Kartlegging i Open Street Map (OSM)

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

Fant ingen andre innlegg om dette på forumet, og starter opp ein ny tråd.

Er det andre her som kartlegger tyske kystfort og forsvarsstillinger i Open Street Map ?
Har gjort dette ein stund nå basert på egne befaringer og bruk av frie kilder.

Litt av tanken bak å gjøre dette, er å kunne bruke dataene til noe fornuftig i fremtiden. Ved å legge det ut på OSM kan det lages egne tema-kart som fremhever objekter av interesse. I tillegg kan data fra OSM legges inn på GPS'er og kartprogrammer til bruk under bunkervandringer osv.

Det fine med OSM er at hvem som helst kan gjøre endringer og oppdatering kan så og si foregå på minuttet.

"Don't tag for the renderer!"
Det er ikke alle kart som viser alt som er lagt inn. Hvordan det vil se ut på selve kartet kan ofte endres i applikasjonen som skal generere kartet. Husk at man tagger for informasjonen sin del. Det er ikke nødvendig å legge til alle taggene på alle objekter, men mer info = bedre kart. OSM wiki-siden om bunkere
Det er heller ikkje nødvendig å legge inn et eget navn på objektene (eks: kanonstilling,lyskaster,luftvern) da denne informasjonen allerede blir gitt gjennom taggene.

Eksempel på hvordan det kan se ut


Her er forslagene mine til hvordan man kan tagge kystfort og bunkere i OSM. Alt er selvfølgelig åpent for diskusjon.

TAGGER FOR DE ENKELTE OBJEKT
----------
military=bunker
bunker_type=[]
  • command *kommandopost
    garage *garasje for materiell og kjøretøy
    gun_emplacement=[] *stillinger for tyngre våpen som ikkje kan bæres
    • gun_emplacement_type=[] *for å skille ulike kanontyper
      antiaircraft *FLAK, luftvern
      antitank * PAK, KwK, feltkanon, Skoda festnings-PAK
      howitzer *mørser
      tankturret *stridsvogntårn
    mg_nest *mg-stilling
    mortar_position *stilling for bombekaster
    foxhole *en/to-mannsstillinger
    munitions *ammunisjonsrom
    personnel_shelter *mannskapsbunker
    technical *bunkere for teknisk materiell
    • technical_type= *for å skille ulike typer tekniske installasjoner
      searchlight *lyskaster
      sound_locator *lytteaparat
      power_generator *strømforsyning
      rangefinder *avstandsmåler
      radar
    medical *sanitetsbunker
    observation *observasjonsposter
    tobruk *Gode gamle Rs58
    torpedo_launcher *torpedorør
  • description=[] *teknisk info og kort beskrivelse av bunkeren
    • [Regelbau 621]
      [Stilling for lyskaster, overgrodd, delvis ødelagt.]
      [Kanonstilling 2, 10,5cm K.(f), deler av lavett står igjen]
    access=[yes|no|private] *er det tilgang til bunkeren [åpen|stengt|i hagen til noen]
    building=bunker *når det er snakk om bygninger med rom og tak man kan gå under
    • Alternativt kan ein bruke prefixene abandoned:, ruins: og removed: for å fortelle noe om tilstanden på objektet
      • abandoned:building=bunker *dersom objektet er forlatt og forsatt tilgjengelig
        ruins:military=bunker *dersom ødelagt eller gravd igjen
        removed:military=bunker *dersom objektet er fjernet helt og borte for godt (greit for historiske kart)
    loc_name=[] *dersom det finnes et lokalt navn på objektet ["Kanonen"|"Fortet"|"Tyskerhula"]
    old_name=[] *gammelt orginalt navn på objektet [Donner Felix]
    location=[overground|underground] *hvordan ligger bunkeren [over bakken|nedgravd]
    material=[concrete|stone|wood|metall] *hva er bunkeren hovedsakelig laget av
    start_date=[] *når var objektet ferdigstilt

    TAGGER FOR KANONER
    ----------
    historic=cannon *kun dersom kanonen er fysisk tilstede
    description=[] *kort beskrivelse av kanonen

    TAGGER FOR BRAKKER
    ----------
    building=yes
    • Alternativt kan ein bruke prefixene abandoned:, ruins: og removed: for å fortelle noe om tilstanden på brakken
      • abandoned:building=yes *brakker som forsatt finnes, men er forlatt
        ruins:building=yes *dersom brakken er revet/kun grunnmuren står igjen
        removed:building=yes *dersom brakken er fjernet helt og borte for godt (greit for historiske kart)
    access=[yes|no|private] *er det tilgang til brakken [åpen|stengt|i daglig bruk]
    loc_name=[] *navn brukt på brakken i dag
    old_name=[] *dersom brakken hadde eget kallenavn
    description=[] *kort beskrivelse

