Krigskirkegården ved Parkkina

I området Petsamo, fra Grense Jakobselv til Liinahamari, finner vi en rekke kystfort samt tyske og russiske stillinger rundt Litza-elven
warships
Posts: 32
Joined: 29 Nov 2009 21:28

Hei
Kan noen hjelpe med å identifisere hvor dette er?
Attachments
u [s1009].jpg
u [s1009].jpg (493.2 KiB) Viewed 18759 times
u [s1010].jpg
u [s1010].jpg (355.29 KiB) Viewed 18759 times
u [s1011].jpg
u [s1011].jpg (420.16 KiB) Viewed 18759 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Mulig jeg er helt på bærtur, men kan det være Høybuktmoen?
--
Tommy
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jeg drar ikke kjensel på stedet, men tror at Høybuktmoen kan utelukkes. Bygningene i bakgrunnen er ikke typiske for Sør-Varanger og bildene kan derfor være tatt sør for Finnmark og kan like gjerne være fra et høyereliggende strøk i Sør-Norge. Det kompliserer letingen at tyske krigsgraver i Norge etter krigen ble samlet på fem forskjellige steder og den avbildede gravplassen finnes neppe mer. Jeg har ikke funnet noen samlet oversikt på nettet over de gravplassene som ble anlagt under krigen.

Legg merke til at den avbildede seremonien samler både marine og hær, den kan derfor muligens knyttes til en hendelse nær kysten. Det gjør det ikke akkurat enklere å finne svaret.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Kan det være i traktene rundt Bjørnfjell og Ofotbanen?
Mvh
Tormod
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Stutzpunkt wrote:Kan det være i traktene rundt Bjørnfjell og Ofotbanen?
Terrenget kan ligne, men det aktuelle området har jeg saumfart på gamle og nye bilder uten resultat, i tillegg til at jeg har ferske inntrykk fra en tur til Bjørnfjell i august. Jeg kan ikke se om det er en jernbanelinje på bildene ovenfor, men et par bygninger ligner de man finner i tilknytning til jernbanestasjoner.

Koblingen til Bjørnfjell er ikke usannsynlig, ettersom gen. Dietl sendte marinegaster inn i kampene der i 1940.

Videre har jeg sett på Lakselv-området, der mellom 400 og 500 soldater omkom ved eksplosjonen ombord i D/S "Argus", under lossing av ammunisjon mens den lå Hamnbukt. Jeg vet ikke hvor de omkomne ble begravet.

Jeg har sett på en del gamle bilder fra Sør-Varanger, og har ikke helt gitt opp å lete mer der. Noen lokalkjente på forumet som kan melde seg?
warships
Posts: 32
Joined: 29 Nov 2009 21:28

Kan det være fra Lista? (Fått tips fra andre)
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Kan det være fra Lista?
Lista er det definitivt ikke. Sett på bildene og ser at det er en stor leir, med kamo på de store bygg. Der er enten en god vei, el en jernbane i bakgrunnen. Marinen som står for begravelsen, offiseren i front, andre marineoffiserer i midten foran. Der er offiserer fra hæren, marine og luftwaffe tilstede, også noen gebirgsjegere. Det som muligens kan gi ett hint hvor det er er de tre karene som står i bakerste rekke, til høyre for luftwaffeoffiserene på bilde nr 3. For meg ser det ut til å være tre finske soldater. Pga av vegetasjon m.m vil jeg uansett plassert bildet i nordområdene, hvis de tre nevnte soldater er finner så kan jo det si noe.
En annen ting er bilde nr 2. I venstre kant er der en lang rekke med graver foran og bak soldatene ytterst til venstre så bildet er nok tatt ved en av de større gravplassene i nord. Hvor vet jeg desverre ikke.
mvh
paul S.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Paul er antagelig på rett spor her. De fleste tyske krigsgravene må naturlig nok ha vært i nordøst, med det store antallet falne på Nordfronten.

Stedet er mest sannsynlig Parkkina i dav. Petsamo, nåv. Pechenga. Sjekk konturene i fjellet i bakgrunnen på bildet her:

http://im-gedenken.jimdo.com/kriegsgr%C ... -russland/
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Bilde fra Parkkina, ca. 1930 -39. Gravplassen ligger til høyre utenfor bildet. Legg merke til bygningene midt på bildet, den lange uten vegger og den hvite nærmere berget stemmer godt med bildet øverst i tråden.
Attachments
Parkkina.jpg
Parkkina.jpg (59.55 KiB) Viewed 18576 times
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Siste indisum på at stedet er Parkkina (bildene er tatt fra litt forskjellig vinkel):
Attachments
Parkkina3.jpg
Parkkina3.jpg (64.01 KiB) Viewed 18569 times
Parkkina2.jpg
Parkkina2.jpg (143.41 KiB) Viewed 18569 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Siste indisum på at stedet er Parkkina (bildene er tatt fra litt forskjellig vinkel):
Artig :bravo
mvh
Paul S.
warships
Posts: 32
Joined: 29 Nov 2009 21:28

Takk :bra:
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Er dette den samme krigskirkegården?
Attachments
Parkkina.jpg
Parkkina.jpg (332.34 KiB) Viewed 18360 times
Mvh
Tormod
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Stutzpunkt wrote:Er dette den samme krigskirkegården?
Nei, Parkkina ligger lenger sør. Begge er lette å finne på Google Earth.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ok, takk for oppklaring.
Ole wrote:
Stutzpunkt wrote:Er dette den samme krigskirkegården?
Nei, Parkkina ligger lenger sør. Begge er lette å finne på Google Earth.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “PETSAMO”