Satte litt info på Yngvars bilder:Natter wrote:Dette er en drivmaskin til en tysk G7a. Den er langt fra komplett dog: En tom blokk hvor alt av stempler, ventiler, ventilløftere, hjertskiver etc. mangler.
De løse delene er ytterligere komponenter fra maskinrommet - faktisk deler fra i alt 3 eller 4 torpedoer (2,5 retardasjonsapparat, 2 fartsregulatorer, 2 topplokk til varmeapparat, 2 moveluftsleider, 2 oljefordelingsstykker, 1 vannpumpe ++).
Torpedo G7a(TI)
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- Maskin_1.jpg (132.95 KiB) Viewed 368 times
-
- Maskin_2.jpg (155.64 KiB) Viewed 368 times
-
- Maskin_3.jpg (196.3 KiB) Viewed 368 times
-
- Maskin_4.jpg (199.15 KiB) Viewed 368 times
Tegninger av maskinen (fra E.12 Plansjer til Teknisk håndbok Torpedo T1):
- Attachments
-
- Engine_1.jpg (137.36 KiB) Viewed 368 times
-
- Engine_2.jpg (145.85 KiB) Viewed 368 times
Last edited by Natter on 09 Oct 2012 0:00, edited 1 time in total.
Noen bilder av maskin m/innmat (fra E.12 Plansjer til Teknisk håndbok Torpedo T1):
- Attachments
-
- Engine_3.jpg (168.05 KiB) Viewed 368 times
-
- Engine_4.jpg (193.21 KiB) Viewed 368 times
-
- Engine_5b.jpg (228.24 KiB) Viewed 368 times
-
- Engine_6b.jpg (157.14 KiB) Viewed 368 times
-
- Engine_7b.jpg (230.67 KiB) Viewed 368 times
-
- Engine_8.jpg (130.02 KiB) Viewed 368 times
-
- Engine_9.jpg (262.51 KiB) Viewed 368 times
Noen bilder av maskinen med tilhørende apparater:
- Attachments
-
- IMG_4442.jpg (156.19 KiB) Viewed 368 times
-
- IMG_4445.jpg (140.28 KiB) Viewed 368 times
-
- IMG_4446.jpg (138.33 KiB) Viewed 368 times
-
- IMG_4452.jpg (142.47 KiB) Viewed 368 times
-
- IMG_4441.jpg (154 KiB) Viewed 368 times
-
- IMG_4443.jpg (173.52 KiB) Viewed 368 times
-
- IMG_4444.jpg (150.86 KiB) Viewed 368 times
Utrolig interessant og lærerik tråd! Hatten av for alt det arbeidet som er lagt ned her.
Har i min samling den fremste av de to propellene på G7a og lurer på om noen vet hensikten med dette rødmalte merket på den smaleste delen av navet, den som grenser mot den bakerste propellen. Regner med det skal på linje med et tilsvarende på den bakerste, men var dette en guide i forbindelse med montering eller var det når torpedoen skulle stilles inn før bruk?
Har ikke funnet noe som kan gi meg svaret der ute på nett og håper derfor kanskje noen av dere kan det?
Har i min samling den fremste av de to propellene på G7a og lurer på om noen vet hensikten med dette rødmalte merket på den smaleste delen av navet, den som grenser mot den bakerste propellen. Regner med det skal på linje med et tilsvarende på den bakerste, men var dette en guide i forbindelse med montering eller var det når torpedoen skulle stilles inn før bruk?
Har ikke funnet noe som kan gi meg svaret der ute på nett og håper derfor kanskje noen av dere kan det?
- Attachments
-
- DSCN2198.JPG (117.27 KiB) Viewed 314 times
Trond
Sannsynligvis ja, men hvorvidt det er forre eller aktre propell kan du lett verifisere ved å måle ytre diameter på selve navet:Bismarck wrote:Har i min samling den fremste av de to propellene på G7a
Fremre propell: 18cm foran / 15,7cm bak
Aktre propell: 15cm foran / 13cm bak
Det er overettmerket for startposisjon på propellene - gir optimal posisjon på stempler og ventiler i drivmaskinen, slik at den starter lett (man tørner propellakslingen med et spesielt verktøy til merkene på de to propellene står helt overett før torpedoen trekkes inn i utskytningsrøret).Bismarck wrote:og lurer på om noen vet hensikten med dette rødmalte merket på den smaleste delen av navet, den som grenser mot den bakerste propellen. Regner med det skal på linje med et tilsvarende på den bakerste, men var dette en guide i forbindelse med montering eller var det når torpedoen skulle stilles inn før bruk?
På tidlig produserte propeller var merket en mer "kunstferdig utformet" pil - ref vedlagte skisse fra "M.Dv.Nr. 358A Torpedo G7a Zeichnungen" (1941):
- Attachments
-
- tafel24.jpg (131.85 KiB) Viewed 306 times
-
- Tidlig 4-blads forniklet stålpropell med pilformet overettmerke
- IMG_3635.jpg (160.15 KiB) Viewed 306 times
-
- Sen 6-blads stålpropell med korte overettmerker
- Halestykke styrbord (overettmerke - starteposisjon - for propellere).jpg (185.18 KiB) Viewed 306 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Kan ikke annet enn å bøye meg i støvet og takke, mer utfyllende svar kan man neppe ønske!
Min er fremre som tidligere nevnt, 15,7 og 18,1 faktisk.
Var litt usikker frem til jeg så det tidligere postede bildet av propellparet ved siden av hverandre. I tillegg til at bladene er vridd hver sin vei er også støpningen i navet, fordypningene vendt hver sin vei. Da var enhver tvil borte.
Takker så mye for et meget utdypende svar!
Mens man alt er i gang med nysgjerrigheten her, så vet du kanskje hvorfor alle disse tallene står her også?
Min er fremre som tidligere nevnt, 15,7 og 18,1 faktisk.
Var litt usikker frem til jeg så det tidligere postede bildet av propellparet ved siden av hverandre. I tillegg til at bladene er vridd hver sin vei er også støpningen i navet, fordypningene vendt hver sin vei. Da var enhver tvil borte.
Takker så mye for et meget utdypende svar!
Mens man alt er i gang med nysgjerrigheten her, så vet du kanskje hvorfor alle disse tallene står her også?
- Attachments
-
- DSCN2184.JPG (150.27 KiB) Viewed 300 times
Trond
Jeg så ikke så nøye på bildet i sted, men det er åpenbart fremre propell ja.Bismarck wrote:I tillegg til at bladene er vridd hver sin vei er også støpningen i navet, fordypningene vendt hver sin vei. Da var enhver tvil borte.
Nei, det er jo en produksjonsteknisk sak, men jeg tror man med stor grad av sikkerhet kan anta at det er merkinger for å sikre at propellene monteres riktig ved sammenstilling av torpedoen.Bismarck wrote:Mens man alt er i gang med nysgjerrigheten her, så vet du kanskje hvorfor alle disse tallene står her også?
Det er som sagt et poeng at stempler og ventiler står i rett posisjon før avfyring, og for at overettmerkene på propellene skal være i overenstemmelse med dette, må en nødvendigvis vite i hvilken posisjon de skal settes inn på akslingen. Den aktre propellen har tilsvarende tall (1-2-3-4):
- Attachments
-
- Aktre propeller (detaljer - forside nav).jpg (574.42 KiB) Viewed 296 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!