Video/tv-serie om de tyske festningsanleggene fra ww2

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

BjørnB wrote:Har kagt ut en liten trailer til serien "Festung Norwegen"


http://www.festung-norwegen.com
Lenken til NRK Østafjells på forsiden der er feil. Riktig link er https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyhete ... 02-02-2016
--
Tommy
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Linken på forsiden er til NRK-Telemark.
Riktig link er innalaget på NRK Østafjells er som TommyG skriver: https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyhete ... 02-02-2016
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Søren også. Du har rett. Linken til innslaget på NRK Østafjells var feil. Har rettet den nå.
Takk for tipset :-D
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Forøvrig har jeg fått laget en russisk versjon av promoen og en på tysk er på gang!!
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Hadde et hyggelig møte med "Sluttstykke kameratene" i Sanvika i dag. Det er en gjeng pensjonerte Kystartellirioffiserer som samles et par ganger i året. De hadde mye spennende å fortelle og de har lovet meg at de skal grave i skuffene etter foto fra forskjellige anlegg.
Forøvrig drar vi til Hanstholm i morgen slik at programmet "Steng Skagerak" kan gjøres ferdig i løpet av mai!!!
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Da har vi hatt en fin tur til Hanstholm og setter i gang med å redigere ferdig programmet om Møvik og Hantholm
Attachments
Hanstholm museum
Hanstholm museum
Hanstholm 01.jpg (737.13 KiB) Viewed 191 times
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

:bra: :bra:
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

På Hanstholm fant vi denne stabelen med granater, men hva slags granat er den røde? Så¨vidt jeg vet er gule skarpe og blå kalde, men jeg har aldri sett røde før. Hjelp tas i mot med takk!!
Attachments
Hanstholm granater.jpg
Hanstholm granater.jpg (205.5 KiB) Viewed 171 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Litt usikker på røde, mener at de har fått de granatene fra Norge. Blå tysk WW2 er vel APE, armor piercing explosive, så vidt jeg husker. Gul er HE, High Explosive. Må slå opp for å finne tysk betegnelse.
ludvig
Posts: 258
Joined: 20 Mar 2008 12:18

Hei ,
Panzersprenggranaten = blau
Sprenggranaten = gelb
Übungsgranaten = rot
Leuchtgeschosse = grün

Kilde :Die Munition der 15-cm-S.K.C/28
Waffen Revue Nr 100 , side 133

ludvig
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Nå er det tydeligvis mye varianter (og forskjell fra hær til marine), men jeg finner også følgende:

* Pansergranater (Panzersprenggranaten): Mørkeblå
* Halvpansergranater (Panzersprenggranaten mit Haube): Mellomblå
* Spreng-branngranater ("Sprenggranaten mit Brandwirkung" for større kalibre og "Bran-Sprenggranaten mit Lichtspur" for mindre kalibre): Mellomgul med sorte og evt røde felt.
* Lysgranater ("Lichtgranaten"): Mellomgrønn

I tillegg har man svarte granater, som jeg ikke klarer å huske betegnelse på nå (JEF har forklart det et sted) - muligens "Sondergranaten", ref "Adolfgranat" til 40,6cm?


Kilder:
Beskrivelse av tysk ammunisjon i Kystartilleriet (oversatt fra Marine-küstenartillerie) (diverse hefter)



PS - Ikke helt relatert, men om noen har scannede utgaver av D.435 Handbuch Die Munition der deutschen Geschütze und Werfer, vil jeg gjerne ha kopi (jeg har hefte 1 og 3 fra før).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Takker og bukker!! :D
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Da har vi gjort unna tre nye fort på sørlandet: Grimstad, Hisøya og Ny Hellesund.
Takk for god hjelp til Werner, Rune og Magne :-D
Attachments
NyHellesund.jpg
NyHellesund.jpg (471.81 KiB) Viewed 99 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Håper du fikk noen fine opptak på Ny-Hellesund :-)
Mvh
Tormod
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Masse fint fra Ny-Hellesund.
Siste runde var en lang weekend på Hågåsen, Hausvikodden og Landhobde.
Takk til Magne Haugland

En liten tur til Møvik for å få noen klipp av Ammo-toget og et besøk på Lista i begynnelsen av August. Da er vi ferdig med det meste fra Vestfold og til Flekkefjord.
Attachments
Hausvikodden.jpg
Hausvikodden.jpg (691.32 KiB) Viewed 58 times
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”