Bjørgene, Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Bjørgene, Karmøy

Post by KOS »

Var en tur i Bjørgene for noen uker siden. Denne samlingen av 3-4 høyder rundt 60moh fordelt over ca. 0,1 kv km ligger jo flott til nord på øya med fin utsikt i alle retninger.
Ingen "tunge betong rester" - men litt rester etter beboelse (brakkegrunn) med stilling (Lys/LV ?) i høyden og litt stilling(grop) mot vest (sMG ?) samt noe sprengningsarbeider.
Så, av det jeg fant, relativt lite her.

For meg kunne det se ut som om stedet hadde vært i bruk, enten veldig temporært - og/eller et "dummy-område".

Noen som kjenner til aktiviteter der ?

KOS
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Post by bactuz »

Noen som kjenner til aktiviteter der ?
Har hørt fra et par forskjellige kilder at det skal være "noe" i/på Bjørgene...
Hva og hvor exactly kunne de ikke fortelle, for det var mange år siden de lekte der og kunne ikke helt huske. Men skal forhøre meg litt mer...

Det de snakket om skulle ligge i området bak grendahuset. De var snakk om et par ruiner og dekningsmurer med skytehull... Ikke på toppen av noe fjell, men litt oppe i siden visstnok. Noe forteller meg at du allerede har vært akkurat der KOS....

Dette er ikke faglærte personer i tysk bunkerologi vi her snakker om, så det kan for all del bare være en låvegrunn og et steingjerde med hull i... Hva vet vel de? PDT_Armataz_01_05 hehe...


Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Post by KOS »

bactuz wrote:Det de snakket om skulle ligge i området bak grendahuset. De var snakk om et par ruiner og dekningsmurer med skytehull...
Det gjør hele Bjørgene - "ligger i området bak grendahuset" altså ;-)

Men som sagt; "For meg kunne det se ut som om stedet hadde vært i bruk, enten veldig temporært - og/eller et 'dummy-område'. "

Se f.eks. stor utsprenging nær en av toppene(bilde)... og ikke noe mer spor...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Post by bactuz »

Joda, det gjør det jo. Ligger bak grendahuset.... PDT_Armataz_01_18

Instruksene jeg fikk nå sist var å dra til barnehagen og gå 50 meter rett bak for den. Der skulle det "være noe"...
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Re: Bjørgene, Karmøy

Post by Eagle Wind »

Var her i dag, gikk i området bak barnehagen/ grendahuset men fant ikke noe..
gikk opp på de toppene som var der og gikk rundt de... men så ikke noe. :lei:
KOS hvilken retning gikk du?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Bjørgene, Karmøy

Post by KOS »

Eagle Wind wrote:KOS hvilken retning gikk du?
Fra parkeringen ved grendahuset, der stien begynner; Følg den sør/østover ca. 440m. Ta så av retning 300grd(ca. nord-vest) og følg denne ca 130m til toppen :cool:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Re: Bjørgene, Karmøy

Post by Eagle Wind »

KOS wrote:
Eagle Wind wrote:KOS hvilken retning gikk du?
Fra parkeringen ved grendahuset, der stien begynner; Følg den sør/østover ca. 440m. Ta så av retning 300grd(ca. nord-vest) og følg denne ca 130m til toppen :cool:

KOS
hmm får dra ut å lete igjen da men med kompass.. mener det var rundt der eg var mulig eg tok av for kjapt.. men da vet eg ca ka ende hvertfall.

Tusen takk :bra:
sten
Posts: 32
Joined: 02 Jun 2008 17:36
Location: Stavanger
Contact:

Stillinger i Bjørgene

Post by sten »

Har bodd på Torvastad en del år og gått mange turer på stiene i turområdet «Bjørgene». For noen år siden tok jeg en avstikker fra turveiene og kom over ei «steinrøys» som kunne se ut som en sammenrast stilling for ett eller annet skyts. Like i nærheten var det en til. På toppen av «fjellet» var det ei slags hytte bygget av stein. Jeg antok at i alle fall «steinrøysene» kunne ha vært ett eller annet med forbindelse til tyske styrker i området.

Før jeg la ut bilder eller nevnte det her på forumet, så tenkte jeg å få mine antakelser bekreftet eller avkreftet fra noen som visste mer om området. Det har gått noen år, men her om dagen kom jeg i snakk med en av de eldre innbyggerne på Torvastad, som også eier en del av området rundt stedet. Han kunne bekrefte at joda, dette er tyske stillinger. Dog ikke sammenraste stillinger; det er uferdige stillinger.

