Langs E 6.

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RasmusTerne

Hei.
Man kan se litt av hvert langs E6 dersom man har øynene med seg :D
Bunkeren ligger i Dunderlandsdalen (det var mange fange/arbeidsleirer i dette området).
Broen er Trengsel bro,nord om Fauske.Tunell-innslaget er en del av det tyske arbeidet for å forlenge jernbane/vei vidre nordover.E6 følger en del av traseen,men her har Vegvesenet gått for egen løsning :)
(alle bilder:Bjørnen)
Sigfred R.
Attachments
Bunker ved E6,Dunderlandsdalen.jpg
Bunker ved E6,Dunderlandsdalen.jpg (193.84 KiB) Viewed 683 times
Langs E6.jpg
Langs E6.jpg (132.1 KiB) Viewed 683 times
E6.jpg
E6.jpg (171.56 KiB) Viewed 683 times
Bunker ved E6.jpg
Bunker ved E6.jpg (73.5 KiB) Viewed 683 times
Trengsel bro,E6.jpg
Trengsel bro,E6.jpg (131.55 KiB) Viewed 683 times
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Morsome bilder. Går det att komme in i tunellen?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
RasmusTerne

Hei.
Tunellen munner ut i eksisterende veitunell. Ikke anbefalt å stoppe der. :)
Men parker ved avkjøringen til Rago nasjonalpark (like ved),og se på forholdene.
Sigfred R.
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Heisann!

Det går selvsagt an å komme seg inn i tunnelen, hvor lang den eventuell er vet jeg ikke. Om den går helt inn til E 6 traseen eller er sprengt før det må kanskje lokale folk vite.

Fra tunnelåpningen som vises på bildet, og ned til sjøen er det lagt et tau. Det tyder på at noen har vært her, eller bruker å være her. Ovenfra går det nok an å komme inn om man både behersker litt klatreteknikk og har utstyr for det. Uten klatresele og tau for sikring tror jeg man er utsatt for ulykker.

En gang blir det vel gjort et forsøk, men jeg tror den beste løsningen vil være med båt på flo sjø.
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Blev tyskene klar med tunellen da under krigen? Hvad hvar det i tunellen da? Hvar det en bru med jernbane skinner? eller hvad hvar det tenkt att den skulle brukes till?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
RasmusTerne

Hei.
Tyskerne hadde planlagt jernbane/vei-utbygging fra Saltfjellet til Tysfjorden. Det var mange påbegynte og ferdige tuneller og traseer,men de ble ikke så ferdigstilt at de kunne knyttes sammen.Derav de mange slavearbeidsleirene fra Mo og nordover langs dagens E6.Husk at i 1940 var det bare enkelte "veistubber" nordover fra Nordfolda,ingen samenhengende forbindelse.Dette aktet tyskerne å rette på,blant annet for å slippe den utsatte båt-transporten av tropper og materiell til Murmanskfronten.En del av dagens E6 følger disse traseene.
På et lite privat museum på Innhavet finnes god dokumentasjon,orginale kart og bilder som viser disse planene.Verdt et besøk.
Sigfred R.
Post Reply

Return to “NORDLAND”