Kirkenes

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

hvor det fremdeles (iallefall den gangen) var en del igjen av selve lyskasteren.
Det ligger faktisk en knust avstandsmåler også oppi skråningen der....88mm stålhylser var det også i "bøtter og spann" senest i fjor sommer.

Erik
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

1995?Ja da er nok terrenget forandret endel der hvor du var på nordsiden av Strømmen Bru.Men skatter kan ennå finnes.Lyskasteren du så ligger der ennå.I 2006 fant vi en bunker med 9mm amo og endel lysgranater pluss et lager av støvler.Dette lå ca.2 kilometer mot Kirkenes,litt opp i høyden mot Leirpollen,hvis du skjønner hvor jeg mener?
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Apr 2012 22:33, edited 1 time in total.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

eivind kosnes wrote:1995?Ja da er nok terrenget forandret endel der hvor du var på nordsiden av Strømmen Bru.Men skatter kan ennå finnes.Lyskasteren du så ligger der ennå.I 2006 fant vi en bunker med 9mm amo og endel lysgranater pluss et lager av støvler.Dette lå ca.2 kilometer mot Kirkenes,litt opp i høyden mot Leirpollen,hvis du skjønner hvor jeg mener?Eivind.
På samme siden av fjorden, eller på andre siden, nærmere Hesseng?

Var ganske tydelig at det ikke var så ofte folk drev og reket rundt i området der.

Prøvde å komme meg inn i en bunkers som lå i dette området
http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=h&om= ... 11759&z=17
Men, den var såpass ødelagt at jeg ikke fant noen vei inn i den.

Var også inne i fjellet som ligger på andre siden av E6 fra flyplassen:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=h&om= ... 09407&z=14

Kom dog ikke så veldig langt før jeg støtte på en høy murvegg. Klatret opp til toppen og kikket over, men der sto det vann helt opp til kanten, så kom ikke noe lenger enn det, og tanken på noen tusen kubikk med vann med kun en forholdsvis tynn murvegg mellom meg og vannet gjorde at jeg ikke følte for å utforske så veldig mye mer der :D
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Prøvde å komme meg inn i en bunkers som lå i dette området
Kanskje denne vekker gamle minner?
Attachments
Høybukten R630.JPG
Høybukten R630.JPG (73 KiB) Viewed 627 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Erik E wrote:
Prøvde å komme meg inn i en bunkers som lå i dette området
Kanskje denne vekker gamle minner?
Jepp, var nok den ja.

edit:
Jeg tok en del bilder i området den gangen jeg også, men dette var jo før digitalfoto-alderen, og de ligger etter all sannsynlighet i ett eller annet negativalbum i en pappeske på loftet. Får kanskje se om jeg får gravd de fram en gang.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Okay,her går det kjappere enn jeg kan følge med.Tommy,du har vært inne i det tyske vannbassenget.Erik,du har et praktfullt bilde av fjorden inn mot den tyske flyplassen.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

eivind kosnes wrote:Okay,her går det kjappere enn jeg kan følge med.Tommy,du har vært inne i det tyske vannbassenget.Erik,du har et praktfullt bilde av fjorden inn mot den tyske flyplassen.
Det forklarer jo alt vannet ja ;-)
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

ja det ga vann til hele Luftwaffe-anlegget samt verkstedene som lå på sletten nedenfor.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

En ting jeg må si meg forundret over er sprengningen av bunkere i og rundt Kirkenes....
Noen av kystfortene er totalt ødelagt, mens eksempelvis torpedobatteriet ved Rødbergodden er urørt. Kommer man til Kirkenes sentrum virker ødeleggelsen av bunkere enda mer tilfeldig?
Noen er sprengt mens andre er urørte, nærmest vegg i vegg.
Hva kommer dette av?

Erik
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Jeg tror det har med tiden de hadde til rådighet å gjøre.I Lanabukt f.eks måtte de rømme sjøveien da de var omringet av russern som kom ned Tårndalen.Alt materiell og bunkere ble etterlatt urørt,bare kanonene ble sprengt.Rødberget var ikke klart til bruk og var nesten tomt,så det var ingen vits å sprenge.Andre kanoner var i innsats til siste minutt og var enda varme da russerne kom,mens andre stillinger ble rømt og ødelagt i god tid.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Apr 2012 22:33, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg tror det har med tiden de hadde til rådighet å gjøre
Det er nok en viktig faktor her ja, men det er ikke alt som rimer helt likevel....foreløpig :-)
Ta Høybukten som eksempel - Her er alt sprengt, ja til og med små Ringstände er blåst til himmels. Hadde man bedre tid her enn nede i sentrum? Ser liksom ikke hvorfor man kunne ta seg tid til å sprenge alt på Høybukten og kystfortene nord for byen, men bare litt i sentrum hvor de likevel hadde tid til å sette fyr på de husene som ikke allerede var ødelagt?


Erik
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Tja,ikke godt å si.Vet bare at sentrum ble kraftig bombet 22-24 oktober slik at svært få kunne oppholde seg utenfor bomberommene.Brannkommandoen klarte heller ikke sette fyr på alle husene som sto igjen.De løp fra hus til hus,satte fyr og da de løp videre sprang lokalbefolkningen inn og slukket.Slik ble flere hus berget.Til slutt ga de opp,da russerne kom svært brått på Kirkenes.Dessuten var de ganske beruset.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Apr 2012 22:33, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Eivind, har du vært inni bunkeren på bildet under?

Image
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Jeg var på fest en gang i det huset som ligger oppå.Det var på 80-tallet,og da var vi en tur i bunkeren og kikket.Den var innredet som lagerrom for beboerne.Tørr og fin.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Apr 2012 22:34, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg var på fest en gang i det huset som ligger oppå.Det var på 80-tallet
Hm.... To gode grunner til ikke å huske så godt lenger :-)
Klarer du å ta igjen hvilken av disse to panserplatene som sto i kamprommet?
Attachments
MG trippelplate.JPG
MG trippelplate.JPG (62.17 KiB) Viewed 496 times
Pak panser.JPG
Pak panser.JPG (40.14 KiB) Viewed 496 times
Post Reply

Return to “FINNMARK”