Arbeidet ble påbegynt en gang i 1945, men det ble aldri fullført. Han kunne fortelle at også steinhytta på toppen ble bygget av tyskerene mens de holdt på med arbeidet med stillingene, og at det fantes en tredje stilling lengre vest, som jeg ikke hadde oppdaget.

Jeg gikk en tur i området i dag og tok noen bilder. Så etter stillingen som skulle ligge mot sørvest, men fant den ikke. Bildene er fra de to som peker mot henholdsvis sørøst og sør. (Jeg har kalt dem henholdsvis nr 1 og nr 2 i bildene.) Selv om det var uferdige stillinger så var de nok mindre «steinrøysaktige» i 1945.

Stillingene og steinhytta ligger i et område som må ha hatt panoramautsikt fra Torvastad og sørover Karmøy på en tid da vegetasjonen ikke gjorde det hele overgrodd. I luftlinje ligger stillingene ca 2,9 km sør for batteriet på Storøy, og de har til sammen hatt god oversikt over de to mulige veiene inn mot Storøy.

Kan stillingene ha vært anlagt som en del av forsvaret av Storøy? Det er jo ikke «nærforsvar», men topografisk så er det det eneste stedet hvor man ville ha hatt full oversikt over en fientlig framrykning sørfra. Hvilken type skyts kan stillingene ha vært tiltenkt? (Ut i fra mengden stein som er sprengt ut virker det som det var planlagt mer enn noen skarve MG-stillinger.)

(Glemte dessverre å ta med noe som viser GPS-koordinatene. Kartet jeg har lagt ved viser hvordan de ligger i forhold til noen andre kjente stillinger på Nord-Karmøy. De røde ringene er, fra øverst: Storøy, de her omtalte stillingene i Bjørgene, Visnes, Kvalavåg. For å finne dem: Parker ved Storasund Barnehage, følg turveien innover, ta av til venstre inn i skogen etter ca 50-60 meter etter første bakketopp, følg stien innover rundt 150 meter. Da finner du den første stillingen opp i skråningen til høyre for stien.)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-sten-
sten
Posts: 32
Joined: 02 Jun 2008 17:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Stillinger i Bjørgene

Post by sten »

Glemte å legge ved kartene. Her er de.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-sten-
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Stillinger i Bjørgene

Post by KOS »

Samlet løse tråder, i rett forum :wink:
sten wrote:Arbeidet ble påbegynt en gang i 1945, men det ble aldri fullført. Han kunne fortelle at også steinhytta på toppen ble bygget av tyskerene mens de holdt på med arbeidet med stillingene, og at det fantes en tredje stilling lengre vest, som jeg ikke hadde oppdaget.
Du har vel nå vært kun på en av de fire toppene ? - Der er (litt) spor på et par til :-D Litt svak husk, uten å konferere med bilder - ser der er seks år siden ...

Ellers var det jo rimelig sent i '45 - sterkt redusert tilstedeværelse på den tiden... Men, uferdig er det.

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
sten
Posts: 32
Joined: 02 Jun 2008 17:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Bjørgene, Karmøy

Post by sten »

Ja, de to som jeg har fotografert ligger kun rundt den ene av toppene. Har forsåvidt vært rundt omkring på alle toppene gjennom årene, men da mer for turen sin del og har ikke tenkt så mye på at det kunne være stillinger der, og derfor heller ikke lett etter dem. De som er avbildet er ikke så veldig lette å få øye på inni krattskogen, så det er meget sannsynlig at den tredje ikke ligger ved de to andre, men "usynlig" rundt en av de andre toppene.
-sten-
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Re: Bjørgene, Karmøy

Post by Henning Dalsvåg »

Kikket litt på flyfoto over bjørgene . Kom over noen bergknauser uten vegetasjon.
På den ene knausen var der et hull i berget . Det så ikke naturlig ut og kan være av interesse.
Bjørgene,torvastad.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Henning Dalsvåg on 02 Aug 2014 3:06, edited 1 time in total.
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Bjørgene, Karmøy

Post by KOS »

Henning Dalsvåg wrote:Det så ikke naturlig ut og kan være av interesse.
Ser kanskje ikke fullt så interessant ut når foto er tatt med lys fra en annen vinkel.
skyggenes_dal.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
Post Reply

Return to “Haugalandet”