Verktøy til Tellermine 35

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
tomlefstad@yahoo.no
Posts: 2
Joined: 23 Jan 2014 0:37

Hei.Har nettop vært med å rydde i et gammelt verksted. Der fant vi et verktøy, det står stemplet inn (Hagenuk, Einstellehre fÛr T.Mine 35.)Eiern lurte på hva dette var å om det har noe av verdi. Jeg sa det lignet på verktøy til mine eller en gammel tysk kanon. skal få lagt ut bilde bare jeg å telefon å dataen blir enig.
Verktøyet ser ut som et bremse verktøy som man bruker når man skal skru inn stemplet på en bremsecalipper, vist noen skjønner hva jeg snakker om.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

tomlefstad@yahoo.no wrote:Hei.Har nettop vært med å rydde i et gammelt verksted. Der fant vi et verktøy, det står stemplet inn (Hagenuk, Einstellehre fÛr T.Mine 35.)Eiern lurte på hva dette var å om det har noe av verdi. Jeg sa det lignet på verktøy til mine eller en gammel tysk kanon. skal få lagt ut bilde bare jeg å telefon å dataen blir enig.
Verktøyet ser ut som et bremse verktøy som man bruker når man skal skru inn stemplet på en bremsecalipper, vist noen skjønner hva jeg snakker om.
Nå har du bommet på plasseringen av innlegget, men det fikser vel en av moderatorene?

Tellermine 35 var en tysk antitankmine. Høres ut som verktøyet er for justering av tennmekanismen.
Litt usikker på hva man justerte/kontrollerte med dette verktøyet, men formodentlig spenning på fjær for utløsningstrykk, evt en avstand for selve bryteren (skal se om det er noen detaljer å finne i tilgjengelig dokumentasjon)?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Flyttet til revelant seksjon.
Mvh
Tormod
tomlefstad@yahoo.no
Posts: 2
Joined: 23 Jan 2014 0:37

Takker. Regnet med at den ble slettet etterhvert som jeg fikk svar. :-D
Han som eier verktøyet er intressert i å selge det, bare jeg får lagt inn bildet blir det bedre. Etter å sett nøye på den vil jeg si det er i nesten helt perfekt stand. :D
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Litt kuriosa når vi er inne på temaet, her er min Tellermine 35, som jeg ikke har lenger. Den var skarp fant jeg ut etter mange år, så den ble levert til destruksjon.
Attachments
T35.JPG
T35.JPG (41.03 KiB) Viewed 115 times
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”