Malvik: Hus med bunkers til salgs..

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

255kvm bunkers i kjelleren har vært noe å hatt PDT_Armataz_01_11

Lurer på hva slags bunker det kan ha vært PDT_Armataz_01_03

Huset er til salgs, og visning den 17.01.2008

http://www.finn.no/finn/realestate/obje ... AiPd556005
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Bra du er våken og følger med! :D
Jeg har lenge lurt på sokkelen til det huset, men det har ennå ikke blitt til at jeg har ringt på. Huset/bunkeren ligger i kanten av en tidligere brakkeleir på Malvik sentrum (kommunesentrum er riktignok Hommelvik). Når man passerer med bil kan man se restene av muren til en av brakkene tett i veikanten.
Legger ved et utsnitt av et bilde fra Malvik Kommune som viser soklene etter brakkene og huset. Bildet er fra 50-tallet en gang.
Samt utsnitt av et bilde fra 1963 som viser huset/sokkelen direkte fra siden.
Dette gir kanskje litt svar til deg Erik E om spørsmålet om bunkere under Hommelvik-strengen. Et annet svar er Midtsand, som også er Malvik kommune.
Attachments
Flyfoto Malvik sentrum, utsnitt. Kilde - Malvik kommune.jpg
Flyfoto Malvik sentrum, utsnitt. Kilde - Malvik kommune.jpg (65.42 KiB) Viewed 615 times
Malvik, Sverresli, 2 jul 1963, utsnitt. Kilde - Malvik Kommune.jpg
Malvik, Sverresli, 2 jul 1963, utsnitt. Kilde - Malvik Kommune.jpg (62.27 KiB) Viewed 615 times
JornN
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Hehe, det var nok bare en tilfeldighet at jeg søkte på finn.no etter bunkere til salgs :D

Men tror nok jeg skal på visning i morgen ja, selv om jeg ikke har 2.4 mill å for å spandere på meg ett hus med bunker i kjeller'n akkurat nå, selv om det hadde vært kjekkt å hatt PDT_Armataz_01_14

Lurer på om man har fått det godkjent som våpenskap :D
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Christian B wrote:Lurer på om man har fått det godkjent som våpenskap :D
Det får du! Mange samlarar har eigne våpenrom som i praksis er ein bunkers integrert i huset. Etter krava skal det være Leca-mur i ein viss tjukkelse og dører av ein viss type. Vil tru at nesten einkvar bunker i betong vil oppfylle krava.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Dette gir kanskje litt svar til deg Erik E om spørsmålet om bunkere under Hommelvik-strengen.
Hallo
Største bunkeren jeg har vært borti der tror jeg må være den L 484 bunkeren.... Den har yttermål på ca 25 x 12 meter, men trekker man fra to meter tykke vegger og alle innerveggene som er 90 cm, ja så sitter man nok igjen med et bruksareal på 100-150 Kvm grovt tippet....
Tolker annonsen slik at det er 255 Kvm bruksflate her... Da snakker man om en usedvanlig stor bunker.
Mitt tips utifra det lille jeg har sett her ville vært en "betong brakke" i samme stil som dem vi var innom i Leira tråden. ( Rå tipping ;-) )

Erik
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

JornN wrote:
Legger ved et utsnitt av et bilde fra Malvik Kommune som viser soklene etter brakkene og huset. Bildet er fra 50-tallet en gang.
Samt utsnitt av et bilde fra 1963 som viser huset/sokkelen direkte fra siden.
Dette gir kanskje litt svar til deg Erik E om spørsmålet om bunkere under Hommelvik-strengen. Et annet svar er Midtsand, som også er Malvik kommune.
Men huset i annonsen er oppført i 1969, så det er nok ett annet hus det er snakk om...

edit: tok med ett flyfoto ifra norge i bilder. den grunnflata ser rimelig stor ut da PDT_Armataz_01_05
Attachments
Malvikveien 481.jpg
Malvikveien 481.jpg (110.68 KiB) Viewed 582 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei, det sier seg selv at vi som kan er nødt til å dra dit. Blir vel årets første bunker tur dette! Og med åpent hus så er det vel vanskelig å si nei. hvor mange er det som skal dra fra Trondheim?

Erik H
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Jeg har ringt huseieren og han er interessert i bakgrunnshistorien. Leiren var i følge en dame som han kjøpte huset av, en lasarett-/sykehusleir, og han mener bunkeren var tilfluktsrom for leiren. Hun hadde bodd der siden 1947. Den har ca en halv meter tykke vegger og skillevegger med buede åpninger (trykkutlikning?).
Jeg og Christian B har foreløpig avtalt en tur utover, mot slutten av visningen slik at huseieren får litt mere ro på seg til å prate med oss.
Telefon eller PM-mail mottas for koordinering.
JornN
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Tipper selger blir fornøyd når det ryr inn 10-20 ivrige bunkerjegere på visning som har 0 interesse for huset og bare skal se på kjelleren :D

Inge S
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Joda.. han var like interesert i dette som oss. Vi labba rundt i en time og tok noen mål. Like bra å gjøre en grundig jobb når vi først var der.

Det eneste som var armert betong var taket og den hadde vel 30-35 cm tykkelse? ingen forsterkning under. Veggene rundt var av heller dårlig betongkvalitet med større steiner i blandingen. Ingen spor etter noe ventilasjonsanlegg. Det var flere dører og vinduer rundt om i bunkeren. Midt i bygget var det en 3 x 3.5 meter åpning gjennom taket. På "bunnen" var det en større orginal vannledning som er ibruk idag.
Tipper at bygget har vært brukt til lagring av effekter, våpen, proviant?

Ellers var det også hyggelig å møte nye folk i Trondheim med samme interesse.

Erik H
Attachments
2008_30cmbunker_malvik.jpg
2008_30cmbunker_malvik.jpg (70.23 KiB) Viewed 499 times
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Flotte tegninger, men du har glemt en liten detalje ;) Nedgangen på utsiden, fra toppen som idag var fylt igjen

Ellers så var det hyggelig å treffe nye folk, gleder meg til flere turer :)
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Da ligger den ute for salg igjen. Noen som har funnet noe mer informasjon om opprinnelig funksjon?

https://m.finn.no/realestate/homes/ad.h ... e=91199422
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Er nok egentlig sokkelen til en sanitetsbrakke som var en del av leiren som lå oppover skrået.
JornN
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”