare den karakteristiske kanten, eller borden, fortalte meg at det var en mynt det var snakk om. Om den er norsk eller tysk, ikke vet jeg. Denne fant jeg i en dreneringsrenne.

Ikke så lett å se på filmsnutten, men det finnes fremdeles tysk merking på apparatene i bunkeren. Elektronikk er stort sett merket Siemens, mens den store vannpumpa som man ser i videoen, er produsert av Junkers. Dette sto på flere av delene på pumpa, men dette kommer ikke så synlig frem i videoen. Ellers sto det instrukser på tysk, og det ene luftrenseapparatet hadde til og med godkjenningsstempel med den karakteristiske ørnen på. Så ut som et Kriegsmarine-stempel, uten at jeg kan si noe sikkert.

På veggene i selve kommandodelen var det også 2-3 tegninger på veggene, som tydelig stammet fra krigen. De avspeilet tyske soldater som kikket på damene, og som koste seg med en øltønne. I et verktøysskap som ikke ble åpnet i denne videoen, var det satt inn trehyller. Her sto det på den ene hyllen "Glassicherungen", eller "glass-sikringer" på norsk. Tydelig oppbevaringssted for forbruksmateriale ment for driften av bunkerfasilitetene.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Galexon wrote:Hei! Ser tråden ikke har vært aktiv på noen måneder, skitt au. Jeg var selv i denne bunkeren tidligere i år, og det er ikke særlig vanskelig å komme seg inn. På nedsiden retning Brekstad er det en dør som er løsnet fra hengslene, for de som ønsker å sjekke den ut. Rundt inne i bunkeren ligger det alt fra rimi-poser til ølbokser av gammel dato, så det er tydelig at det har vært litt folk inne og utforsket over lengre tid.
Så vidt jeg har hørt så er denne døren nå fikset og skal nå være låst igjen. Så får vi håpe at den får stå i fred denne gangen.
--
Tommy
Galexon
Posts: 16
Joined: 29 Sep 2013 3:57

Ok, ja det får man egentlig håpe at den er! Jeg tenkte det mens vi var der, at dette ikke er et sted barn bør finne. Faller man ned og skader seg her inne, kan det være gjort. Ikke er det mobildekning heller!
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”