Id på ukjent objekt, Madla (KNM Harald Haarfagre)

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Er det noen som har vært innom KNM HH på Madla nylig..?

Jeg klør meg i hodet over dette objektet som står utstilt ved apellplassen: Jeg vil anslå at det har en diameter på ca 0,5m og en lengde på ca 4,5m.
Jeg mener å se et tysk flagg på ene siden, så det er nærliggende å tenke at det er noe som har vært forhåndslagret på et av NORDEP-anleggene i regionen - muligens en gave fra Tyskland da dette logistikksamarbeidet ble nedlagt?

Jeg kan ikke se at det ligner på noe våpen (torpedo/mine), selv om en kan bli lurt av skygger ol. Det kan evt være materiell relatert minesveip/-jakt. Forslag mottas!
Attachments
1085406_681213925240067_599764481_n.jpg
1085406_681213925240067_599764481_n.jpg (310.23 KiB) Viewed 537 times
Madla_objekt.jpg
Madla_objekt.jpg (95.48 KiB) Viewed 537 times
WEPS
Posts: 14
Joined: 29 May 2008 23:21
Location: Stavanger

Har bare utdannning på mk44, men det ser ut som en torpedo for meg.... :roll:
Attachments
Madla.jpg
Madla.jpg (35.02 KiB) Viewed 451 times
Jørn H
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

WEPS wrote:Har bare utdannning på mk44, men det ser ut som en torpedo for meg.... :roll:
Hehe... ja, det er utvilsomt en torpedo :bra:

Mange takk - viser bare hvordan man stadig blir lurt av hvordan bilder er tatt (i tillegg til at en har gjort endringer på denne: Ingen torpedo har løfteøye på hodet).
Skulle gjerne hatt mer detaljerte nærbilder av denne for å fastslå type. Tok du dette selv?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
WEPS
Posts: 14
Joined: 29 May 2008 23:21
Location: Stavanger

Ja nå begynner det å bli vær til å stå ute og tabilder, så det skal jeg få gjort snarest.
Mener å ha sett et serienummer for en tid siden. Torpedoen bærere preg av å ha stått ute i fuktig Stavangervær og jeg mener den bør komme under tak et eller annet sted snarest.
Jørn H
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

WEPS wrote:Ja nå begynner det å bli vær til å stå ute og tabilder, så det skal jeg få gjort snarest.
:bra:

Nærbilder av evt tekst/merking, hode og halestykke/propeller er ønskelig ift en id...
WEPS wrote:Mener å ha sett et serienummer for en tid siden. Torpedoen bærere preg av å ha stått ute i fuktig Stavangervær og jeg mener den bør komme under tak et eller annet sted snarest.
Kjenner du bakgrunnen for at den er kommet til Madla - den var der ikke sist jeg var inneom (riktignok noen år siden nå...)?
Mht våpenskjoldet som er festet på hodet, lurer jeg på om det feks kan være en gave fra Tyskland (relatert NORDEP el)?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
WEPS
Posts: 14
Joined: 29 May 2008 23:21
Location: Stavanger

