Tysk bunker på Moholt

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Todd wrote:Veldig spennende! Var ikke klar over at det lå så mye greier i området rett utenfor døren min! Takk JornN for masse bra info. og bilder! Har forøvrig et spørsmål, hva er en koblingsbunker? Ser for meg en bunker som huser strøm til området?
Det er en liten bunker med elektriske komponenter i form av forgreiningsbokser oa montert på et metallstativ på bakveggen. Sannsynligvis gikk en hovedkabel inn og derfra forgreininger ut til de forskjellige brakkene og bunkerne som hadde behov for strøm. Jeg er ingen ekspert på disse, og jeg må si at normalt er de enda litt mindre enn denne. Det kan også være mulig at dette er et etterkrigs byggverk fra e-verket, men tilfeldigvis står på dette stedet, ser ut som en bunker, og har hatt (tidsriktige?) koblingsbokser fra Siemens. Hmmm...
Det er mulig at de innholdt noen form for sikring eller omkoblingsmuligheter også.
I tillegg huset en bunker et aggregat for nødstrøm til anlegget.
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Tror svaret på det spørsmålet ev. ligger i de historiske flyfotoene tilgjengelig for området. Finnes både fra 1947 og 1957 (og nyere selvsagt) over området.
Selvsagt - noen ganger lurer jeg på om jeg er i ferd med å bli litt senil... :shock:

For å svare meg selv: Ja, det ligger nok en stilling under plattingen PDT_Armataz_01_29

EDIT: Ser nå at Jørn har lagt ut bilde med alle stillingene :)
Attachments
Image2.jpg
Image2.jpg (355.35 KiB) Viewed 168 times
borge.mohus
Posts: 185
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Linker på Strinda Historielags wiki som viser området.
Også omtalt som "Ormhaugen".
http://www.strindahistorielag.no/wiki/i ... =Ormhaugen

Børge
Post Reply

Return to “Trondheim”