FuMO 3 (Utsira)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Eagle Wind wrote:Dette er de bildene eg har. håper det var noe slikt du tenkte deg.
Takk. Virker som det var et annen type drivverk (eller kobling til dette) her, ift de som ble montert på betongsokkel.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

KOS wrote:
Henning Dalsvåg wrote:Nå stemmer bildet med det bildet eg har fra utsira.
Hvilken side er det som vender mot fotografen på speilvendt bilde da Henning, nord-, øst- eller vestsiden ?
Eg var nok for rask med å si at speilvendt bildet stemte med det bildet min far tok av meg ved radaren i 2004.
Eg tenkte kun på den stigen som ses på bildet. Eg tok feil .
Det bildet min far tok av meg ved radaren er tatt i fra sørøst hvis eg har regnet riktig. På min fars bilde
ser man rett på den oppmurte steinveggen og døren ses også.
På speilvendt bildet er det vel nordsiden som vender mot fotografen .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg skal ikke bry meg i denne "speilvendte" saken men et speilvendt bilde viser akkurat det samme bildet bare at menneskene på høyre side blir på venstre
Mvh
Yngvar
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

:-D Og, samme hvor mye man speilvender - så er døren bak :wink:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:et speilvendt bilde viser akkurat det samme bildet bare at menneskene på høyre side blir på venstre
Vel: Problemstillingen her - slik jeg oppfattet det - var om døren sto på høyre eller venstre side av hytten (dvs den ene siden man ikke ser). Da er det et helt vesentlig poeng om bildet er speilvendt eller ikke...
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Natter wrote:
Yngvar wrote:et speilvendt bilde viser akkurat det samme bildet bare at menneskene på høyre side blir på venstre
Vel: Problemstillingen her - slik jeg oppfattet det - var om døren sto på høyre eller venstre side av hytten (dvs den ene siden man ikke ser). Da er det et helt vesentlig poeng om bildet er speilvendt eller ikke...
Men på bilde ser en steinmur på den sia, da kan det jo ikke ha vært en dør der...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Eagle Wind wrote:Men på bilde ser en steinmur på den sia, da kan det jo ikke ha vært en dør der...
Det ser ikke jeg - uten at det trenger å være korrekt (jeg bruker briller og har mao ikke perfekt syn). Hvis du referer til det som den aktuelle guttungen står på, er det etter mitt syn en enkel trestige (med trinnene festet på en senterstolpe).

Hvis en tar for gitt at bildet er tatt i Norge, og at det ikke er fler enn de syv kjente FuMO 3 installasjonene, er det så vidt jeg kan skjønne kun tre aktuelle kandidater:
Omgang (det eneste bildet som jeg har sett er vanskelig å vurdere ift om det er en stålhytte eller betongfundament (heller mot det siste), men stedet er jo av naturlige grunner neppe en kandidat her...)
Eigerøy (bilder av restene i nyere tid og fra krigen indikerer at det var en stålhytte her, men ellers ser jeg ikke tegn til noen steinmur)
Utsira (hvor åpenbart hytten har sunket sammen, deler av steinmuren er rast ned og det gamle bildet kan være tatt fra en vinkel/med objektiv som villeder noe ift dimensjonene + at en ikke vet om det er speilvendt eller ikke).

Om noen av de som har vært på sistnevnte sted hadde tatt gode nærbilder av muren og postet disse i et format som gjør det mulig å sammenligne med det gamle bildet, burde det være fullt mulig å finne igjen den aktuelle steinformasjonen...

Inntil noen kommer opp med bedre kandidater, er i alle fall jeg overbevist om hvor dette er :)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Natter wrote:Om noen av de som har vært på sistnevnte sted hadde tatt gode nærbilder av muren og postet disse i et format som gjør det mulig å sammenligne med det gamle bildet, burde det være fullt mulig å finne igjen den aktuelle steinformasjonen...
Heisan,

Ja, Utsira var stedet PDT_Armataz_01_18
Siden som vender mot fotografen er vestsiden. Fotografiet er ikke speilvendt. Hytten er ganske 'segen' - men muren har holdt seg godt på den siden.
Takker for all interesse og forslag :bra: (nå får vi finne et nytt mysterium PDT_Armataz_01_14 )

mvh
KOS
Attachments
FuMO3_Før_Nå.JPG
FuMO3_Før_Nå.JPG (399.93 KiB) Viewed 132 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

:bra:
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

:bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Bra bunkerarkologi dette.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Flott fangst KOS :smoke:
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Henning Dalsvåg wrote:Flott fangst KOS :smoke:
Vel, ikke stort egentlig. Løste seg selv bare med å gå rundt på andre siden. Der er det 'bråbratt' - så fotografens ståsted er +/- på meteren :)

Det var igrunnen vel så spennende å prøve å finne løsning basert på de bildene som fantes...

mvh
KOS
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei folkens,

en interessant artikkel ankommet fra Utsira og tilrettelagt på PDF.

Mange interessante detaljer og godt skrevet avisartikkel, utgitt under et halvt år etter at 'freden brøt løs'.


UTSIRA - under og etter krigens herjinger.
Artikkel i Haugesunds Avis, torsdag 1.november 1945 av Chr. Røhn Amundsen
Attachments
Utsira_HA_tor1nov45.pdf
Artikkel i Haugesunds Avis, torsdag 1.november 1945
(796.29 KiB) Downloaded 38 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Her er med stor sannsynlighet brakkegrunn for 'Himmelhafen' som omtalt i HA-artikkelen.

KOS
Attachments
Himmelhafen.jpg
Himmelhafen.jpg (78.14 KiB) Viewed 75 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”