G7a/T1 torpedo (Øvelses- ?)Utlånt fra Marinemuseet reg nr MMU.904343

Merket som sto på torpedohodet er nok bare et tilfeldig klistremerke, det er borte nå, og jeg kan ikke huske å ha sett det tidligere heller.
Attachments
bilde(16).JPG
bilde(16).JPG (1.28 MiB) Viewed 386 times
bilde(17).JPG
bilde(17).JPG (1.16 MiB) Viewed 386 times
Jørn H
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Takk for bilder!
WEPS wrote:G7a/T1 torpedo (Øvelses- ?)
Nei, det er definitivt ikke en G7a(TI). Dog er det detaljer som ser tyske ut, så jeg lurer på om det er en eldre marinetorpedo, evt en lufttorpedo (F5 variant). Hadde vært veldig kjekt med eksakt mål på diameter for å sirkle dette inn (lettest å måle som ytre bredde på haleror): 45, 50, 52 eller 53,3cm?
Både G7v og F5 (eks) burde hatt en rekke symboler og tekst stemplet inn ved alle åpningene rundt maskinen, men gitt tilstanden kan jo dette være korrodert bort. Det eneste som kan sis sikkert basert på tilgjengelig info, er at det er en eldre "wet-heater" med Whitehead-hale (som det er en del å velge blant for perioden 1900-1945).
WEPS wrote:Utlånt fra Marinemuseet reg nr MMU.904343
Ok. Hvis den var merket med G7a, er det en feil (har sett andre eksempler på at de ikke har fått dette riktig).
WEPS wrote:Merket som sto på torpedohodet er nok bare et tilfeldig klistremerke, det er borte nå, og jeg kan ikke huske å ha sett det tidligere heller.
Ok, da er i alle fall det avklart.

For å ta stilling til om dette er en øvelsestorpedo (meget sannsynlig), må en ha bilder av hodet - skulle gjerne sett nærbilde av det lokket (evt glasset?) på undersiden i front som en ser på det første bildet jeg postet). Sier heller ikke nei takk til flere bilder av selve torpedoen: Mer av skroget og gjerne halestykket sett fra siden.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Lenge siden jeg holdt på med dette, men får noen Mk VIII assossiasjoner :?:
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:Lenge siden jeg holdt på med dette, men får noen Mk VIII assossiasjoner :?:
Ja, det er forståelig: Platen med hullene på nest siste bildet finner du igjen på britisk Mk VIII (jeg kjenner ikke konstruksjon/virkemåte av britiske torpedoer i detalj, men mener dette er vanninntak for kjøling av generatoren i balanserommet). Propellene har også mer engelsk form enn tysk.
Dog: Gitt at Mk VIII har Woolwich hale (dvs åpent halestykke, med propellene bak rorene), kan den definitivt utelukkes her - med mindre noen har skrudd på et annet halestykke... Hodet paser heller ikke inn ift britiske torpedoer jeg kjenner til.
Har sammenlignet med andre britiske torpedoer, og finner i farten ingen andre kandidater.

Det er flere detaljer på denne som passer på både norske, engelske og tyske torpedoer (ikke så unaturlig, gitt at like typer torpedoer fra samme tidsperiode har mye til felles i konstruksjon). Flere bilder og mål vil som sagt kunne hjelpe.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Det er nok en bastard. Syns jeg har sett et slik øvingshode tidligere, med krok. Kan ha vært på Møringa på 90-tallet.
JEF
WEPS
Posts: 14
Joined: 29 May 2008 23:21
Location: Stavanger

Et bilde foran fra undersiden
Attachments
image.jpg
image.jpg (6.42 KiB) Viewed 317 times
Jørn H
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

WEPS wrote:Et bilde foran fra undersiden
Merkelig... Ser ut som en form for banelyslampe og derav et øvelseshode montert opp ned (ukjent type for meg i alle fall).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Gammel tråd, men jeg var en tur på KNMHH nylig ifbm et par møter, og fikk tatt denne nærmere i øyesyn og avfotografert etter beste evne.
Klarte selvsagt ikke å huske målebåndet, men det er nok snakk om en Hortens-torpedo (Modell VIII) med øvelseshode. Sjelden sak - tror dette er den eneste bevarte i tillegg til den som står på Oscarsborg Festningsmuseum (den er dog "skåret opp").

Synd at den står og ruster på denne måten, i tillegg til at man har montert den opp ned :-/
Det er litt frustrerende å se hvordan torpedoer blir håndtert i utstillinger rundt om, også på museer... (dette er ikke den første jeg ser som er montert opp ned eller på siden. I det minste er den ikke malt i alle regnbuens farger, skjønt det hadde jo kunnet bidra til at den ikke ruster bort).
Attachments
IMG_3899a.JPG
IMG_3899a.JPG (541.38 KiB) Viewed 161 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”