R636

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Disse er fra Brennsholmen Kystfort.
Takk for fine bilder!
Tror dette må være den nordligste R636 i Europa :D

EE
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Tøft Erik.
Jeg skulle likt å hatt kopi av orginalen til det bilde du har fra Risør.
Har du bilder fra KO på Landehovden?
Jeg har startet opp en serie i bladet vårt som heter Regelbau, og det er nemlig denne R636 som går først ut i denne serie, gleder meg til tilbakemeldinger/slakten kommer.
Jeg legger ut dette ene bilde jeg har fra Kuppelen til R 636 på Landehovden, så legger jeg ut bilde av sambandsrommet.
Mvh
Carsten
Attachments
Mitt bilde er nok desverre ikke så godt som Erik sine, men så  har han paparazzi utstyr også.
Mitt bilde er nok desverre ikke så godt som Erik sine, men så har han paparazzi utstyr også.
053 Komando posten observasjonskuppel.jpg (267.58 KiB) Viewed 841 times
Et lite bilde av sambandsrommet.
Et lite bilde av sambandsrommet.
051 Sambandsrom KO.jpg (144.02 KiB) Viewed 841 times
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Fant dette bildet på nettet i dag. Jeg synes det viser godt at R 636 er en enhet. Jeg har alltid trodd at de var delvis sprengt ut i fjell. Hr ser den ut son en stor legokloss. Erik påpekte at en regelbau er noe mer enn bare noe sammensatt betong, men jeg har liksom ikke sett det sånn før nå.
De fleste som det vises bilde av ser for meg ut som at de er en del av fjellet.
Carsten
Attachments
thyboroen_hkb_r636_1.jpg
thyboroen_hkb_r636_1.jpg (48.43 KiB) Viewed 800 times
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Legg merke til takpannene oppå bunkeren;-)
Viser igjen kreativiteten ved kamuflering.

Her er et bilde av samme bunker under krigen:
Attachments
R636 Thyborøn.JPG
R636 Thyborøn.JPG (51.59 KiB) Viewed 780 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Og slik er tilstanden i dag :-)
Attachments
thyborøen juni2007.jpg
thyborøen juni2007.jpg (158.46 KiB) Viewed 739 times
RasmusTerne

Hei!
Sjekk bildene på Troms fra Grøtavær fort.Kan komandobunkeren her være en R 636?Var litt vanskelig å få skikkelig oversiktsbilde grunnet mye småbjørk. :)
Sigfred R.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Når det gjelder bunkere som legoklosser, så er det stort sett i Norge med masse fjell som de ligger midt i "stein ura", når du kommer nedover på kontinentet så ligger de spredt på sandstranden som badeballer, og på grunn av at Danmark stadig blir mindre så vil du stadig se at de ligger midt på stranden eller i vannet, vi er vel mere heldige her, en de i Danmark på den måten, fordelen deres er at de fleste bunkerene der nede kan du gå inn i og kikke på, Danmark har også en større del av "åpenhet"når det gjelder bunkere og historie generelt i forhold til oss.

Werner
RasmusTerne

Hei!
Her er bildet.Synes den ligner mye på den på Brensholmen.Noen som vet om den ble brukt av Kystartilleriet da de "regjerte på Grøtavær?
Sigfred R.
Attachments
Bunker IV .jpg
Bunker IV .jpg (163.74 KiB) Viewed 719 times
Bunker III .jpg
Bunker III .jpg (135.83 KiB) Viewed 719 times
Bunjer II .jpg
Bunjer II .jpg (140.01 KiB) Viewed 719 times
Bunker I .jpg
Bunker I .jpg (125.93 KiB) Viewed 719 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ligner utvilsomt på en R636, men speilvendt?
Har ingen info om hva som er bygget her og har heller ikke vært der selv... :-(
Det er nok noe nyere modifikasjoner på baksiden der, så den er nok brukt av KA i ettertid.

Erik
JEF
Posts: 39
Joined: 17 Jul 2007 20:04
Location: Oslo

Erik E wrote:Tenkte å dra i gang en tråd om R636, en ganske vanlig bunkertype i hærkystbatterier over hele Europa.

Kort fortalt er dette "kommandobunkeren" i batteriet, hvor bla. avstandsmåleren sto.

Vet så langt om 15 bunkere i Norge av denne typen, og det tror jeg faktisk er en komplett oversikt!. Som Werner påpekte i en annen tråd, skriver Rudi Rolf at det ble bygget 8 x R636a og 7 x R636. Dette stemmer dårlig med det jeg ar sett...
Jeg har så langt kun sett en eneste R636a, den ligger på MKB Jul ved Molde. Ellers av disse 15 andre, er 14 garantert R636, mens nummer 15 på HKB Skaatö utenfor Kragerø...Der har jeg enda ikke vært!

