MKB Mestersand

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Hadde håpet at vi skulle klare å identifisere kommandobunkeren på MKB Mestersand i sommer, men desverre så er den såpass ødelagt at en "rekonstruksjon" mer eller mindre er umulig.....

Rimelig sikker på at dette ikke dreier seg om en standardtype, men det er selvfølgelig åpent for diskusjon.
Er det noen som har noe mer om Mestersand? Papirer, bilder, sprengninsrapport el. lign??
Attachments
MS1.JPG
MS1.JPG (64.86 KiB) Viewed 1222 times
MS2.JPG
MS2.JPG (66.35 KiB) Viewed 1222 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Heisan.Du finner noen bilder i bøkene fra Historielaget i Sør-Varanger,ellers fins det endel bilder hos lokale samlere.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 30 Dec 2012 15:57, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Har du tilgang til disse bøkene?
Tvilsomt at jeg finner dem på biblioteket her.....

Erik
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ja det har jeg,men de er nok til bare til salgs lokalt.Men jeg vet om to lokale eksperter på området som antageligvis har endel bilder fra området du er ute etter.Men du vet kanskje om dem allerede?Sier Johan S og Rune R deg noe?Kan formidle kontakt.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 30 Dec 2012 15:57, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Har eller har hatt kontakt med begge ja :-) Johan S. var bla til god hjelp med kartmateriale før vi reiste. Dessverre var han på ferie i det tidsrommet vi var i Finnmark, så vi fikk ikke truffet ham.
I etterkant av spørsmålet mitt fant vi også en del bilder fra byggingen av batteriet på Mestersand i Bundesarchive i Tyskland, men ikke nok til å fastlå særlig mer enn vi antok fra før vedr. eventuell type bunker....

Mvh
Erik E
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ok.Når det gjelder bunker-type har jeg ikke nok kompentanse.Har du forresten sett bunkersen ved det nye politihuset i Kirkenes?Det er en to-etasjers-sak med forlegning i kjelleren.Da den ble funnet under gravearbeid var jeg tilstede og vi var 3 mann som krøp inn.Bunkeren var nesten urørt.Var en del av kystforsvaret med inngang fra topp og bunn.På toppen sto det to antiluftskyts som var fjernet og inngangen var fylt igjen.Vi krøp inn fra kjelleren og kom oss da ikke opp i 2-etasje.Fikk kunn utforsket 1-etasje før alt ble avstengt.Utenfor ble det funnet ca.800 granater av antiluftskyts 22mm.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 30 Dec 2012 15:57, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Høres definitivt ut som noe jeg ikke har sett!
Har du bilder av denne?

Mvh
Erik E
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

nei,det er svært lite av den som er synlig idag.Men jeg skal gjerne sende bilde,men så var det dette med snøen da.På sommerstid kan man se deler av den.Har noe fra innboet,men det meste ligger igjen.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Hei.Det nederste bildet ser ut for meg som om det er ammunisjonsbunkeren.Du har den buen nederst på bildet,dessuten er den så ødelagt at den var vel full av amo da den ble sprengt.Minekommandoen fjernet mye granater derfra,spesielt i området litt utenfor bildet nede til venstre.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 30 Dec 2012 15:58, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

"Bølgeblikket" hører nok til ammunisjonsbunkeren, men bildet er tatt ved kommandobunkeren.... Hvis den var full av ammunisjon er det kanskje forklaringen på hvorfor litt av taket ligger 50 meter lenger oppe :-)
Attachments
Ammunisjonsbunker
Ammunisjonsbunker
Mestersand ammobunker.JPG (87.94 KiB) Viewed 1022 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Har du vært i Leirpollen?
Dolmen.
Last edited by dolmen on 30 Dec 2012 15:58, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Dessverre ikke tid til det den dagen vi disponerte båt....

Erik
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Det er værdt et besøk,samme med Russenes.Sistnevnte fort har du vel vært på?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

samme med Russenes.Sistnevnte fort har du vel vært på?
Hm.. .disse stedsnavnene... :-)
Er det "Gullsmedvika" du tenker på?

Erik
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Nei jeg skjønner du blir forvirret.Russenes er det siste punktet på fastlandet før du kommer til Kjelmøya.Ganske store fjellanlegg,på størrelse med Rødberget med kanonstillinger,2stk på toppen med utsikt mot søndre del av Kjelmøya,samt Høybukt.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 25 Feb 2013 22:39, edited 2 times in total.
Post Reply

Return to “FINNMARK”