A la recherce du "Mur de l`atlantique" en Norvège

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Nå er franskmannen Jean-Bernard Wahl endelig ute med del 1 av "livsverket" sitt :-)
For de som ikke kjenner "franskmannen", så er han vel som veteran å regne innen hobbyen vår og har siden 1987 gitt ut 11 bøker om Maginot-linja. JBW begynte å reise rundt i Norge tidlig på -90 tallet mens flere kystartillerianlegg var operative, og som ex-offiser fikk han tilgang til en rekke anlegg hvor vi nordmenn bare kunne drømme om å ta bilder :-)
Dette reflekteres til en viss grad også i boka, hvor mange avbildede kanonstillinger og bunkere pr i dag er "sikret". Vi i "ARN" har etter beste evne supplert med info om endringer ved batteriene etter hans besøk, men som vi alle vet så er batteriene langs kysten under stadige endringer, så det er nok allerede kartmaterial her som er utdatert, da bunkere rundt om jevnlig forsvinner.

Dette er altså del 1 som tar for seg strekningen fra Østfold opp til Trondheimsfjorden (Minus Tr.fjorden i seg selv) totalt 166 steder å besøke!
Boka er på 340 sider og inneholder grovt 110 kart og skisser, samt 400 foto. Mange av fotoene er fra krigen, hovedsakelig arkivfotos fra Norske, tyske og franske arkiver.
Så kommer haken - All tekst er på fransk, med unntak av bildetekst og kartnøkler som er på Engelsk...

Boka koster 52 € inkl. frakt til Norge. Jeg er ikke selger av denne boka, men kan fomidle konktakt og har betalingsinfo liggende for dem som vil bestille. Send gjerne PM hvis du er interessert!
Attachments
cif4.jpg
cif4.jpg (251.29 KiB) Viewed 823 times
cif3.jpg
cif3.jpg (327.95 KiB) Viewed 823 times
cif2.jpg
cif2.jpg (244.88 KiB) Viewed 823 times
Cif1.jpg
Cif1.jpg (129.51 KiB) Viewed 823 times
JBW-bok.jpg
JBW-bok.jpg (130.75 KiB) Viewed 823 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Så spennende ut. Selv om jeg ikke forstår et ord Fransk, så er det vel kanskje verdt prisen, bare for bildene/kartene? Dersom de sidene som er lagt inn her er representativ, så så det iallefall ut som om det var mye nyttig bare i illustrasjonene og medfølgende tekst på de.
--
Tommy
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

ajajaj her var det mye snadder ja. vil si at selv om man ikke forstår fransk-så vil nok denne boken være verdt pengene allikevel.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fikk boken i posten i dag. Med forbehold om at jeg ikke har gjort annet enn å bla raskt gjennom, er førsteinntrykket veldig bra med solid kvalitet på innbinding og papir. Fin kombinasjon av kart/ tegninger og bilder (både fra krigen og nyere - ser f.eks. at forfatteren har fått komme inn i nyanleggene på Herdla og Korsnes), ikke minst på de mer "ukjente" stedene.
På en skala fra 1-10, gir jeg 9,5 (hadde den vært på norsk eller i det minste engelsk, ville jeg vurdert 11 PDT_Armataz_01_18 ).

Håper 2. utgave er under arbeid. ARN / Erik E vet kanskje noe om det..?
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Hvor langt nord går utgave nr 2?
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Nr 2 stopper ved Grense Jakobselv.

Erik
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Så eks-offiseren fikk ikke de samme privilegier på andre siden av grensen..? Er vel en viss logikk i det kanskje... PDT_Armataz_01_18
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Høres veldig bra ut PDT_Armataz_01_18
Da er det bare å sette seg ned å vente på neste utgave da!
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Det er en del "småplukk" som burde rettes opp i evt. nyere utgaver (feil i kart, bunkertegninger, årstall ol.). Bør slikt sendes til Wahl, eller kan du (dvs. Erik E) ta i mot innspill?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

eller kan du (dvs. Erik E) ta i mot innspill?
Jo... Fyr på til meg,så skal jeg viderebringe - men kom gjerne med kildehenvisninger om det ikke er innlysende feil :-)

Erik
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

TommyG wrote:Så spennende ut. Selv om jeg ikke forstår et ord Fransk, så er det vel kanskje verdt prisen, bare for bildene/kartene? .
Absolutt. Fikk boken her om dagen og er strålende fornøyd (eneste minuset er som allerede nevnt at den er på fransk).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Nr 2 stopper ved Grense Jakobselv.
Nr 2 er nettopp utgitt. Dekker kysten fom Trondheimsfjorden tom Lofoten/Narvik.
Nr 3 vil dekke resten av kysten videre nordover (planlagt utgitt i 2014-15).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Wahl har nå publisert den siste boken i trilogien om Atlanterhavsvollen i Norge:
A la recherce du "Mur de l`atlantique" en Norvège, Volume 3 – From Narvik to Finnmark and Russia

Pris inkl porto er €52

Bestillings-/betalingsinfo i vedlagte pdf-fil (NB: Link rett over bildet).
Attachments
Atlantic Wall in Norway vol. 3a.pdf
(190.17 KiB) Downloaded 35 times
Image2.jpg
Image2.jpg (327.72 KiB) Viewed 245 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Natter wrote:Wahl har nå publisert den siste boken i trilogien om Atlanterhavsvollen i Norge:
A la recherce du "Mur de l`atlantique" en Norvège, Volume 3 – From Narvik to Finnmark and Russia

Pris inkl porto er €52

Bestillings-/betalingsinfo i vedlagte pdf-fil (NB: Link rett over bildet).
Takker!
Ser veldig nyttig ut! Og hvem kunne vel ikke tenke seg å lære et nytt språk?! Skjønnesæpå frånsoa

:-D
Bjørn Eriksen
Posts: 52
Joined: 08 Aug 2021 8:23

Gammel post, men prøver uansett. Hvor kan mann finne et eksemplar av bind 3? Helt fersk i dette og spør vel kanskje om ting jeg burde finne på forumet selv, så med fare for å spørre «galt» hvilke andre bøker beskriver kystfortene godt(bilder, kart, mm?) Bor selv i Båtsfjord i Finnmark, så nærområdet er vel det mest aktuellet i allefall nå. Og skulle det finnes flere av oss i østfinnmark, så gi en lyd. Avstand e bare et begrep😊Så å kunne møtes og eventuelt ta turer i lag hadde jo vært morro😀
Mvh
Bjørn Johnny Eriksen
Båtsfjord
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”