TommyG wrote:
Var å sprang over dette fortet en veldig rask tur nå på Tirsdag. Var forholdsvis vindete, og var en stund bekymret for at jeg skulle blåse på havet

Hadde dessverre veldig begrenset med tid, så rakk bare å finne en av stillingene ved fortet. Så kommandobunkeren på fjellet, men forkjølelsen jeg har slitt en del med sist uken, gjorde at en rask sprint opp 2-300 meter fjellskråning ikke kjentes ut som en veldig god ide.
Bilde nummer to, av den "avsidesliggende" runde stillingen i betong, er ifølge Flatmarks bok 'Sunnmøre i Festung Norwegen', muligens stilling for Flak, men selv så har jeg lokalisert 4-5 stk 2cm Flak-stillinger rundt fortet, så får ikke dette til å stemme ut i fra antall kanoner at dette skal OGSÅ være nok en Flak-stilling. Ser på utrustningen til batteriet at det hadde to stk. 7,5cm kanoner også, og kom til å tenke på at denne store stillingen muligens var til en av 7,5cm kanonene? Den kan ikke være for lystkaster, ettersom det er en lyskasterstilling 15 meter unna, på toppen av berget (bilde nr. 1 som du la ut, som ja, er en lyskasterstilling, trolig til 60cm lyskasteren v. dette fortet).
Selv så tror jeg at jeg har lokalisert den andre 7,5cm kanonstillingen og. Den ligger inne i en skog, på en haug kalt "Rotmyrhaugen", øst for fortet. Legger ved et bilde av den. Ifølge Flatmarks bok, er denne trolig til lyskaster, men får ikke det til å stemme med fortets utrustning heller, siden det kun var tre lyskastere på Vigra. 1 stk 60cm, og 2 stk 150 cm.
Stillingene til 60cm lyskasterstillingen (ditt bilde nr.1) og de to 150cm lyskasterne, vet jeg hvor ligger. Den ene 150cm stillingen ligger midt i området der 10,5cm kanonstillingene ligger, og er kun en halvrund betongplatting som er delvis overgrodd m. et brytvern av opplødd stein, og den siste er bilde nummer 9 som "KGJ" la ut først i denne tråden. En halvrund stilling med dekningsbunker i bakre del, og med innmurt krypskytter-skyteskår mot vest.
Så uansett...her er bilde av den stillingen jeg har funnet, som jeg tror var beregnet til 7,5cm kanon nr. 2. Desverre veldig overgrodd.
Legger også ved et luftkart som viser beliggenheten til 7,5cm kanonstillingene og lyskasterstillingene. Områdene merket med rød sirkel viser hvor det som muligens er fortets to 7,5cm stillinger ligger, og områdene merket med grønn sirkel viser hvor lyskasterne v. fortet var plassert.