MKB 6. /502 Vara

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

brfc1875 wrote:Var på Møvikknatten for en ukes tid siden, er ikke så mye info å finne om de anleggene, men skal være 6 fjellanlegg for infanteri (forsvar mot vest for bat.Vara). Fant tre av dem og er fullt mulig å gå inn i disse hvertfall. Noen som sitter med mer info om dette, eventuelt med kart om hvor alle anleggene ligger i forhold til hverandre?

Ved det ene anlegget var det heller ikke noe oppbygd "stilling" ved utgangen, selv om det lå i type perfekt posisjon for forsvar mot vest. Kan noe være sprengt bort eller rett og slett ikke ferdigstilt...
Jeg har funnet de tre andre annlegene, men da må du utfor løypa og følge stier, det ene er låst, jeg skal dit i sommer, og da kan jeg ta bilder av stiene du må følge,
vis du følger løypa, etter den bunkersen som er sperret igjen med en liten åpning, så må du følge to av stiene, er vanskelig å si hvilken, bare let litt i skogen nedenfor løypa så kan du finne resten av anleggene, sorry for dårlig beskrivelse, men de er vanskelig og finne!
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Siste stopp i Kristiansand denne gangen var Møvik fort. Mitt tredje besøk, det som var nytt denne gangen var besøk i kanonmuseet, inne i kanonen, tatt en titt på reservekommandoplassen og hovedkommandoplassen på Høyfjellet, Flekkerøya.

http://blog.kak.net/2015/08/11/movik-fo ... nonmuseum/
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Flotte bilder kak!
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Flotte bilder kak! :bravo
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Tusen takk for det, Kvarven! Hyggelig å høre at du likte bildene mine fra Møvik fort! :)
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Det ble en liten tur ut til Møvik fort etter Ny-Hellesund, mest for å nyte det gode været i Kristiansand denne lørdagen. Men det ble selvfølgelig noen bilder denne gangen også, men bare av kanon 1 (kasematten), kanon 2 og noen bilder på avstand av Møvikknatten og ikke minst Høyfjellet i det fjerne. Neste gang jeg er i Kristiansand må jeg få tatt turen opp til Møvikknatten og se på luftvernbatteriet som lå der.

http://blog.kak.net/2016/06/05/kveldstu ... ovik-fort/
Haaving
Posts: 8
Joined: 11 Oct 2013 9:35

Er det noen som har eller vet om det finnes tyske kart fra krigen over Møvik fort som er tilgjengelige? Eventuelt engelske/norske kart fra tiden 45-60?
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Det er god kart i boka Det tyske invasjonsforsvar på Agder.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Registrering foretatt av undertegnede for en stund tilbake i forbindelse med verneprosessen på fortet, dessverre hadde Kristiansand kommune og daværende Fylkeskonservator andre planer. Tar naturligvis forbehold om enkelte feil og mangler.
Attachments
Vara_museumsområde.jpg
Vara_museumsområde.jpg (1.99 MiB) Viewed 127 times
Mvh
Tormod
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Nordlige delen av fortet.
Attachments
Sandvikheia_registrerteforsvarsminner.jpg
Sandvikheia_registrerteforsvarsminner.jpg (2.61 MiB) Viewed 126 times
Mvh
Tormod
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

...pluss den vestlige delen, litt overlapping av de tidligere registreringskartene.
Attachments
Oversiktskart_Vara.jpg
Oversiktskart_Vara.jpg (2.31 MiB) Viewed 134 times
Mvh
Tormod
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det var en flott oversikt, du har gått noen meter for å finne alt dette Tormod?
Mvh
Yngvar
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ja, det ble endel sikk-sakk kurser igjennom terrenget og mange høydekurver.
Attachments
IMG_9037.JPG
IMG_9037.JPG (444.58 KiB) Viewed 108 times
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Registrering foretatt av undertegnede for en stund tilbake i forbindelse med verneprosessen på fortet, dessverre hadde Kristiansand kommune og daværende Fylkeskonservator andre planer. Tar naturligvis forbehold om enkelte feil og mangler.
:bra: (ved første øyekast stusset jeg over det høye antall V229 sokler for WR... PDT_Armataz_01_18 ).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Natter wrote:
Stutzpunkt wrote:Registrering foretatt av undertegnede for en stund tilbake i forbindelse med verneprosessen på fortet, dessverre hadde Kristiansand kommune og daværende Fylkeskonservator andre planer. Tar naturligvis forbehold om enkelte feil og mangler.
:bra: (ved første øyekast stusset jeg over det høye antall V229 sokler for WR... PDT_Armataz_01_18 ).
Forsøkte meg litt frem med diverse standardsymbol i tegneprogrammet, det var det eneste som hadde noen likhetstrekk med en Rs :-)
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “AGDER”