    TAGGER FOR LØPEGRAVER O.L.
    ----------
    barrier=ditch *for å kartlegge den fysiske utformingen
    military=trench *for å fortelle om formålet med graven
    description=[] *kort beskrivelse

    TAGGER FOR TRAPPER
    ----------
    highway=steps

    TAGGER FOR FJELLANLEGG
    ----------
    • man_made=adit *for tunellåpninger uten port/dør
      entrance=yes *for tunellåpninger med dør/port
highway=path + tunnel=yes *for tunellganger
access=[yes|no|private] *er det tilgang til tunellen [åpen|stengt|trenger tillatelse]
description=[] *kort beskrivelse

TAGGER FOR HELE ANLEGGET
----------
name=[] *moderne navn på anlegget
old_name=[] *orginalt tysk navn på anlegget
historic=fort *dersom anlegget er bygget som eit sjølvstendig fort
eller
historic=yes
tourism=attraction *dersom anlegget er tilgjengeliggjort for besøk
website=[] *fullstendig webadresse til nettsted
wikipedia=no:[] *sidetittel på den norske wikipediasiden til fortet
wikipedia=en:[] *sidetittel på den engelskspråklige wikipediasiden til fortet
description=[] *kort beskrivelse av anlegget

TAGGER FOR INFOTAVLER
----------
tourism=information
information=[board|guidepost|map]
board_type=history
description=[] *kort beskrivelse av tavlen
name=[] *dersom nødvendig

TAGGER FOR MINNESMERKER
----------
historic=memorial
memorial=[stone|plaque|war_memorial] *type minnesmerke
name=[] *navn på minnesmerket
inscription=[] *evt. inskripsjon
description=[] *kort beskrivelse av minnesmerket

TAGGER FOR MUSEUM
----------
tourism=museum
name=[] *navn på museumet [Herdla museum]
website=[] *fullstendig webadresse til museumets nettsted [http://herdlamuseum.museumvest.no/]
opening_hours=[su 12:00-17:00] *åpningstider for museum
operator=[] *organisasjon ansvarlig for drift
description=[] *kort beskrivelse
Last edited by Zetex on 20 Dec 2017 21:10, edited 27 times in total.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Mente så tydelig at jeg la inn Åramneset for maaaaange år siden for å teste hvordan det fungerte å legge inn kystfort i OSM, men er ingenting der nå så jeg vet ikke helt hvor det har blitt av. Kan ikke huske at det var egne markører for bunkere den gangen.
--
Tommy
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

Det er kommet på plass ganske så greie tagger for formålet per i dag. Det meste av relevant info kan legges inn. Desverre er det få kart som har egne tema som fremhever bunkere som standard, men det er fullt mulig å tilpasse sine egne kart basert på data fra OSM.

Mykje av kartleggingnen kan i dag gjørast med hjelp av flyfoto, som har blitt svært bra dei siste åra. https://kart.finn.no/ har vore til god hjelp. Her har dei og gamle flyfoto som ofte viser områder uten skog og moderne utbygging.

Tommy G: Angåande Åramneset, er det anlegget ved Håkallestranda du mente? I så fall var det ingen ting lagt inn der nå. Har lagt til det eg kunne finne.
Tommy G: Beklager, var litt rask der. Selvfølgelig ligger det ett på Aaram og :-). Fant ikkje noko her heller men skal legge det til så fort eg får sjangsen til det.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Hehe, nei, tenkte faktisk på et tredje alternativ som ligger langs Trondheimsfjorden: https://kart.1881.no/?r=F5238378 Ser at det riktige navnet er Åremsneset.

Men, er det helt i henhold å bruke flyfoto fra finn.no etc for å tegne av fra? Husker i alle fall da jeg drev på så var det egne GPS-spor/markeringer og flyfoto som var donert av bing til prosjektet som gjaldt.
--
Tommy
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

OK.

