Züg 66./977 Ytraland

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Usikker på hva dette er, men på den avstanden tipper jeg deler av understellet til en 150 cm lyskaster??....
Her ser du nærbilder Erik, drar du kjensel på noe ?
Som du ser er fremparten kuttet av der hvor chassis gjør en knekk nedover fremme.

mvh
KOS
Attachments
20080106_001_1.jpg
20080106_001_1.jpg (128.51 KiB) Viewed 654 times
20080106_002_1.jpg
20080106_002_1.jpg (127.73 KiB) Viewed 654 times
20080106_004_1.jpg
20080106_004_1.jpg (138.72 KiB) Viewed 654 times
Last edited by KOS on 14 Mar 2008 0:03, edited 3 times in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her ser du nærbilder Erik, drar du kjensel på noe ?
Fint å se at du tok turen ut dit og ikke ble like motløs som meg! ;-)
Har ingen annen teori enn lyskaster, men igjen ser det ut som en henger med en aksling slik som i Skudesnes.... Den runde platen med fire hull var jo også veldig spesiell, men har ikke sett noe liknende jeg kommer på i farta.

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Fint å se at du tok turen ut dit og ikke ble like motløs som meg! ;-)
Det er ikke alle som har like tett dagseddel vet du ;-)

Her er mer.

mvh
KOS
Attachments
Fra lyskaster stilling mot agregat (skimtes bak stein). Rest etter hytte(?) til høyre, utenfor bildet.
Fra lyskaster stilling mot agregat (skimtes bak stein). Rest etter hytte(?) til høyre, utenfor bildet.
20080106_011_1.jpg (119.38 KiB) Viewed 631 times
20080106_014_1.jpg
20080106_014_1.jpg (138.82 KiB) Viewed 631 times
20080106_015_1.jpg
20080106_015_1.jpg (138.04 KiB) Viewed 631 times
20080106_017_1.jpg
20080106_017_1.jpg (134.32 KiB) Viewed 631 times
Last edited by KOS on 19 Mar 2008 14:06, edited 1 time in total.
arnfinn
Posts: 23
Joined: 14 Dec 2007 19:20
Location: Tromsø

KOS wrote:
Erik E wrote:Usikker på hva dette er, men på den avstanden tipper jeg deler av understellet til en 150 cm lyskaster??....
Her ser du nærbilder Erik, drar du kjensel på noe ?
Som du ser er fremparten kuttet av der hvor chassis gjør en knekk nedover fremme.

mvh
KOS
Men det er iallefall en annen type henger - ser store ulikheter på dem. Skudenes-hengeren har ikke nedbrekk mot draget. Den har i tillegg en forhøyning rett over akslingen for festet til lyskasterfundamentet...
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Her er fra 60cm lyskaster... Ikke mye igjen her, kanskje litt for nært vannet ?
Attachments
Betongplan for lyskasteroppstilling.
Betongplan for lyskasteroppstilling.
20080106_047_1.jpg (204.31 KiB) Viewed 561 times
Her var motor for lyskaster.
Her var motor for lyskaster.
20080106_043_1.jpg (185.73 KiB) Viewed 561 times
Bunkers i tilknytning til motorhus (for lyskaster).
Bunkers i tilknytning til motorhus (for lyskaster).
20080106_044_1.jpg (236.2 KiB) Viewed 561 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Umiskjennelig 2,0cm. FLAK stilling m/6 stk-ammo-nisjer.
Attachments
2,0cm. FLAK stilling
2,0cm. FLAK stilling
20080126_004_1.jpg (210.44 KiB) Viewed 557 times
Festeanordning for kammuflasje ?
Festeanordning for kammuflasje ?
20080126_003_1.jpg (208.44 KiB) Viewed 557 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Generelt lite igjen av brakker ja, som regel bare en rest etter grunnmur eller betong/stein-flate.

Her, brakke langs "vei" og ved garasje, nederst til høyre i '45-skisse lagt inn av Arquebus .
Attachments
Brakkeruin
Brakkeruin
20080126_011_1.jpg (267.29 KiB) Viewed 548 times
20080126_010_1.jpg
20080126_010_1.jpg (206.12 KiB) Viewed 548 times
Garasjegrunnmur
Garasjegrunnmur
20080126_007_1.jpg (245.12 KiB) Viewed 548 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Etter tre(3) besøk på Ytraland har vi nok funnet det meste som er å finne igjen i dag fra bygnings- og brakkegrunn med unntak av Stall, Kjøkken og Brakke helt i øst. Der kan det se ut som kun Kjøkkengrunnmur finnes i dag. Portens plassering er gitt der steingarden "krysser traktorvei".

De fleste/alle grunnmurene for ammo- og lagerbrakker er lokalisert, enkelte svært overgrodd.

Alle bunkers ligger godt skjult i terrenget på Ytraland, som bildeserien viser.

