Kjøpt noen bøker i det siste?

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:Denne har jeg prøvd å få tak i tidligere men nå dukket den opp på et antikvariat.
Du bør legge ut søkeagenter på både antikvariat.net, FINN.no osv så får du varsler når de dukker opp.
Denne er relativt vanlig, og jeg har selv solgt to eksemplarer ganske nylig. Prøver å rydde plass i hyllene, og skal kvitte meg med mye mer... (hint ;-) )
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ok, det med Håøya har jeg ingen peilung på, eventuelt utstyr fra Håøya er ikke nevnt i destruksjonslistene.

Det største svakheten var mangelen på skisser på de enkelte anlegg og at svært mange såkalte sekundære anlegg som flyvarslingsposter, lagre osv ikke hadde blitt tatt med i oversikten. Ellers så var det en god bok på emnet.
Får evt komme tilbake til det når jeg er hjemme igjen og på nett om en ukes tid, men som sagt er det "skjønnhetsfeil" ift navn/betegnelser ol - ikke noe grovt så vidt jeg husker (har uansett sett verre: Det finnes vel knapt noe litteratur utover det som er skrevet av Rössler/Lauck/Fock som beskriver disse temaene korrekt :-/ ).
Forresten: Jeg mener at de skrev kategorisk at man hadde en Biber-base på Håøya, selv om det antagelig er usikkert om de kom frem dit før krigen sluttet?
Attachments
000.jpg
000.jpg (42.44 KiB) Viewed 310 times
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ift torpedo/miniubåter blir det som sagt mest "kosmetikk" å plukke på, men om man skal være pirkete kan en jo bemerke følgende (dette har antagelig litt høy nerdefaktor... ;-) ):

Høsten 1944 døpte Kriegsmarine offisielt "Neger" til "Marder I" og "Marder" til "Marder II". Så kan man alltids diskutere hva som er korrekt å benytte (strengt tatt blir vel det styrt av hvilket tidspunkt man omtaler?).

Tyske torpedobetegnelser var spesifikke, og besto av:
* En stor bokstav som indikerte diameter
* Ett arabisk tall som indikerte lengde
* En eller to små bokstaver som beskrev egenskaper ift fremdriftsmaskiner og/eller kontrollmetode
* Ett romertall i parantes (Kriegsmarines "torpedonummer" som ble tildelt fortløpende iht når torpedoen ble tatt i operativ bruk), evt med en liten bokstav for å indikere en undervariant av hoveddesignet.

Korrekt angivelse på torpedo skal derfor være feks "G7e(TIII)".


Nå hadde tyskerne 20 forskjellige versjoner av sin elektriske G7-torpedo, hvor hele 9 var varianter av G7e(TIII).

"Neger"/"Marder" benyttet G7e(TIIIb), mens "Biber" benyttet G7e(TIIIc).

Begge var i utgangspunktet relativt like sitt utgangspunkt G7e(TIII) - som igjen var basert på G7e(TII), men de var modifisert spesielt for miniubåtene som bla var følsomme for vekt. TIII hadde en vekt på 1608kg, som for TIIIb ble redusert til 1352kg og for TIIIc til 1342kg. Dette primært ved å minske batteripakkene (kun en pakke mot normalt to). Spesielt "Biber" var vektsensitiv pga sitt lastearrangement, og man hadde flere hendelser i starten hvor båten rett og slett kantret når den ene torpedoen ble avfyrt pga ubalansen som oppstod med den gjenværende torpedoen hengende på skroget.
For tradisjonelle torpedoer må tilgjengelig energi fordeles på hhv fart og distanse, dvs man må ofre det ene for å oppnå det andre. For å bibeholde rekkevidden på ca 5000m ble derfor hastigheten for disse to torpedoene redusert fra 30 til 17,5kn (elektromotoren ytte da kun 30Hk mot normalt 100Hk for TIII).
Ellers var TIIIb og TIIIc like med unntak av forskjellig "hängewarze" (bæreknastene på toppen av batterikammeret som torpedoen var "festet" til miniubåten med).
Ett annet lite avvik i boken er at begge torpedoene hadde krigshode (Kb, Kb1 eller Kb2) med nettkutter og følgelig tennapparat uten avfyringsarmer (TZ2 med Pi-2f). Nettkutter var også montert på akterkonen. En liten utfordring for AHJ her mtp å komplettere modellrekken av tyske torpedoer..? ;-)

