Video/tv-serie om de tyske festningsanleggene fra ww2

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Hei!
Jeg er videoprodusent og jobber med en video/tv-serie om de tyske festningsanleggene fra ww2. Er det noen som vet om det er laget noe slikt før. Discovery har hatt med litt i et av sine program, men ellers har jeg ikke funnet noe.
Dessuten, er det noen som vet om det finnes noe original film fra noen av disse anleggene?
Bjørn
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Velkommen til TkiN Bjørn.

Jeg har splittet ut innlegget ditt fra tråden TvGuiden som brukes som 'varsling' for de av oss som abonnerer på den.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Har du sjekket ut denne filmen ? Vakt over Vestfjorden (Dietl)

Noe spesielt geografisk område du fokuserer på - eller er det hele Atlanterhavsvollen ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Håper å lage en serie på 6 program fra Oslofjorden og til Finnmark. Jobber nå med program 2 som skal omhandle strekningen TangenFort i Langesund og til Møvik ved Kristiansand. (Det er av praktiske årsaker da jeg holder til i Porsgrunn). Det største problemet med et slikt opplegg er finansiering så det er tenkt å jobbe med det og manuskript i år og produsere programmene i 2015
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Spennende :bravo
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Ja spennende! :)
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Har fått tak i filmen: Vakt over Vestfjorden (Dietl)
Takk for tipset!
Er det noen som vet om andre tilsvarende filmer??? :-D
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

jeg har noen filmsnutter som er filmet av tyskerene,når di okuperte norge, pluss ett par andre norske og tyske dokumentarer, om norge.
Send en PM. viss det er innteressant
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Innsamling av materiale går videre. Var en tur på Møvik og det var både interessant, men trist å se forfallet. Alt for mye rust. Se rusten i taket på bilde.
Attachments
Moevik0066Lite.jpg
Moevik0066Lite.jpg (243.18 KiB) Viewed 657 times
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Da har jeg gjort opptak på Krikken på Skåtøy i Kragerøskjergården. Fikk endel spennende informasjon av en pensjonert lærer. Bl.a. kopi av Milorgs tegning av fortet i 1943. MEN jeg trenger noen bilder. Er det noen som kan skaffe meg det?? :-D
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Da har vi gjort opptak på bl.a. Tangen i Langesund, Torås på Tjøme og Møvik ved Kristiansand. Drar til Bergen i helgen for å gjøre opptak bl.a. på Fjell og Herdla.
Har satt sammen en liten snutt i full fart fra "Kanonens dag" på Møvik:
http://youtu.be/CzyTjDvlgmE

Bjørn
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

BjørnB wrote:Da har vi gjort opptak på bl.a. Tangen i Langesund, Torås på Tjøme og Møvik ved Kristiansand. Drar til Bergen i helgen for å gjøre opptak bl.a. på Fjell og Herdla.
FYI: Det er dugnad i torpedobatteriet på lørdag ca 0900-1700 (du har kanskje vært i kontakt med museet)?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Har kagt ut en liten trailer til serien "Festung Norwegen"


http://www.festung-norwegen.com
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Til programserien "Festung Norwegen" som jeg er i gang med skulle jeg gjerne ha noen bilder fra Odderøys. Har vært der og gjort opptak men mangler bilde inne i Haubitzergangen (gjerne før og nå) og bra bilder av Haubizere.
Er det noen som kan hjelpe meg med det?? :-D
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Da begynner vinteren å slippe taket og vi gjør klar for nye opptak. Dette prosjektet har vokst til å bli voldsomt omfattende. Reiser til Hanstholm over påske for å få opptak til programmet "Steng Skagerak" som blir program 3 i serien "Festung Norwegen" Har dessuten reiseplanene klare for sommeren: Bud + Trondheim, Harstad, Kirkenes. I tillegg en grundig gjennomgang av Oscarsborg og museet der.
NRK Østafjells laget en reportasje om serien:
http://www.nrk.no/telemark/lager-tv-ser ... 1.12757588
og etter det har jeg fått mange interessante telefoner fra tidligere Kystartillerioffiserer.
Har noen noen tips tas disse imot med takk!
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”