KOS

Ble en liten feil i collage-bildet "Betong-collage fra Ytraland.jpg". Sånt er det å gjøre tingene sent på kvelden ... må sjekke bildet og legge inn på nytt... PDT_Armataz_01_20
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Vi har diskutert dette tidligere, men følgende data vedrørende panzer/KwK finnes på kart og dokumenter ved Arquebus:

Tysk Stellungsplan Gesch. Zug Ytraland:
Fremsiden av dette håndtegnede kartet viser tegn for fast kanon med kaliber 3,2!!! (regner med dette kan være en feil og at det skal være 3,7 cm. men jeg er sluttet å være sikker på noe når det gjelder tyske kystbatterier)

Baksiden av dette kartet har en del ringer som angir grader med den store lyskasteren i sentrum og denne tankkanonen i en annen sirkel. Enkelte andre elementer er også tegnet inn. Her er den merket "Panzer" noe jeg antar tyske artillerister ville kalt en hel stridsvogn eller i alle fall et tårn? Jeg tror denne skissen er tegnet før kartet på fremsiden (mangel på skikkelig papir i A2 format kanskje?) og det kan jo være at "Panzer" betyr hele stridsvognen før tårnet/kanonen ble montert i stilling.


Rapport fra MILORG D.20.1 i 1945:

På kladden til rapporten har de skrevet "3 cm. Tårnkanon" noe jeg antar en fra hjemmestyrkene bare ville gjøre med en kanon plassert på et tårn. En hel stridsvogn ville vel blitt betegnet litt annerledes? (Dette med "3 cm." vil jag tro skyldes en som har målt kanonrøret?) Det er hevet over enhver tvil at ammunisjonen var 3,7 cm. og det var som regel fra ammunisjonen at hjemmefrontkarene fant kaliber på kanonene.

I den endelige rapporten er denne betegnet som "Tankkanon" under et avsnitt om 34 kasser 3,7 cm. spreng patr. Hjemmestyrkene oppfattet dette tydeligvis som "noe" fra en tank.

Så hva stod på Gesch. Zug Ytraland?
Et pansertårn med 3,7 cm. KwK(f) fra en fransk Ft 17?
En 3,7 cm, KwK(f) i en eller annen form for sokkelaffustasje?
En eller annen PAK i kaliber 3 - 3,2 - 3,7 cm. som vi ikke vet om?
En hel Ft 17 stridsvogn

Jeg skal ikke påstå hvor de tok tårnene av disse vognene, men inntil vi får annen dokunmentasjon på dette tror jeg det stod et pansertårn med 3,7 cm. KwK(f) i stillingen ved batteriet.
Attachments
Tysk kart Ytraland, utsnitt forside KwK.JPG
Tysk kart Ytraland, utsnitt forside KwK.JPG (146.63 KiB) Viewed 438 times
Tysk kart Ytraland, utsnitt forside tekst.JPG
Tysk kart Ytraland, utsnitt forside tekst.JPG (196.24 KiB) Viewed 437 times
Tysk kart Ytraland, utsnitt bakside.JPG
Tysk kart Ytraland, utsnitt bakside.JPG (112.68 KiB) Viewed 437 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei Arquebus, siden det ikke er kommet noen umiddebar respons på spørsmålene dine ennå kan jeg kanskje få "bryte inn" med noen synspunkt og spørsmål...for det er jo alltid noe en lurer på ;-)

1. For det første, står det dato på tegningen ?
(Det hadde du sikkert sagt om så var tilfellet - men spørsmålet må jo stilles ;-) )

2. Deretter, -det er vel sannsynlig at "3.2" slik det står ville vært korrigert om det var feil ? - ihvertfall om dette kartet var i "daglig bruk". Det er skrevet med blyant tydeligvis, så endringer ville vært lette å foreta skulle en tro ?
(Det er nå min synsing da - men med "noe erfaring i omgang med arbeidstegninger" ;-) )
Ellers er jeg enig i at tegningen kan leses som at Panzer-vognen var plassert på det tidspunktet, ref. pkt.1
For øvrig bærer ikke Rs'en noen som helst merker, som jeg har sett, på at et flere hundre kilo's tårn har vært manøvrert oppi og utav hullet.

3. Dette er tydeligvis ved sørste kanon og ved "leitstand" - og siden det ikke finnes så mange "avtrykk" der i dag lurer jeg på om du/eller andre kjenner "legenden" på tegningsfremstillingen her.
Hva står M, W og ikke minst D for ? - Munition, Wohnung og D...? (viser vel "leitstand" omtrent.)
Det hadde vært greit å sammenligne med restene som finnes. Det ser ut som skravert betyr lettbygg og fylt er bunkers for meg.

4. Disse tallene, teller de sekvensielt over hele tegningen til 53 !? som er det høyeste tallet på utsnittet ? - eller står de for noe "annet" ?

