View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Sep 2019 13:11

Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2
 Nordblitz ved charlottenlund 
Author Message

Jeg skal selvfølgelig ikke svare for Erik, men det kan tenkes han ikke har hatt tilgang siden bunkeren er i Forsvarsbygg/Skiftes eie og grundig låst.
Men jeg kan legge ut noen bilder som en svalende klut for de som "koker over" PDT_Armataz_01_29
Inndelingen pr i dag er ikke helt lik grunntegningen siden den har blitt delt opp med noen flere små rom av Forsvaret etter krigen.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

10 Jul 2014 14:11
Profile

Flott! takker JornN! :bra: :)

10 Jul 2014 18:14
Profile
Site Admin

Flotte greier. Godt dokumentert :)

10 Jul 2014 19:22
Profile

Erik H wrote:
En kommunikasjons-bunker oppført i 1940. Er tatt under landvern og betegnes som unik da mye av inventaret er bevart selv om de var mye aktivitet der etter krigen.

Fra utsiden er det lite og se og dørene selvsagt lukket. Bunkeren er nok en Regelbau standard, men ryktene om at den er på flere etasjer er nok litt overdrevet. På grunn av at bunkeren er inngjerdet er det vanskelig å si hvilken regelbau type den er. Håper det kommer noen gode forslag!

Erik H

Fin skisse av Norblitz leir.
Bodde mine første 6 leveår der da min far var i marinen, senere flyvåpenet, men jeg savner bilder over leiren, så vist noen har, si i fra.:-)
Vi bodde i første brakke til v fra bunkeren, innkjøring var en smule lengre og det merktes, spesielt om vinteren.:-)
Stadige øvelser, mange soldater, kjøretøyer og telt gjorde det spennende for en liten krabat. Jeg ble godt tatt vare på av de gutta der og hadde det veldig bra.
Artig å se igjen Hansendammen på skissa også, yndet badeplass.:-) Dette var en leir med mye liv og røre, sang og musikk.
Noe som førte til at flere kjente personligheter ble formet i sin oppvekst i den leiren.
Livet i en leir er litt mere en, en bunker og jeg har sett noen. :bra:

19 Dec 2014 6:04
Profile

Moro og høre at du har bodd i leiren. Det var litt mindre bebyggelse rundt den gangen.
Husker du de ulike nærforsvarsstillingene rundt omkring også?

23 Dec 2014 11:17
Profile

Til de som har adressa.no+ er det lagt ut noen få bilder fra bunkeren.
http://www.adressa.no/pluss/kultur/2015 ... 792095.ece
Jeg vil ikke referere dette pga opphavsretten til adressa, men dette kan leses om i boken som nå utgis
«Bunkeren – Trondheim under hakekorset» av Karl H. Brox, Knut Sivertsen og Hermann Hansen.

Børge

10 Nov 2015 21:42
Profile WWW

borge.mohus wrote:
http://www.adressa.no/pluss/kultur/2015/11/10/Nazibunkeren-som-overv%C3%A5ket-norskekysten-11792095.ece
Åpenbart en viktig bunker siden britene sendte en såpass fremskutt styrke for å ta over (tyskerne i Trondheim må ha vært ganske likeglade i ukene før den offisielle kapitulasjonen...) :D

11 Nov 2015 2:45
Profile

Jeg så plutselig at linken virket uten innlogging i adressa+ :)

Det står skrevet at "det ligger ganger og korridorer under skoler og idrettsanlegg".
Skolen og idrettshall er sikker 200-300m unna, mens fotballbanene er noe nærmere.

Er det noen som har sett at slike korridorer eksisterer i dag, eller er det en feiltolking av journalisten ?

Børge

11 Nov 2015 7:59
Profile WWW

borge.mohus wrote:
Jeg så plutselig at linken virket uten innlogging i adressa+ :)

Det står skrevet at "det ligger ganger og korridorer under skoler og idrettsanlegg".
Skolen og idrettshall er sikker 200-300m unna, mens fotballbanene er noe nærmere.

Er det noen som har sett at slike korridorer eksisterer i dag, eller er det en feiltolking av journalisten ?

Børge

Det er nok en vandrehistorie.. Jeg husker den ble fortalt da jeg bodde i nærheten som liten også.

Roar Handberg

11 Nov 2015 21:39
Profile

Masse utstyr og containere utenfor bunkeren på innsiden av gjerdet.
Så ut som noe var fylt opp i containeren.
Noen som vet hva som foregår ?

Børge

19 Nov 2016 21:00
Profile WWW
Reply to topic   [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2