Telefon (Linienfernsprecher 39)

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Hans-G
Posts: 116
Joined: 07 May 2009 5:26
Location: Bodø

Denne telefonen fikk jeg tak i idag.


EDIT KOS 16.09.2010: Lagt type inn i tittel
Attachments
40.JPG
40.JPG (65.73 KiB) Viewed 682 times
41.JPG
41.JPG (65.95 KiB) Viewed 682 times
42.JPG
42.JPG (67.04 KiB) Viewed 682 times
43.JPG
43.JPG (70.27 KiB) Viewed 682 times
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

Telefonrøret ligner på telefonrør som hørte til den type veggtelefoner som var helt vanlig i de tyske bunkersene. Dette ser likevel ut til å være endel mindre i forhold til de på de vanlige festningstelefonene.
Last edited by KRE on 01 Jan 2013 19:51, edited 2 times in total.
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Ukjent modell,nesten så jeg tror dette er bare et ekstra telefonrørstasjon som kunne kobles til en standard festningtelefon hvis en skulle prate flere på den samme linjen,den mangler jo både uttak for batteri og sveiv til å ringe med.
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

Ja det er nok riktig. Den vanlige tyske standard festningstelefon heter Festungsfernsprecher. Jeg hadde selv to slike festningstelefoner rundt 1963 som jeg i min ungdommelighet kom over på det nedlagte batteriet på Buarøy, Hordaland. Men...noen hadde vært der før og forsynt seg med telefonrørene. Ergerlig med sånt. Husker at jeg koplet sammen de to telefonene. De gav fra seg ett kraftig ringesignal. Slik måtte det vel også være. En kan tenke seg at når batteriet, 4 x 88 mm luftvernkanoner pluss et par 20 mm var i aksjon så smalt det kraftig i hele området.
Attachments
Festningstelefon.jpg
Festningstelefon.jpg (45.38 KiB) Viewed 350 times
Last edited by KRE on 22 Oct 2015 1:39, edited 5 times in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Er en Linienfernsprecher 39, brukt utelukkende for internkommunikasjon over korte avstander innadhus i bunkere, typisk bunkere med panserkupler eller kamprom. (F.eks kommunikasjon mellom observatør - beredskapsrom)

Batteri ble droppet til fordel for en høysensitiv mikrofon tilkoblet en induktor, men denne gir naturligvis ikke nok spenning til å snakke over store avstander.... Usikker på hvordan man ringte opp andre enden med disse, men det var vel kanskje bare å rope til man ble hørt? :-)

Mvh
Erik E
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Erik E wrote:Hallo

Er en Linienfernsprecher 39, brukt utelukkende for internkommunikasjon over korte avstander innadhus i bunkere, typisk bunkere med panserkupler eller kamprom. (F.eks kommunikasjon mellom observatør - beredskapsrom)

Batteri ble droppet til fordel for en høysensitiv mikrofon tilkoblet en induktor, men denne gir naturligvis ikke nok spenning til å snakke over store avstander.... Usikker på hvordan man ringte opp andre enden med disse, men det var vel kanskje bare å rope til man ble hørt? :-)

Mvh
Erik E
Hm, men hva med den runde "knappen" midt på telefonen ? kansje den var til og trykke eller berøre, eller at det begynte og ringe hvis man trykket inn den store knappen på talerøret ?
ErikD
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Den lille knappen på telefonen er et vindu,i dette viduet ble det hvitt hvis noen ringte.Det samme gjelder for den standard festningstelefonen,der var også et slikt vindu.Fint når det var mange telefoner ved siden av hverandre og en ringte..
Frederik
Posts: 8
Joined: 30 Dec 2012 19:50

Hej.
Flot Telefon.
Er du interreseret i at sælge den?
Jeg vil betale dig godt :D
Frederik
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Koplet sammen to slike i går og det virket fint.
Man må ha 5-leder kabel mellom telefonene.
For å ringe trykker man på håndtaket og da genereres det en spenning som lager lyd i det andre tefefonrøret
samt "tenner" et hvitt felt i glassruta på veggmodulen. Det hvite feltet kommer 100% frem ved 3 volt spenning.
På bildet, telefon til høyre, ser vi at det hvite feltet er "tent".

Mvh
Thomas L
Attachments
Linienfernsprecher 39.jpg
Linienfernsprecher 39.jpg (224.3 KiB) Viewed 276 times
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Aha, sånn fungerer det altså, interessant.
ErikD
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Moro at de fortsatt virker. Interessant!:-)
C. Hoff
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Ja, interessant å koble og leke med slike ting.
Om ikke lenge blir disse montert opp igjen I L484 bunkeren I Bodø.

Mvh
Thomas L
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Gleder meg til å se bilder etter at de er montert på plass.
Vil bunkeren bli pusset opp slik at man kan benytte disse innad i bunkeren, eller er det bare når du koser deg hjemme slikt skjer... ;-)
C. Hoff
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

De blir koblet opp mellom to rom slik at man kan prate med hverandre.
Det blir og montert bunkertelefoner og felttelefoner som kan prate med hverandre gjennom et 10 linjers sentralbord.

Thomas L
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”