Konsentrasjonsleir var planlagt på Borre

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
duoprop
Posts: 41
Joined: 10 Apr 2011 18:55

Jeg gikk tur der med min bestefar på 70 tallet.
Da spurte jeg han om noen kampesteiner som var utplassert langs veien til steinbrygga.
Han sa at de var utplassert av tyskerne, men han visste ikke hvorfor.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Steinene var satt opp der i forbindelse med en større pansersperre som gikk over jordet ved kirken. Tyskerne hadde designert hele området som et forsvarsområde ("Borre-Riegel"). Her var det pansersperringer, minefelt, tungt Flak og andre forsvarstiltak.

Papirene skal visstnok ligge i RA-EA-5930-RKN 57, har ikke sett de selv.
Attachments
Aftenposten_rydningsverk_.jpg
Aftenposten_rydningsverk_.jpg (61.42 KiB) Viewed 147 times
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Papirene skal visstnok ligge i RA-EA-5930-RKN 57
:bra:
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Kan det være noe blandt disse papirene: http://bilder.gildseth.com/?d=/Riksarki ... orreriegel ?
--
Tommy
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Tviler litt på det. Konsentrasjonsleiren var planlagt på et tidspunkt (1940) når forsvarstiltakene rundt Horten ennå ikke hadde kommet på plass/blitt påtenkt (ca 1943-45).
TommyG wrote:Kan det være noe blandt disse papirene: http://bilder.gildseth.com/?d=/Riksarki ... orreriegel ?
Mvh
Tormod
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Artig at de kaller fetteren min for slekstsForsker... he-he..

Nå spekuleres det i om planene er laget for å forvirre norsk etterettning http://www.gjengangeren.no/nyheter/giga ... -1.8267479
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Espen K wrote:Artig at de kaller fetteren min for slekstsForsker... he-he..
Nå spekuleres det i om planene er laget for å forvirre norsk etterettning http://www.gjengangeren.no/nyheter/giga ... -1.8267479
Pussig historie, men gitt at leirens formål ville vært noe en ønsket å skjule, rimer det jo ikke at en evt var åpen om krematorier og likhus i en dummyplan som skulle lekkes til de allierte: Det ville jo langt på vei også bekrefte at tyskerne faktisk drev med masseutryddelser (en viss uvisshet rundt dette har vel vært brukt som argument når en diskuterer de alliertes manglende tiltak mot leirene under krigen)?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Synes hele den teorien virker litt søkt. At tyskerne skal ha plantet falske papirer i sine egne arkiver, i det tilfelle hos Reichskommissariat, virker litt for utrolig. En annen innvending er dateringen, hadde man egentlig noe behov for å gjøre slike "etteretningstester" i 1940? Milorg eller Hjemmefronten var ikke akkurat en sikkerhetsfaktor hos tyskerne i det tidsrommet.

Hvis det ikke er snakk om en reell plan, så tror jeg heller det dreier seg om en planstudie hvor tegneren har brukt Borre som utgangspunkt kun for øvelsens skyld.
Mvh
Tormod
duoprop
Posts: 41
Joined: 10 Apr 2011 18:55

Det kan jo være reelle planer, som ikke ble tatt i bruk.
Det jeg tenker på da er at de er så tidlige som 1940, da var det fortsatt en del motstand og tyskere ble drept.
Drapene på tyske soldater tok etterhvert slutt p.g.a tyskernes hevnhenrettelser av tilfeldige norske menn, men det tok litt tid.

De kan jo ha hatt forventninger om økt motstand eller større opprør i befolkningen og tatt høyde for det med slike planer.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Innrømmer glatt at dette er et tema jeg ikke har satt meg grundig inn i, men en leir med gasskammer for å ta hånd om norske motstandsfolk, i en skala som dette, virker nå helt absurd.

Tyske konsentrasjonsleire ble jo etablert fra like etter at Hitler kom til makten (1933?), men den systematiske masseutryddelsen med "dødsfabrikker" kom vel først i etterkant av Wannsee-konferansen i 1942 mener jeg? Slik sett gir jo disse planene ekstra liten mening (hadde vi i det hele tatt mange nok mennesker i de aktuelle "kategoriene" som skulle utryddes? Det måtte vel i så fall importeres fanger til denne leiren...).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
duoprop
Posts: 41
Joined: 10 Apr 2011 18:55

Natter wrote:Innrømmer glatt at dette er et tema jeg ikke har satt meg grundig inn i, men en leir med gasskammer for å ta hånd om norske motstandsfolk, i en skala som dette, virker nå helt absurd.

Tyske konsentrasjonsleire ble jo etablert fra like etter at Hitler kom til makten (1933?), men den systematiske masseutryddelsen med "dødsfabrikker" kom vel først i etterkant av Wannsee-konferansen i 1942 mener jeg? Slik sett gir jo disse planene ekstra liten mening (hadde vi i det hele tatt mange nok mennesker i de aktuelle "kategoriene" som skulle utryddes? Det måtte vel i så fall importeres fanger til denne leiren...).
Jeg finner ikke gasskammer omtalt.
De startet med gassing umiddelbart etter maktovertagelsen i 33, men da var det institusjonsplasserte mennesker med psykisk utviklingshemming.
De ble invitert på busstur, bussen ble kjørt inn i en garasje før en slange ble koblet fra eksos til kupe :cry: jeg tror motivasjonen var at de sinket fremskrittet og ikke var arbeidsføre.

Gassing av jøder kom som du sier i 42.

De importerte en masse fanger til Norge, ved krigens slutt satt det ca. 100 000 østeuropeere her. Mange sikkert skutt ned eller fanget på andre måter i finnmark, men langt fra alle.
Importmessig ligger Borre helt strøkent til, hvis fjorden er dyp nok til å ta i mot store skip.

I Norge så må det jo ha vært vanskelig for utlendinger å finne motivasjon for flukt, fremmed språk og land, kalde vintre og masse hav og krysse for en hjemreise.
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”