MKB 6. /502 Vara

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Noggie
Posts: 75
Joined: 07 Nov 2011 16:49
Location: Arendal

Vest-Agder Museet vil verne bunkeranlegg, andre vil rive.
http://www.fvn.no/kultur/Vest-Agder-mus ... 95901.html
(Artikkel ligger også vedlagt som PDF-fil)

(Edit 24/10/14 18:02) Litt off topic men her er den andre tilsvarende R620 bunkersen i norge:
http://finnmarkunderhakekorset.origo.no ... checkpoint
Attachments
Vest-Agder museet vil verne unike bunkeranlegg - fvn.pdf
(348.56 KiB) Downloaded 48 times
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Holder på med en programserie som nevnt i en annen tråd. Arb. tittelen er "Festung Norwegen" Et av programmene skal handle om Møvik, Hanstholm og Vardås.
Det er opplyst flere steder at kanonene til Møvik kom på tog via Sverige. Er det noen som har bilder av denne transporten? Enkelte jeg har snakket med hevder at dette ikke er riktig og at de kom direkte til Kristiansand med båt.
Har bedt Jernbanemuseet om hjelp, men de har ikke funnet noe. Trenger hjelp for å være sikker på at jeg ikke videreformidler feilinformasjon.
Noggie
Posts: 75
Joined: 07 Nov 2011 16:49
Location: Arendal

I følge DVD'en som selges på Møvik så ble de sendt med båt til Sverige og så videre med tog til Norge. Tunneller på Sørlandsbanen måtte utvides.
Her kan en se filmen: http://www.youtube.com/watch?v=bZ7pe98bKXU (se fra 4min 30 sek).
- Den samme infoen står i boken "Kanonene ved Skagerak" av J.E. Fjørtoft.

Men høres tungvint å sende med båt til sverige og så med tog videre i stedet for med båt direkte til Kristiansand eller passende plass i sør-Norge.
-Men var kanskje mangel på havner i Norge med ev. tilhørende veinett eller jernbane som kunne ta en slik last?

PS - Ser frem til programserien! :bravo
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Re båt.
Problemet med forsendelsen av disse kanonene var behovet for å sende de som stabilisert last fra fabrikken i Essen til der de skulle monteres. Så vidt jeg kjenner til hadde man kun to jernbanevogner spesiallaget for dette formålet. Båten det er snakk om er selvfølgelig en jernbaneferge som tar vogn med rør. Da er veien over Sverige den naturlige, gitt det "gode" forhold man hadde til svenskene på dette tidspunktet.
JEF
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Takk for svar, men da dukker det opp nye spørsmål. Folk jeg har snakket med på Jerbanemuseet mener bildene på filmen om Møvik ikke er fra Sørlandsbanen. De mener det er bilder fra Ofotbanen så da må jeg igjen spørre. Finnes det bilder fra denne eller tilsvarende transport???
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

BjørnB wrote:Folk jeg har snakket med på Jerbanemuseet mener bildene på filmen om Møvik ikke er fra Sørlandsbanen. De mener det er bilder fra Ofotbanen
Det er Norddalsbroen på Ofotbanen med et (svensk?) malmtog, så den snutten er jo fullstendig irrelevant ift Møvik.
Attachments
ofotbanen_kort.jpg
ofotbanen_kort.jpg (70.17 KiB) Viewed 337 times
ofotbanen_video.jpg
ofotbanen_video.jpg (246.92 KiB) Viewed 337 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Takk for det!
Når jeg først er i gang med spørsmål om Møvik så lurer jeg også på hvor det plottebordet de har der (som er for 10,5 cm kanoner) opprinnelig kommer fra. Det store originale for 38cm finnes det noe sted?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Muligens noe info i JEF's svar her:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=930
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Noen bilder funnet på ebay, tatt av personell i den amerikanske kommisjonen som utarbeidet "german seacoast defences" rapporten høsten 1945.
Usikker på eksakt hvor, men "kristiansand" bildene er merket med "Møvig" og "arendal" bildene er merket "near Arendal, looking towards Skagerrak".
Attachments
kristiansand1.JPG
kristiansand1.JPG (285.67 KiB) Viewed 269 times
kristiansand2.JPG
kristiansand2.JPG (327.96 KiB) Viewed 269 times
kristiansand3.JPG
kristiansand3.JPG (214.82 KiB) Viewed 269 times
arendal1.JPG
arendal1.JPG (235.31 KiB) Viewed 269 times
arendal2.JPG
arendal2.JPG (200.51 KiB) Viewed 269 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Artig bilder. Det ene bildet med bunker og båter er tatt på Spinneren langs veien ut til Kroodden, en Vf-bunker (Wellblech) og Ringstandbunkere ytterst på holmen.
Attachments
Spinneren.JPG
Spinneren.JPG (382.2 KiB) Viewed 267 times
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Artig bilder. Det ene bildet med bunker og båter er tatt på Spinneren langs veien ut til Kroodden
På baksiden av det bildet sto det en kommentar om at gruppen hadde "frigjort" båten, men aldri fått start på den...

Man får følge med på denne selgeren - det ble sikkert tatt mange bilder av den gjengen da de var på tur, og mange havnet nok i private album.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Seilbåten på det ene bilde er en Kragerøterne,
Mvh
Yngvar
Frode G
Posts: 19
Joined: 02 Nov 2014 22:03
Location: Grimstad

Nå skjer det mere på Batterie Vara for å trekke turister til fortet :bravo

http://www.nrk.no/sorlandet/na-kan-du-s ... 1.12124434
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Det virker spennende med jernbanen. Må nesten se om jeg ikke kan ta meg en tur til sommeren.
Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

Hei syns ikke dere også at bunkersene på bunkersløypa skal åpnes?
Post Reply

Return to “AGDER”