Tysk bunker på Moholt

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Todd
Posts: 16
Joined: 07 Aug 2012 19:45

Hei!

Jeg lurer på om noen her inne kanskje har litt informasjon om en bunker som befinner seg på Moholt/Trondheim.
Det har seg sånn at denne ligger delt på tomta til huset der jeg bor og naboens hus, vi begge disponerer nøkkel da den i dag brukes hovedsakelig til oppbevaring av dekk, sykkler, ski, verktøy og alt annet mann kan stable unna. Har vært inne å tatt noen bilder i håp om at noen her inne kanskje vet noe om bunkeren, eller vet hvordan en skal gå fram for å finne slik informasjon. Da jeg spurte litt rundt fikk jeg stort sett svaret at dette var en tysk kommandobunker under andre verdenskrig, men håper at noen kanskje kan kaste litt lys over stedet.

Legger ved noen bilder med beskrivelse, hvis det skulle være noen spørsmål så er det bare å skyte ut!

Inngangsparti
Image

Særdeles tung metaldør for å komme inn
Image

Dette er det første rommet man kommer inn i, rett til høyre går det 3 innganger inn til neste rom som er akkurat samme størrlese.
Image

Rom nummer to, tilsvarende som det første
Image

Tre slike små rom innerst i bunkeren, med en totalstørrelse tilsvarnde de to åpne rommene
Image

Det er også en tilsvarende dør som ved inngangen innerst i bunkeren, hvor den elektriske instalasjonen henger på veggen, med ei dør som ser ut til å lede rett inn i jorda.
Fant også masse papirer fra 1952, hvor noen har vært inne i bunkeren nesten daglig å kontrollert den og signert papiret.

Noen som har som har hørt om dette eller tilsvarende steder før?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ligner veldig på en bunker jeg mener vi har sett bilder av her inne tidligere hvor bunkeren var lagt i kjelleren av huset og konvertert til bar. Mener det ble sagt at det var snakk om en ammobunker. Tror bildene lå i en boligannonse på finn.no som nå er slettet.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Ligner veldig på en bunker jeg mener vi har sett bilder av her inne tidligere hvor bunkeren var lagt i kjelleren av huset og konvertert til bar. Mener det ble sagt at det var snakk om en ammobunker. Tror bildene lå i en boligannonse på finn.no som nå er slettet.
Stemmer - det ligner veldig på en standard ammunisjonsbunker som du finner over hele landet (midtvegg med buede åpninger går enten på tvers eller på langs).
Det ligger flere bilder og tegninger her inne av disse (om jeg ikke husker feil har i alle fall undertegnede lagt ut et par bilder i trådene til HKB Tjeldøy, MFB Storrinden, MFK Krokås, Brunsvika i Kristiansund og tidligere i quiz-tråden. Ellers er det vel også nevnt i tråder for MFB Løvås, MFB Blåmanen ++ (boligannonsen du nevner var for huset bygd på ammobunkeren tilhørende MFB Olsvik).
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Bilde fra bunker i Olsvik. Ser at den har tre åpninger.
Attachments
Olsvik.jpg
Olsvik.jpg (57.77 KiB) Viewed 452 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Dette er ammunisjonsbunkeren til Schw. Marineflak-Battr. 3./702, Austflata (Angellhaugen).
I dag går omkjøringsveien rett gjennom det som tidligere var området til batteriet. Denne, aggregatbunkeren og en liten koblingsbunker står fortsatt oppe i dagen.

Jeg var inne i denne og fotograferte for noen år siden, men jeg har ikke villet legge ut noe om den siden den står på privat eiendom.
Aggregatbunkeren står også på privat grunn, så ikke spør meg.
Ett problem med å legge ut for detaljerte opplysninger om lokalitet, er sjansen til å få uønsket besøk av medlemmer fra freak-forumet el andre med vinkelsliper. Du vet, disse som ikke klarer å spørre om lov og visning, men som heller vil bryte seg inn når det passer dem.

Skulle ha vært inne en tur til for å måle opp og tegne denne, for det er samme type som står/stod på flere av batteriene. De jeg lurer på om kan være/ha vært annerledes er Fagerlia og Dalhaug (Kyvatnet).
Last edited by JornN on 08 Oct 2016 15:02, edited 1 time in total.
JornN
Todd
Posts: 16
Joined: 07 Aug 2012 19:45

Takk for særdles informative svar! Og det bilde av baren var bare helt utrolig, det hadde vært noe å begynt på her hjemme!
JornN;
Takk for oppklaringen! Hva skulle man gjort uten folk som deg, med peiling på betong og plassering. Jeg vil heller ikke være noe særlig mer spesifik rundt hvor dette er, av akkurat den samme grunnen som du skriver! Hvis det er ønskelig er det ingen problemer å få komme å ta mål, tegne og se, da jeg har tilgang til nøkkel og bidrar gjerne!

