MSS / KHA Flekkeröy (Torsteinsneset)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

Hei, jeg er en bunker engasjert gutt på 15 år, jeg har sett på Kristiansand i Google Maps og der har jeg funnet noe interresant mitt i mellom Flekkerøy og Sandvikdalsfjord, på den ytterste delen av fastlandet (jeg er dårlig på å forklare :-D ).
Det er to småe stillinger som ser ut til å være andre verdenskrug eller eldre, jeg tror kanskje de er stillinger før andre verdenskrig. (Jeg tror nøytralitetsvakta hadde noe der). Og det ser ut til og være en ingang rett nedenfor de to stillingene.
Det ser ut til og være grunnmurer etter mulige brakker, og vis du leter i det området på google maps finner du masse rare ting som en betong trapp eller noe sånn ved siden av en hytte rett ved stillingene. Man kan finne masse rart om du ser nøye rundt på google maps, viss noen av dere vet hva det er, kan dere fortelle?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Heisann!
Du kan ikke legge ved en halvveis plassering på et kartutsnitt? Så går kanskje identifiseringsprosessen noe raskere. :-)
Mvh
Tormod
Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

Jeg er ny her og forstår ikke hvordan man legger ut filer, jeg har fylt inn alt, men når jeg trykker ok menn den blir ikke postet.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ok. Du kan også forsøke med knappenålsfunksjonen til http://kart.finn.no/ og deretter kopiere linken fra vinduet hvor det står "link" i høyre hjørne og over til forumet i ett nytt innlegg.
Mvh
Tormod
Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

Bare let rundt i området der på katet så finner du veldig mye interressant. PDT_Armataz_01_18
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ser nå du at tenker på installasjonene ved Torsteinsneset. Det var opprinnelig en tysk lytte og kontrollpost ("Marinesignalstelle" /"Küstenhorchanlage" - MSS / KHA) som hadde ansvaret med å overvåke innseilingen til Vestergabet. Bygningen som står ytterst på neset er den opprinnelige tyske signalbrakken, tror også hytta som ligger inntil fjellet noe lengre inne i sundet var kjøkkenbrakken for den tyske besetningen. Etter krigen brukte Forsvaret stedet til å teste Terne-raketter og annet utstyr før det ble frigitt i 1960-61. Legger ved noen bilder av det sistnevnte.
Attachments
torsteinsneset (1).JPG
torsteinsneset (1).JPG (143.11 KiB) Viewed 244 times
torsteinsneset (2).JPG
torsteinsneset (2).JPG (150.69 KiB) Viewed 244 times
torsteinsneset (3).JPG
torsteinsneset (3).JPG (149.53 KiB) Viewed 244 times
Mvh
Tormod
Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

Takk for svaret,man må vell ta båt dit, dt ser veldig spennende ut, og var du ved den inngangen rett nedenfor stillingene?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det var bare en mindre ammunisjonsbunker. Det er mulig å gå til stedet fra Møvik. Deler av stien kan være noe kronglete, alternativt kan du følge kraftledningen ut til stedet, men det er endel myrer i området. Mener det tok omtrent 45 min fra busstoppet ved Flekkerøya-tunnellen til Torsteinsneset. http://kart.finn.no/?lng=7.96494&lat=58 ... erdefinert
Mvh
Tormod
Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

Takk for svaret.
Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

Kan man endre navnet på hele evnet?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jepp, har fått ordnet en korrekt tittel på stedet og samtidig flyttet tråden til en mer relevant seksjon på forumet (Radarstillinger / Varslingssystemer).
Mvh
Tormod
Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

Ja, takk, besteforeldrene mine bor rett ved Møvik Fort så.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Et noe dårlig mobilbilde av signalbrakka og betongfundamentet fra 1959 sett fra sjøen i stiv kuling.
Attachments
torsteinsneset.jpg
torsteinsneset.jpg (168.54 KiB) Viewed 167 times
Mvh
Tormod
Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

Jeg lurer på hva fundamentet er til...
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”