Her er listen over bunkere:
Kan noen plassere Skåtøy??

R636a
- MKB Jul 1./505

R636
-HKB Langesund 1./980
-HKB Justöen 31./979
-HKB Hisöen 33./979
-HKB Flostadöen 34./979
-HKB Risör 35./979
-HKB Landehovden 18./979
-HKB Ny Hellesund 21./979
-HKB Syre 3./978
-HKB Bö 7./978
-HKB Ferkingstadt 67./977
-HKB Bud 17./976
-HKB Gossen Süd 18./976
-HKB Kjeöy 47./973
-HKB Brennsholmen 19./972
Tenkte jeg skulle kommentere dette litt.
Ved introduksjonen av Regelbau 636 var man i utgangspunktet ikke fornøyd med denne i Norge. Argumentet som ble ført i marken var at den var konstruert for kontinentets sandstrender og ikke for det fjellrike Norge. I Norge ville man i hovedsak knytte en kommandoplass opp mot et fjellanlegg. Dette førte til at en rekke kommandoplasser bygget i Norge avvek ganske sterkt fra mønstertegningen. I noen tilfeller kan man stille spørsmål om det er en R636 (Marka, Florø, Ulvingen som eksempel).

Jeg har selv registrert følgende 24 kommandoplasser som type R636 med varianter:
Brensholmen
Grøtavær (den vi (KA) brukte som målestasjon II etter krigen)
Kjeøya/Svolvær
Laukvik
Straumøy Nord
Ulvingen
Kvalvik
Bud
Gossen Syd
Julneset
Florø
Ferkingstad
Syre
Randaberg
Ogna
Varnes Fyr
Marka
Landehovde
Ny Hellesund
Justøy
Hisøy
Flosta
Risør
Skåtøy

Når det gjelder Langesund har seg selv skutt fra det batteriet og kan ikke erindre at KO-plass der var en 636 type.

JEF
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Takker for tillegg & kommentarer!
I noen tilfeller kan man stille spørsmål om det er en R636
Dette er et godt spørsmål som nok kan diskuteres ja, for treffer man en "innbarka" bunker interessert fra kontinentet, vil han aldri si seg enig i at eksempelvis Varnes fyr, Marka osv. kan kalles R 636. Vi her oppi nord har muligens et litt mer løssluppent syn på dette og vi blander ofte inn bunkerens funksjon i Regelbau systemet.
Kommer man til byggelistene så er de fleste slike bunkere som er tilnyttet fjellanlegg omtalt som "FH Kombi" eller "SK-Sonderkonstruktion", uten at det refereres til noen Regelbau i det heletatt, mens andre steder kan man lese at et fjellanlegg "skal bygges som Regelbau 622"

Skal man nå være HELT firkantet, så er en Regelbau kun det den fremstår som på tegningene fra festningspionerene.

Men så kommer da et annet spørsmål jeg engang fikk:
"Hvor mange SK må man bygge før det er en Regelbau" :-)
Det finnes helt klart skjulte sider ved dette Regelbau systemet, ihvertfall for Norge sin del!

Langesund har jeg ikke vært inni selv, kun hørt via andre.....

Mvh
Erik E
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Hallo

Er det noen som vet ka som er forskjellig på ein 636 og 637.....?

Ser at det er litt mindre kuppel.....men :) Er det bygget noen i Norge?

Vevang
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

R637 er en "målebunker" som etter mine begreper var en støttefunksjon for hovedavstandsmåleren. Særdeles tvilsomt at denne typen finnes i Norge, selv om vi har noen "fjellanlegg hybrider" som ligger kloss opptil.
(Tenker da spesielt på HKB Ogna/Sirevåg)

R637 har kun observasjonsrommet + inngangsparti og mangler derfor både radiorom, mannskapsrom osv. som man har i R636
I følge boka til Rudi er R637 kun bygget i Frankrike (35 stk)

Erik
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Hallo!!

Takker for et utfyllende svar,skal på ferie til Frnkrike i sommer såg det var ein del 637 i område.....Bordeaux..

Har du ein tegning over 637,for sammenligning?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er en:

(Står også noen steder den finnes nederst på tegningen)
Attachments
R 637.jpg
R 637.jpg (68.68 KiB) Viewed 502 times
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”