Historien om Haugalandet 1940 - tallet

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

En ny bok om Haugalandet på 1940 tallet av Tor Inge Vormedal som kom ut i formiddag. Dette er en bok på nesten 400 sider som tar for seg mye aktuelt stoff om krigen på Haugalndet, inkludert fotogrfier og historier. Boken kan kjøpes i alle bokhandlere på Haugalandet eller du kan skffe deg et signert eksemplar fra Vormedl forlag i Sørhuggaten 137. Kan kjøpes i nettbutikk fra http://www.vormedalforlag.no til kr. 399.-

Historien om Haugalandet-1940-tallet


Dette er bok nummer fem i en serie som tar for seg Haugalandets historie. Denne gang er det 1940-tallet som er temaet - et dramatisk tiår dominert av andre verdenskrig.

Til tross for at så mye som 3.500 tyske soldater befant seg på Haugalandet under andre verdenskrig, ble ikke regionen utsatt for store krigshandlinger. Kostholdet var magert, men ingen døde av sult. Det som sved mest for folk flest var mangelen på demokrati – mangelen på frihet.

”Historien om Haugalandet – 1940-tallet” tar for seg både dagliglivet under krigen, motstandskampen, freden og ikke minst det omfattende landssvikoppgjøret. Etter krigen ble flere hundre haugalendinger dømt for landssvik hvor mange ble sendt til fangeleiren i Skåredalen. De første landssviksakene startet i september 1945 og den siste dommen ble avsagt 1. februar 1951.

Boken er delt inn i 19 kapitler og er rikt illustrert.
Attachments
1940-tallet(1).jpg
1940-tallet(1).jpg (520.54 KiB) Viewed 248 times
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

:m16:
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fikk den i posten i går - kjapp levering og fri frakt.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Og her må vi vente til Jul :sjef:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Hadde håpet på flere bilder i den boka
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Henning Dalsvåg wrote:Hadde håpet på flere bilder i den boka
Nå er det, etter min oppfattelse, veldig mange gode bilder og dokumenter i boken. Det er mange sider av krigsårene og livet som omtales innenfor to begrensende permer - og så skulle den vel være klar til jul 8)
Men, dersom du mener 'bunkerfoto' så kan jeg være enig i at disse glimrer med sitt fravær såvidt jeg kan se. Uten at jeg har talt nøye opp - så snakker vi om flere hundre små og store 'bygg' på Haugalandet. Så et par fotos fra noe 'spektakulært' på Syre, Hagland el. hadde vist litt om den siden også... Kanskje det er betegnende for hva 'folk flest' har fått med seg.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
dennis
Posts: 113
Joined: 31 Jul 2008 12:31
Location: Bergen

Boken gir etter min mening en god og solid fremstilling av hvordan dagligliv, motstandsbevegelse, krigsopplevelser, sjøfart, tysk terror og ikke minst dagligliv artet seg i krigsårene. Vormedal borger for kvalitet. At der er lite betong får så være, det meste fra den siden er jo kjent fra før. At han navngir så mange i forbindelse med landsvikoppgjøret etter krigen setter vel ikke alle pris på, men det er vel ikke annet å vente nærmere 70 år etter krigen. Fotomateriellet har så vidt jeg kan se ikke vært publisert tidligere. Etter mitt syn er boken absolutt lesverdig for den som vil vite mer om dagliglivet i krigsårene 1940-45.
:bravo
dennis
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”