Små bunkerser og skytterstilling på Tinghaug i Klepp kommune

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Hei.

På Tinghaug som er det høyeste punktet i Klepp er det to bunkerser i fjellet og et par stillinger samt ei stilling nedenfor.

Den ene bunkeren er har vært avstengt så lenge eg kan huske, men den andre er åpen. Det er et "skytehull" samt ei skytegrav/utsiktpunkt på selve tinghaug med enorm utsikt.

Nedenfor steinura der steigarden går er det en sammenrast stilling som jeg kan huske hadde tregulv når eg var barn.


avstenkt bunker.
ImageImage

Åpen bunker til venstre for den forrige:
ImageImage

Litt av utsikten fra skytehull i bakken/utsikt mot vest:
Image

Skyttergrav/utsiktpost samt utsikten med høyhuset på Bryne i senter:
ImageImage
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Flotte bilder :)
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Takk, har et par til eg vil legge ut i morgen.
User avatar
Mikkel
Posts: 47
Joined: 26 Aug 2012 12:45
Location: Haugesund

Fine bilder, kjekt å se noe fra andre sia av fjorden :)
Mikkel
nybespe
Posts: 12
Joined: 10 Aug 2008 22:53

Flotte bilder!Var faktisk ikke klar over at det var to stykker der oppe!Var vel strengt tatt ikke klar over noe annet enn skytterstillinga på sørsiden av haugen heller,før min sønn sa de hadde vært i ei "håla" på tinghaug med barnehagen.Da var far kjapt oppe med begge barn for å bli vist hvor dette var!Fant faktisk luftehullet(??) en finner inne i bunkersen litt oppe i bakken! Må ta turen opp der igjen nå å se om en finner den andre og en dag!Mye en ikke veit om sjøl om det er 100 meter fra heimen!
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Var mye og lekte på Tinghaug som barn.
nybespe
Posts: 12
Joined: 10 Aug 2008 22:53

Om det er noen som har en formening, eller fakta om hva dette ble brukt til?Eller om det bare er reint utkikkspunkt på veg inn mot Sola?
Funderer på om det kunne vært amolager av noe slag.
Regner heller ikke med at det er mulighet for åpning av den andre bunkeren siden dette er fornminnehaug! Hadde jo vært gøy å åpna den andre og for å se om det var samme typen som den åpne.
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Det var nok et lite støttepunkt eller noe. Den andre bunkeren så vi inn i når vi var unger, og den er nok ikke samme type.
Christopher
Posts: 81
Joined: 18 Oct 2014 22:34
Location: Ganddal

Et par bilder av den sammenraste stillingen på sørsiden av Tinghaug.
Attachments
RESTER ETTER BUNKER SØRØSTRE DEL AV TINGHAUG.jpg
RESTER ETTER BUNKER SØRØSTRE DEL AV TINGHAUG.jpg (1.54 MiB) Viewed 413 times
UTKIKKSÅPNING.jpg
UTKIKKSÅPNING.jpg (893.75 KiB) Viewed 413 times
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Den samenraste bunkeren lekte vi i når vi var unger.
nybespe
Posts: 12
Joined: 10 Aug 2008 22:53

Grådig bra!!Her er det 5 år siden dette ble lagt ut, og nå har jeg endelig funnet ut hvor den siste skytestillingen var.
Steinkult å se avtrykkene etter stokkene på langs og tvers i taket.Må jo grave ut denne!!
åsne221
Posts: 1
Joined: 05 Nov 2018 11:52
Contact:

Jeg var der for mange år siden. En flott ting!
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Kan det være at dette var luftvern stilling til lokke flyplassen som lå i nærheten? Den ble jo bombet et par ganger og de britiske flyene ble beskutt.

Hvis noen vet hvor den lå så plott den gjerne inn på kartet her! Jeg har lagt til 2 pin der jeg mistenker at den lå, finner dog ingen bombekrater der. Er noen litt øst langs med den snor rette veien.

https://kart.finn.no/?lng=5.64490&lat=5 ... erdefinert
Arqu1971
Posts: 53
Joined: 26 Dec 2012 14:43
Location: Haugesund

Var en kjapp tur i området i går.
GOPR0631S.JPG
GOPR0631S.JPG (1.52 MiB) Viewed 121 times
DSC_1441S.jpg
DSC_1441S.jpg (1.66 MiB) Viewed 121 times
DSC_1449S.jpg
DSC_1449S.jpg (1.75 MiB) Viewed 121 times
Dugnadsarbeider Arquebus
Sjekk ut min Youtube kanal: https://www.youtube.com/channel/UCYn92Q ... dOOiBPYSjQ
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

No ukjent bunker som har dukket opp på det siste bildet der, eller er det bare en bunker som har fått seg et ekstra hull?
--
Tommy
Post Reply

Return to “ROGALAND”