5. Ser det er tegnet opp sambandslinjer. Er det en bygning/bunkers som er avmerket som sambands-KO på tegningen ? Vi har ikke kommet over noen som utpeker seg i den retningen - hittil.
(Rs'en har inntak for komm. , men det var "jomfruelig" som vedlagte bilde viser. Og det stemmer jo iflg. sb-skissen)


mvh
KOS
Attachments
Sambandsinntak i Rs.
Sambandsinntak i Rs.
Rs komm-inntak.jpg (83.27 KiB) Viewed 381 times
Last edited by KOS on 15 Mar 2008 19:19, edited 2 times in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

kartet er ikke datert, ei heller noen tegnforklaring. Spørsmålene ovenfor var mere ment som et slags utrop - og for meg er det dokumentert relativt godt at det stod et pansertårn på 3,7cm. her på grunn av ammunisjonen og utrykk som er benyttet: "panzer" - "tankkanon" - "tårnkanon" m.v.

Er det noen som vet om diameteren på denne stillingen er identisk med andre Ft17 stillinger?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er det noen som vet om diameteren på denne stillingen er identisk med andre Ft17 stillinger?
Utseende er likt, men har foreløpig ingen mål å sammenligne med...

Har likevel et "problem" med Ytraland og det er at det ikke finnes noen form for innfesting oppå den RS`en. Kun en fordypning, men ingen bolter. Dette betyr isåfall at tårnet har stått løst oppå bunkeren og det rimer ikke med andre tilsvarende tårn....
En annen rar detalj er at trappeformasjonen går innover mot RS`en uten noen form for drenering/avløp slik man vanligvis ser. Resultatet ville jo vært at alt regnvann ville havnet ned i tårnkransen og inn i bunkeren.

Kan undres på om det var meningen at tårnet skulle plasseres oppi sporet og deretter støpes over? Isåfall ser det ut som man aldri kom så langt??

Erik E
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hvordan kommer man seg enklest til dette anlegget. Ser på norge i bilder og ser ingen enkel vei ut dit... Er det bare å forberede seg på litt klatring og slik eller? Gå over andres eiendom og slikt...? Fikk heller ikke bildene til å stemme med satelitt bildet, men satser på å ta en tur ut en dag og ta en titt om jeg finner frem PDT_Armataz_01_11
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Hvordan kommer man seg enklest til dette anlegget. Ser på norge i bilder og ser ingen enkel vei ut dit... Er det bare å forberede seg på litt klatring og slik eller? Gå over andres eiendom og slikt...? Fikk heller ikke bildene til å stemme med satelitt bildet, men satser på å ta en tur ut en dag og ta en titt om jeg finner frem PDT_Armataz_01_11
Hei bactus, velkommen til TKIN !

Ja det er en anelse tungvint å finne fram første gangen der ute - for ikke å si å finne alle stedene...

Vi har vært der 3 ganger siste året - og enda ikke funnet "alt". Har f.eks. ikke funnet ut hvor, eller om, de hadde en dedikert kommunikasjons-bunkers. Og så har vi bare funnet en FLAK-stilling - det skulle vist vært to av de.

Men, for å komme dit - ta utgangspunkt fra Skår og kjør veien mot Vikene(Knakki). Når du kommer til Ytraland tar du av veien til venstre ned mot "Slippen" og kjører ned der.
Hundre meter eller så før du kommer til enden (slippen) ta veien av opp til høyre. En kan parkere oppi der ved de gamle tuftene. Du er nå på starten av adkomstveien til fortet (velg den vestre veien første gangen). Du må vel gå gjennom en gårdsplass først, men snart er du i skogen på vei mot kanon 1 av 4. Gjelder å ha øynene med seg og skikkelige klær for å penetrere barskogen enkelte steder. Som Erik E nevnte er "kuppert" bare fornavnet her ute. Mye små ammobunkers o.l. kilt inn de mest utspekulerte steder. En finner på langt nær alt på første turen for å si det sånt ;-)
De lokale vi har truffet på i området kjenner jo godt til anlegget og har forståelse for at folk vil besøke området. Men de har vel ikke vært utsatt for noen "masseturisme" de siste 60 årene for å si det sånt... Få vet om og finner veien ut til dette batteriet...


God tur !

mvh
KOS
Attachments
Her er de fleste småbunkerene på Ytraland.
Her er de fleste småbunkerene på Ytraland.
Ytraland-betong.jpg (367.04 KiB) Viewed 256 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Tusen takk :)
Ytraland står langt oppe på lista over det som skal forsøkes besøkt i den nærmeste fremtid. Etter å ha funnet dette forumet har lista vokst stort i det siste kan du si. Var på Brekke igår og kikket litt faktisk. Takk for et utrolig bra forum og endelig traff jeg likesinnede PDT_Armataz_01_11
Post Reply

Return to “ROGALAND”