Ønsker å finne en tysk hjelm

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Galexon
Posts: 16
Joined: 29 Sep 2013 3:57

Heisann! Ganske ny her på forumet, så kort om meg; Ung mann i begynnelsen av 20-årene. Opprinnelig fra Stavanger, men har bodd 4 år på Ørland i Sør-Trøndelag pga militærtjeneste. Oppvokst med bunkere i nærområdet, både på strendene og restene rundt tidligere Forus flyplass. Alltid vært veldig interessert i krigshistorie, men interessen skjøt for alvor fart da jeg var på Ørlandet. Jeg brukte store deler av fritiden på å undersøke Austrått Fort, Austråttlunden, Hoøya, Hovde, og har også vært ute på Tarva og kikket. Men det som for alvor pustet liv i interessen, var da jeg og et par kollegaer fant veien inn i S-446 på Lerberen. Dette var virkelig spennende greier! Dette er til nå den største bunkeren jeg har vært inne i uten guide (Har vært på omvisning på Austrått Fort, sjølsagt ;) )

Nylig gikk jeg til anskaffelse av en metalldetektor (Fisher F2), og planen er at jeg skal starte med seriøs samling på samleobjekter fra krigen. Jeg har nettopp satt meg grundig inn i lover og regler for bruk av metalldetektor, og er nå på utkikk etter steder å lete. Det jeg i utgangspunktet er interessert i å finne, er en tysk hjelm. Jeg vet at flere lastebillass med slike ble dumpet på søppelfyllinger etter krigen, fordi disse var av null verdi den gangen. Det jeg derimot lurer på, er om det er noen her inne som har tips til hvor jeg kan finne en slik hjelm? Ønsker i utgangspunktet å finne en fremfor å kjøpe. Har blant annet sett at skifte eiendom kvitter seg med store lass med tyske hjelmer når de sanerer gamle kystfort og lignende, se bildet på denne siden: http://www.skifte.no/Om-oss/Miljo-og-sa ... osanering/

Alle tips settes pris på! :)
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Å finne en slik hjelm i jorden er nok vanskelig,med mindre du har flaks .Etter 70 år i fuktig jord er nok dette neppe så mye å ha,hvis det er en hjelm du kikker etter så dukker det opp mange fine på qxl ;)
Galexon
Posts: 16
Joined: 29 Sep 2013 3:57

Har kikket litt på ebay etter hjelm, men enten er de alt for dyre, eller så ser de ut som de har vært gjennom brann før de ble gravd ned i sureste jorda man kunne finne. Derfor lurte jeg på om det er noen her som enten vet av, eller som selv ønsker å selge en autentisk, tysk hjelm fra krigen? Hvordan selve stålet ser ut er ikke særlig viktig, sålenge det finnes innmat. Magefølelsen sier at dette innlegget er litt "far fetch", men det skader absolutt ikke å prøve! :)
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Mange har hjelmer men samler ofte selv og vil ikke selge av ulike årsaker, slik som meg. Jeg har endel hjelmer men disse har en lokal tilknytning og det er en av grunnene til at jeg ikke ønsker å selge noen. Jeg låner de f.eks. av og til ut i diverse sammenhenger som har med lokal krigshistorie å gjøre.
Det ligger nok enda endel i kjellere og loft rundt omkring der de har ligget nedstøvet i årevis men de som har disse vet nok knapt selv at de har dem og er nok heller ikke brukere av dette forumet. Derimot så leser de kanskje lokalavisen, og der dukker det med jevne mellomrom opp småannonser fra personer som ønsker å kjøpe tyske hjelmer, enten som samlere, krigshistorieinteresserte eller profittjegere. Jobber selv i avis og har undersøkt litt når jeg har sett slike annonser og det viser seg at mange av disse ofte er rykket inn samtidig i samtlige lokalaviser over hele landet, så mange hjelmer er nok solgt til disse annonsørene av personer som bare har hatt slikt liggende å slenge og som ikke har noe videre forhold til det.
Ellers er det jo diverse militariaforretninger du kan prøve, men prisen er ofte skyhøy. På Ekebergmarkedet, Birimarkedet og diverse andre markeder for antikk, veteranbil etc er det også ofte hjelmer til salgs, i varierende tilstand og autentisitet. Prisene er gjerne litt snillere på slike plasser. Min bror kjøpte en gang en hel stabel med hjelmskall på Birimarkedet som var gravd opp på Fornebu, for noen hundrelapper.
Galexon
Posts: 16
Joined: 29 Sep 2013 3:57

Takk for svar! :) Jeg får prøve meg på slike steder! Ser det er en god del som tar skyhøye priser for disse hjelmene. Jeg kontaktet også Skifte eiendom, fordi jeg vet at de dumper haugevis med hjelmer som de finner i forbindelse med sanering. Men de svarte fint lite. Kanskje jeg skulle prøvd mer hos dem også? Studerer journalistikk, så det å ringe rundt og grave og undersøke er jo god trening :) Jeg har også sett litt på reproduksjoner, men har mye heller lyst på å finne noe autentisk. Det er liksom litt mer spennende med en gjenstand med historie, enten den har vært i aktiv bruk eller bare er fra den tidsperioden.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”