Natter wrote:
Innrømmer glatt at dette er et tema jeg ikke har satt meg grundig inn i, men en leir med gasskammer for å ta hånd om norske motstandsfolk, i en skala som dette, virker nå helt absurd.
Tyske konsentrasjonsleire ble jo etablert fra like etter at Hitler kom til makten (1933?), men den systematiske masseutryddelsen med "dødsfabrikker" kom vel først i etterkant av Wannsee-konferansen i 1942 mener jeg? Slik sett gir jo disse planene ekstra liten mening (hadde vi i det hele tatt mange nok mennesker i de aktuelle "kategoriene" som skulle utryddes? Det måtte vel i så fall importeres fanger til denne leiren...).
Jeg finner ikke gasskammer omtalt.
De startet med gassing umiddelbart etter maktovertagelsen i 33, men da var det institusjonsplasserte mennesker med psykisk utviklingshemming.
De ble invitert på busstur, bussen ble kjørt inn i en garasje før en slange ble koblet fra eksos til kupe

jeg tror motivasjonen var at de sinket fremskrittet og ikke var arbeidsføre.
Gassing av jøder kom som du sier i 42.
De importerte en masse fanger til Norge, ved krigens slutt satt det ca. 100 000 østeuropeere her. Mange sikkert skutt ned eller fanget på andre måter i finnmark, men langt fra alle.
Importmessig ligger Borre helt strøkent til, hvis fjorden er dyp nok til å ta i mot store skip.
I Norge så må det jo ha vært vanskelig for utlendinger å finne motivasjon for flukt, fremmed språk og land, kalde vintre og masse hav og krysse for en hjemreise.