Det er heller ikke riktig å si at G7e(TIII) erstattet G7a(TI) som ble produsert og brukt gjennom hele krigen. Den var derimot en direkte erstatning av G7e(TII) som hadde vist seg å ha dårlig ytelse i tillegg til at den var rammet av de kjente problemene med tennapparater og dybdeapparater som var medvirkende til den tyske "torpedokrisen" de to første krigsårene.
Ett hovedpoeng med å satse på elektriske torpedoer var primært hensynet til økonomi og ressurser i tillegg til at de var mer "stillegående". G7a var veldig kostbar i produksjon, så man fikk adskillig flere elektriske torpedoer for samme pris. G7a sin karakteristiske boblebane var riktignok et problem, så ubåtene benyttet i utgangspunktet denne kun om natten (det kan bemerkes at G7e også hadde en boblebane av trykkluft fra drift av styremaskineriet, men adskillig mer beskjeden og knapt synlig).
G7e var pga sin enklere konstruksjon ikke anvendelig fra overflaterør, så med unntak av G7es(TVa) "Zaunkönig" (en egen variant av den akustiske torpedoen utviklet for S-Boote), benyttet alle tyske overflatefartøyer utelukkende G7a(TI) gjennom hele krigen.

Boken tar også feil når den sier at G7a (i modifisert utgave "T1 mod 1") var i bruk til 1980 i Sjøforsvaret. Den ble ikke utfaset før i 1999.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Kjøpte denne boken, som skal havne under et tre til jul.
Måtte bla litt i boken, den er interessant for oss som er fra Horten og har familie som har jobbet der samt litt fly interesse.
Attachments
Horten flyfabrikk bakside.jpg
Horten flyfabrikk bakside.jpg (293.47 KiB) Viewed 261 times
SCN_0001Horten flyfabrikk front.jpg
SCN_0001Horten flyfabrikk front.jpg (303.27 KiB) Viewed 261 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Espen K wrote:Måtte bla litt i boken, den er interessant for oss som er fra Horten og har familie som har jobbet der samt litt fly interesse.
Interessant for andre også :-) Det er vel skrevet en bok som dekker historien frem til 1945 også, men jeg klarer ikke å huske tittelen...?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Kjøpte nettop "Hitlers Tabletalks " en bok som kom ut i 1951 .. Dette er en magisk bok som har små notater av Hitler som snakker om allt mellom himmel og jord til diverse folk under diverse møter fra 1941-1944 ... Editert av Martin Bormann etter møtene...

Boken ble utgitt først av en mann som het Henry Picker .. men andre har også gitt den ut ," Houg Trevor Roper " en av dem

Boken er å anbefale for alle ww2 nerds.
Jeg har lest mye rart fra nazi tyskland samt Bibelen deres " mein kamph " den boken var søppel synest nå jeg, men"Hitler`s Tabletalks" , er rett og slett magisk lesestoff.

min utgave er norsk og jeg fant den på en brukthandel, og på norsk heter boken så fint.. " Til Bords Med Hitler " :-D


mvh Niebels
Attachments
compiled by Martin bormann
compiled by Martin bormann
table talk.jpg (21.5 KiB) Viewed 259 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Fikk akkurat ny flott bok levert på døren. Tar med bind 1 også da jeg ikke kan se at det er omtalt tidligere:
"Glimt fra Okkupasjonen Bind 1: Tyske Vinger over Sola og Forus" (Militærhistorisk Forening Rogaland, 2014. 2802, norsk tekst. ISBN 978 82 823326 0 6 )
"Glimt fra Okkupasjonen Bind 2: Farlig kyst" (Militærhistorisk Forening Rogaland, 2015. 484s, norsk tekst. ISBN 978 82 823328 4 2 )

