Kystfort i kamp! av Kjell-Ragnar Berge

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Enig med Vevang. Meget bra bok. Og det å finne et så godt tidsvitne så mange år etter er også godt gjort. Utviklingen mot slutten av krigen der Royal Navy gjenopptok sine raid langs Norges sørvestkyst er også lite kjent ettersom kildematerialet i tyske arkiver gradvis tørker ut fra 1944 og utover, og det finnes lite eller ingenting fra lavere nivå på tysk side de siste månedene av krigen.
Noe av det beste jeg har lest i denne kategorien.
JEF
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Da var jeg akkurat ferdig med boken og kan varmt anbefale den videre til alle som finner temaet interessant.
Å lese en soldats egne historier er langt mer interessant enn mye av "faktabøkene" man har om temaet.

Thomas L
k-rberge
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2008 17:10
Location: Førde

Mange takk til Vevang, J E F og Thomas L for hyggelige tilbakemeldinger, setter stor pris på det :-D Ja, det var et utrolig hell å få kontakt med Breitsameter som kunne fortelle så detaljert om opplevelsene som Oberfähnrich i Marineartillerie, og ikke minst hendelsene da Marinebatterie Egersund var i kamp. Detaljene rundt kanonen som havarerte under kamp, og ubåtkaptein von Gudenus sitt besøk hos Batterie Egersund, ville neppe blitt kjent uten Breitsameters detaljerte notater.
Breitsameter er nå kommet til side 78 i oversettelsen av boken til tysk, men må ta lange pauser av helsemessige grunner. Fremdeles kan jeg stille ham ymse spørsmål angående Marineküstenartillerie, og han svarer på epost etter beste evne.
k-rberge
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2008 17:10
Location: Førde

Josef «Sepp» Breitsameter gikk bort 29. oktober 2017, 93 år gammel.
En stor takk til ham for å ha fortalt sin historie fra tiden som kadett i marineartilleriet. For oss med interesse for tyske kystfort i Norge er hans historie et verdifullt bidrag til kunnskap om hvordan livet kunne være på et kystfort. Spesielt interessant blir det siden det var han som var skyteleder en av de få gangene et tysk kystfort var i kamp med Royal Navy.
Men hans historie er også interessant for alle krigshistorisk interesserte. I tillegg til livet på et kystfort får vi også viten om hvorfor han ble soldat, hans tanker om politikk, og ikke minst den tunge skjebnen mange av de tyske soldatene fikk etter krigen i krigsfangenskap.
Jeg har fremdeles ikke gitt opp tanken på utgivelse i Tyskland, men det er ikke lett å få tyske forlag interessert så lenge det ikke foreligger en fullverdig tysk oversettelse. Vi får se om dette løser seg en gang, hans historie burde jo også være av interesse for en tysk leser.
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”