Flyfotoene fra finn.no (norgeibilder) bruker eg kun som ein visuell verifisering utenfor JOSM-programmet, så der skulle eg være godt innenfor. Resten er frigitte kilder blandt annet fra Statens kartverk. Men forstår godt kva du mener.
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

TommyG wrote:Hehe, nei, tenkte faktisk på et tredje alternativ som ligger langs Trondheimsfjorden: https://kart.1881.no/?r=F5238378 Ser at det riktige navnet er Åremsneset.
Mente du egentlig denne plassen? https://kart.1881.no/?r=F3889020
I såfall ligger det forsatt noen punkter der som ser ut som bunkere. Kansje du har lyst til å oppdatere dem?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Zetex wrote:
TommyG wrote:Hehe, nei, tenkte faktisk på et tredje alternativ som ligger langs Trondheimsfjorden: https://kart.1881.no/?r=F5238378 Ser at det riktige navnet er Åremsneset.
Mente du egentlig denne plassen? https://kart.1881.no/?r=F3889020
I såfall ligger det forsatt noen punkter der som ser ut som bunkere. Kansje du har lyst til å oppdatere dem?
Ja, stemmer, det er riktig plass. copy&paste-feil der tydeligvis. Bare punktene jeg har lagt inn ser det ut til.
--
Tommy
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

Her er eit eksempel på kva som er mulig med OpenStreetMap og Overpass Turbo. Som dere ser mangler det forsatt litt her og der før det er komplett, men det er det eg håper å få litt hjelp med nå :-)

Med litt arbeid kan ein gå så detaljert som ein sjølv ønsker. Ikoner for type bunker, kva som skal visast på dei ulike zoomnivå, osv. Det er til og med mulighet for å legge inn innvendige planskisser i flere etasjer skulle man ønske det. Kan og sjekke ut Mapbox og Tilemill som verktøy.

I dette eksempelet har eg valgt å fremheve alle "military=bunker" i Sogn og Fjordane og Hordaland
Eksempel på kart
Eksempel på kart
military_bunker.jpg (131.87 KiB) Viewed 344 times
PÅ samme måte kan ein vise "historic=fort".
Historic fort
Historic fort
historic_fort.jpg (87.65 KiB) Viewed 344 times
User avatar
Andreas N
Posts: 37
Joined: 12 Mar 2009 10:47
Location: Skien

Hei.

Har alltid hatt en våt drøm om et digitalt kartverk der rubb og stubb er registrert.
Det hadde vært fantastisk å bruke som et verktøy, altså både for å dokumentere hva som finnes/fantes, men også som en digital reisehåndbok. :-D

Wikimaginot.eu prosjektet er vel det mest fantastiske jeg har sett når det gjelder et slikt arbeid.

En hel drøss med teknisk informasjon om objektene, deres status pr. idag, referanser til orginal kilder, publikasjoner, orginale plankart, flyfoto, aktuelle bilder, internett linker osv. osv. Det virker også som om de inkluderer alle slags relevante objekter, alt fra veisperringer til større festninger.

Jeg er virkelig ikke så digitalt begavet, så jeg vet ikke hva slags program eller verktøy de har basert det på.
Jeg er heller ikke så stødig i fransk at jeg klarer å ta all den ttekniske informasjonen på stående fot.
Legger ved noen lenker til inspirasjon. Tenk hvor fantastisk det hadde vært å ha noe slikt for Norge. :D
Det er jo så mye informasjon og kunnskap her på forumet at med en samlet innsats kunne det blitt rimelig omfattende.

http://wikimaginot.eu/visu.php?id=10154
https://wikimaginot.eu/
http://wikimaginot.eu/carto_secteurs_fu ... p?sect=SFV

Vennlig hilsen
Andreas N.
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

Wow, takk for linkene. Noen har virkelig gått inn for å samle mest mulig informasjon på eit sted. Trenger litt bedre tid på meg for å gå igjennom all dokumentasjonen som er der.
Andreas N wrote: Jeg er heller ikke så stødig i fransk at jeg klarer å ta all den ttekniske informasjonen på stående fot.
Du er velkommen til å bruke dette verktøyet om du vil:

wikimagniot.eu via Google translate
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

Eg bruker for mye tid på denne hobbyen. Her er oversikt fra Gossen på Møre.
Attachments
gossen.jpg
gossen.jpg (112.41 KiB) Viewed 255 times
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

Det begynner å bli tett rundt bergensområdet nå :-)
bergen.jpg
bergen.jpg (197.56 KiB) Viewed 212 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Litt å henge fingrene i :-)
--
Tommy
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

Da har eg fått jobbet litt med Rogaland. Takk til alle som har bidratt med informasjon her på forumet. Korrigeringer og oppdateringer mottas med takk.

Link til Turbo_Overpass: https://overpass-turbo.eu/s/tVh
rogaland.png
rogaland.png (249.19 KiB) Viewed 124 times
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”