Nå er det vel bare å glede seg til bind 3...? :)
Som dukket opp i dag:
"Glimt fra Okkupasjonen Bind 3: Håpløs kamp" (Militærhistorisk Forening Rogaland, 2016. ISBN 978 82 823342 1 1 ) - Samme solide førsteinntrykk mht kvalitet her som for de foregående utgivelsene (sideantallet øker også stadig...) :-)
Attachments
IMG_4051.jpg
IMG_4051.jpg (155.16 KiB) Viewed 220 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:
Natter wrote:Fikk denne i dag:
"Atlantikwall 1942-44 - Bollwerk des Reiches, Band I: Französische Atlantikküste" (Martin Stahlberg, 2012. Tysk tekst, 168s. ISBN 978-3-932381-61-4 )
En veldig fin bok, med ca 10 sider tekst, resten er fylt med flotte fargebilder fra den franske atlanterhavsvollen (bygging av anlegg, ferdige bunkere, våpen etc). Anbefales!
"Band I" indikerer at det er planlagt flere utgivelser...
Og nå er den snart klar: Utgivelsesdato 30. juni.

"Atlantikwall 1942-44, Band II: Von Frankreich bis Norwegen. - Bollwerk des Reiches. Zeitgeschichte in Farbe"

Beskrivelse:
In diesem Buch werden bisher unveröffentlichte zeitgenössische Farbfotos in guter Qualität von den Atlantikwallbauten in Belgien und Holland sowie Dänemark und Norwegen gezeigt, die nicht nur alle Einzelheiten dieser Abwehrstellung präsentieren, sondern auch Einblicke in den Alltag des einfachen Landsers bei seiner Wacht am Atlantik liefern. Man sieht zahlreiche Militärs und Politiker bei der Besichtigung einzelner Werke. In einem Text werden die Entwicklungs- und Baugeschichte ebenso dargestellt wie die Bewährung der Wehranlagen im Kampfeinsatz.
Sehr viele Farbfotos, Großformat. Ca. 157 Seiten.


Prisen vil ligge på ca €30 (jeg har allerede forhåndsbestilt :) ). NB: Jeg ser at det er mulig å kjøpe begge bindene i en pakke for rundt €45 hos enkelte bokhandlere.
Det tok sin tid (over to og et halvt år fra den ble bestilt), men nå er den omsider kommet i hus:
"Atlantikwall 1942-44 - Bollwerk des Reiches, Zeitgeschichte in Farbe von Frankreich bis Norwegen" (Martin Stahlberg, 2016. ISBN 978-3-932381-62-1 ). - Igjen mange flotte fargebilder, men lite fra Norge. Kun en serie fra byggearbeider på Lista (antagelig Marka) så vidt jeg kan se etter en kjapp gjennomgang. Mye mer fra feks Danmark, hvor en har bilder fra bla batteriene i Hanstholm, Hirtshals, Skagen og Fredrikshavn. Prisen endte på €38, men helt greit mtp innhold og ikke minst kvalitet på papir og trykk.
Attachments
IMG_4063.jpg
IMG_4063.jpg (281.55 KiB) Viewed 184 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Fikk denne boka fra Fortidsminneforeningen i forbindelse med seminaret den 19. januar 2017, på Forsvarsmuseet. Interessant bok med grundige historier og fint bildemateriell. Boka var gratis på 250 sider
Attachments
1-DSC03888.JPG
1-DSC03888.JPG (296.9 KiB) Viewed 154 times
2-DSC03891.JPG
2-DSC03891.JPG (339.42 KiB) Viewed 154 times
3-DSC03892.JPG
3-DSC03892.JPG (275.13 KiB) Viewed 154 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:Fikk denne boka fra Fortidsminneforeningen i forbindelse med seminaret den 19. januar 2017, på Forsvarsmuseet. Interessant bok med grundige historier og fint bildemateriell. Boka var gratis på 250 sider
Det var jo interessant... Jeg måtte betale kr 368 (+ porto) for min :lei:
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det var rart, kanskje det kommer en faktura senere?
Mvh
Yngvar
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

