MKB 6./502 Vara

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hej alle

Nogle af mine billeder fra MKB 6-502 Vara:

(slettet da linken ikke viser bilder)
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei.. så mange bilder! vet ikke hvor jeg skal begynne, men nå er iallefall de kjedelige vinterene sikret :D Takk for at du deler dine foto med oss. velkommen til forumet!

Erik H
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hei Erik H

Tak for velkomsten.

Mine billeder er nok mest ment som et "debatoplæg" - men som du siger, så er det nok at gemme linket under foretrukne, og så se dem i fred og ro, når man har tid og lyst :D

Alle er velkomne til at downloade de billeder som man kan bruge - de er jo offentligt tilgængelige alligevel :)

Der er for øvrigt rigtig mange gode fotos af bunkers og fæstningsværker på Webshots - prøv at søge !!

Jeg har selv flere albums fra Danmark og Frankrig der også, men her holder vi os til Norge !!
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Mvh
Tormod
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

linken er tom. Kan du gi meg søke kriteriene du brukte for å få den opp?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Hmm...rart at bildene forsvant fra linkene, men her er det.
Er ikke dette inngangen på en S169 da?
Attachments
møvikmulig.jpg
møvikmulig.jpg (27.41 KiB) Viewed 987 times
Mvh
Tormod
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Burde stemme rimelig godt med der museet er i dag.

Werner
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Kjempefint bilde av kranen over bunkeren, kan vi i foreningen få en kopi?
Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Kan disse bildene være fra Møvik? (Bilder fra Bundesarchiv, lastet opp på wikimedia)

Samme bilde som lenger oppe i tråden, så det regner jeg med er ganske greit
Image

Image

Image

Image
--
Tommy
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

hei

det første bilde kan vi nok bestemt si at er på Møvik. Diverse bøker referere til hanstholm for dette bilde men det stemmer ikke. (dette er diskutert mange ganger på onsdagsdugnadene) Bilde 2-4 kan jeg egentlig ikke utale meg om siden det ikke finnes noen kjennetegn på bildet. Terrengmessig minner bilde 1 om kanonstilling 2 på møvik. (den som i dag er museum)
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Dette bildet (http://www.kystfort.com/forum/topic820-15.html#7007) fra tråden "Før og nå" ligner veldig på dette:
Image

Fra samme filmrull, så har man også disse bildene. Noen formening om disse også er fra Vara?
Image
Image
ImageImage
--
Tommy
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Øverste bilde er fra Vara ja... Samme jeg brukte til å lage "før og nå" bildet.

På bilde to ser man en 492aP2 panserplate som er lik den man ser fra utsiden på øverste bilde, så dette passer bra.
Ser man bedre etter på øverste bilde så ser man også at MG`en ikke står i "Schartenlafette" som hører til 492aP2, men på en eldre form for innfesting som ikke er originalt til denne panserplaten.
Bildet fra innsiden viser en lavett som f.eks var tiltenkt brukt med 7P7, altså uten "kulen" som passer inn i panserplaten.
At begge bildene derfor viser samme "avvik" er enda en god grunn til å tro at det er fra samme bunker :-)

De tre nederste.... Både gitterdøra og at ventilen står der den gjør gir liten tvil om at dette er en Regelbau 105 og da er vi nok fortsatt i samme bunker ja!

Erik
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Kranen ser mistenkelig lik ut den som ble brukt på Fjell, kan det være samme kran? Kranen ble fraktet til Fjell og var fremme 20/12-1942, og ble montert den 26/12 s.å.
Sindre
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Sindre wrote:Kranen ser mistenkelig lik ut den som ble brukt på Fjell, kan det være samme kran? Kranen ble fraktet til Fjell og var fremme 20/12-1942, og ble montert den 26/12 s.å.
Tror disse kranene var standard kraner. Mener jeg har hørt at kranen på bildet fortsatt er i bruk av NSB litt inn i landet. Husker ikke i farten hvor dette var.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Aha.. jeg var av den oppfattelse at det var en nokså spesiell en.
Sindre
Post Reply

Return to “AGDER”