Takk for svarene! Artig å få vite hva den har blitt brukt til!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JornN wrote:Dette er ammunisjonsbunkeren til Schw. Marineflak-Battr. 5/702, Austflata (Angellhaugen).
I dag går omkjøringsveien rett gjennom det som tidligere var området til batteriet. Denne, aggregatbunkeren og en liten koblingsbunker står fortsatt oppe i dagen.
Kan noen av stillingene ha overlevd og blitt gjenbrukt? Midt i bildet her er en slags platting med karakteristisk form lik en typisk Flak-stilling med ammonisjer (lik det man har gjort med tilsvarende stillinger på MFB Løvås i Fyllingsdalen).
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Vet ikke hva som kan være under terasseplatten til dette huset. Kanskje er det et betongtak...?
Har ikke vært på eiendommen for å sjekke, men jeg snakket med naboene for noen år tilbake fordi de har ett par bunkere på sin eiendom.
Det er ingen vits i å trekke dit for å se hvis man ønsker noe mer enn å registrere plasseringene, alt er under bakken. Dette er selvfølgelig også privat eiendom.

Hvis man ser på plenen litt oppe til høyre for sentrum i ortofotoet, så kan man ane omrisset av en av stillingene. Dette er nok ildledningsbunkeren, så det man ser er ringen/åpningen hvor avstandsmåleren stod. På denne eiendommen kan man også se kanten av en bunker tett inntil støyveggen mot omkjøringsveien. Her lå en stilling og mannskapsbunkeren til denne, så det kan være kanten av stillingen eller rester av bunkeren.
En større bunker ble ødelagt under byggingen av veien da de ryddet kantsonen.

Ca på det stedet du (Natter) viser til i ortofotoet, så lå det en tilsvarende stilling med bunker.
Likeledes ligger det en kanonstilling under garasjen med rødt tak. Man kunne tidligere ane konturene under asfalten i innkjøringen.

Det jeg tror er kobligsbunkeren, ligger på andre siden av omkjøringsveien.
Attachments
Austflata.jpg
Austflata.jpg (209.07 KiB) Viewed 410 times
Ved kantsonen.jpg
Ved kantsonen.jpg (316.34 KiB) Viewed 410 times
Kanonstilling.jpg
Kanonstilling.jpg (137.06 KiB) Viewed 410 times
Sannsynligvis koblingsbunker.jpg
Sannsynligvis koblingsbunker.jpg (363.3 KiB) Viewed 410 times
JornN
Todd
Posts: 16
Joined: 07 Aug 2012 19:45

Veldig spennende! Var ikke klar over at det lå så mye greier i området rett utenfor døren min! Takk JornN for masse bra info. og bilder! Har forøvrig et spørsmål, hva er en koblingsbunker? Ser for meg en bunker som huser strøm til området?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Plassering av hovedstillingene:

I tillegg kommer noen andre bunkere, og brakker ved den gamle veien nærmere Moholt kirke, samt 2 stillinger for 2 cm Flak.
En lå nord for batteriet i feltet for omkjøringsveien, og en lå rett sør for batteriet under ett av bolighusene der.

Her er en link til Tore Eggans album med bilder fra batteriet: http://krigsbilder.net/coppermine/thumb ... ?album=363
Attachments
Austflata 2012 Plassering av hovedstillinger.jpg
Austflata 2012 Plassering av hovedstillinger.jpg (158.29 KiB) Viewed 399 times
Last edited by JornN on 14 Jul 2013 21:45, edited 1 time in total.
JornN
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
JornN wrote:Dette er ammunisjonsbunkeren til Schw. Marineflak-Battr. 5/702, Austflata (Angellhaugen).
I dag går omkjøringsveien rett gjennom det som tidligere var området til batteriet. Denne, aggregatbunkeren og en liten koblingsbunker står fortsatt oppe i dagen.
Kan noen av stillingene ha overlevd og blitt gjenbrukt? Midt i bildet her er en slags platting med karakteristisk form lik en typisk Flak-stilling med ammonisjer (lik det man har gjort med tilsvarende stillinger på MFB Løvås i Fyllingsdalen).
Tror svaret på det spørsmålet ev. ligger i de historiske flyfotoene tilgjengelig for området. Finnes både fra 1947 og 1957 (og nyere selvsagt) over området.
--
Tommy
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

De plasseringene jeg har tegnet inn kan man se tydelig i billedsettet fra 1947.
JornN
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Er det forresten restene etter en flystripe det vi ser starter litt ovenfor batteriet og som fortsetter nedover nesten helt til Ikea? Var det en flystripe i dette området også? Ev. hva var det som var anlagt der?
--
Tommy
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Det er oppstarten til det som senere skulle bli E6 - omkjøringsveien. Egentlig eller opprinnelig går jo E6 gjennom Trondheim sentrum.
Hvis du ser den andre veien fra batteriet så finner du trasseen hele veien der omkjøringsveien går i dag.
JornN
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

JornN wrote:Det er oppstarten til det som senere skulle bli E6 - omkjøringsveien. Egentlig eller opprinnelig går jo E6 gjennom Trondheim sentrum.
Hvis du ser den andre veien fra batteriet så finner du trasseen hele veien der omkjøringsveien går i dag.
Ah, okei. Tenkte på det først, men på 1957-bildene så er den nesten borte igjen men det er vel norsk veibygging i god stil det ;-) (Men, nå begynner vi antageligvis å bevege oss en smule bort fra emnet i denne tråden).
--
Tommy
Post Reply

Return to “Trondheim”