Denne boken KYSTFORT I KAMP kom jeg over hos Norli bokhandel for et par dager siden. Boken forteller historien om den unge tyske offiserskadetten Josef «Sepp» Breitsameter fra tidligere deltagelse i krigen og fremover. I oktober 1944 ble Breitsameter beordret til Norge og «Batterie Egersund», et tysk kystfort på Stapnes i Rogaland. Her var han med i to dramatiske sjøslag utenfor Egersund der mer enn 300 menneskeliv gikk tapt, da britiske marinefartøy gikk til angrep på den tyske skipstrafikken i november 1944 og januar 1945. Batterie Egersund var begge ganger involvert i kamphandlingene, og som batteriets kommandoplassoffiser ble Breitsameter direkte involvert i kampene. Dette var en av de få ganger et tysk kystfort i Norge var i kamp, og Breitsameter forteller i detalj om hva som skjedde på fortet da de var i kamp med Royal Navy. Etter kapitulasjonen i mai 1945 ble batteriets mannskaper internert i Sauda mens de ventet på å bli sendt hjem. Boken er rikt illustrert med kartskisser og bilder.
Attachments
Bok.jpg
Bok.jpg (23.02 KiB) Viewed 136 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Disse to lå under juletreet i år. Festung Vestfold (Ares Forlag) og Krigsforliset Sanct Svithun (Selja Forlag). St. Svithun gikk ned rett utenfor fjæresteinene ved flakbatteriet i Ervika på Stad etter bombing av britiske fly i sept. 1943.
Attachments
festung vestfold.jpeg
festung vestfold.jpeg (61.02 KiB) Viewed 100 times
st svithun.jpg
st svithun.jpg (100.36 KiB) Viewed 100 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Som en liten førjulspresang til meg selv la jeg inn en bestilling hos Forsvarsmuseets Venner før jul. Skytevåpen benyttet av Forsvaret etter 1859, Ammunisjonstjenesten i Hæren etter 1945 bind 1 og 2, og Fjordane Infanteriregiment.
Attachments
skytevaapen.jpg
skytevaapen.jpg (46.86 KiB) Viewed 99 times
amtj 1_red.jpg
amtj 1_red.jpg (39.22 KiB) Viewed 99 times
amtj 2_red.jpg
amtj 2_red.jpg (55.04 KiB) Viewed 99 times
fjordane-infanteriregiment-nr-10.jpg
fjordane-infanteriregiment-nr-10.jpg (28.55 KiB) Viewed 99 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Knut Ø. wrote:Ammunisjonstjenesten i Hæren etter 1945 bind 1 og 2, og Fjordane Infanteriregiment.
Var innom butikken på FMU i forrige uke, og de har stadig en del eksemplarer av disse (+ flere andre bøker jeg trodde var utgått for lengst).

Natter wrote:"Walcheren, een fotografisch document - Duitse oorlogsfotografie 1940-1944" (Johan den Hollander & Hans Sakkers, 1991. ISBN 90-900-4136-2 )
Den første har jeg vært på jakt etter lenge (nær umulig å få tak i, som så mange andre titler i denne kategorien). Hovedsaklig en billedsamling fra krigen i regionen, inkludert en masse foto fra tyske kystbatterier og festningsanlegg (av spesiell interesse for meg er over 50 bilder fra torpedobatterie Vlissingen som bla viser klargjøring av torpedoer, øvelsesskudd og fisking).
En unik mulighet for den som måtte ha interesse (første gang jeg i det hele tatt har sett boken for salg):
https://www.abebooks.com/Walcheren-een- ... e=viewbook
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”