HKB 2./980 Nevelungshavn (887) (Oddane Fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Kanonene tilhører etter det jeg forstår til Oscarsborg. Det gjelder på Torås og sikkert også på Nevlunghavn. Etter det jeg vet er det ikke laget en organisasjon ang drift osv. på fortet. Noen midler til vedlikehold blir gitt i dag, også leie av området fra 1940, som formelt vel tilhører Oddane.
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

På dagen for fredingen av Nevlunghavn fort var også den kjente Rudi Rolf som har skrevet bøker om blant annet bunker typologi til stedet. Han var meget imponert over hvordan fortet var tatt vare på, og han syns også det var en god ide at "bunkerjegere" kunne legge inn det de fant på et landsdekkende system (Kulturminnesøk) som i Vestfold fylke.
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kanskje noen også fikk med seg frokostseminaret til Forsvarsbygg?
Attachments
Image3.jpg
Image3.jpg (538.57 KiB) Viewed 444 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Forsvarsbygg vil nå selge fortet. Vestfold fylkeskommune og Larvik kommune vil ikke bruke forkjøpsretten til å erverve det. Så nå er vi i gang igjen, la oss håpe at det ikke blir ennå et Torås fort der man selger ut områder til private.
Oslofjorden friluftsråd arbeider for at forsvare fremdeles skal eie og drifte fortet, kanskje på linje med Oscarsborg festning.
Mvh
Yngvar
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Trist om et fort som er såpass godt bevart skal bli solgt unna til private som antageligvis vil motarbeide enhver offentlig tilgang og bruk av området.
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er i ferd med å bli etablert en stiftelse for Oddane fort nå, vi får håpe at statuttene er detaljert ift langsiktig drift.
Bilde viser et "minekors" hugget inn i fjellet for å ha et utgangspunkt for hvor minene ligger (lå).
Attachments
2-DSC01631.JPG
2-DSC01631.JPG (468.36 KiB) Viewed 327 times
1-DSC01632.JPG
1-DSC01632.JPG (426.89 KiB) Viewed 327 times
Mvh
Yngvar
xm177a2
Posts: 19
Joined: 06 Jul 2009 2:08

Hvordan kan forsvaret selge fortet som tilhører familien Oddane?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Fikk dette fra Forsvarets Forum, en gledelig melding
Attachments
oddane.jpg
oddane.jpg (479.15 KiB) Viewed 223 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:Fikk dette fra Forsvarets Forum, en gledelig melding
Tja... så vidt jeg vet er Forsvarsbygg nå i ferd med å avhende (selge) alle de bevarte anleggene som dermed lider en uvisss skjebne (driftsavtalene med de forskjellige museene utløper i år).
Veldig positivt om dette stemmer, men det må jo bety at Oddane av en eller annen grunn blir behandlet forskjellig fra de andre anleggene i prosjektet (Bolærne, Herdla og Meløyvær).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kartskisse:
Attachments
Nevlunghavn_1a.jpg
Nevlunghavn_1a.jpg (918.77 KiB) Viewed 168 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
EspenB
Posts: 71
Joined: 19 Mar 2017 17:29

Sommeren 2018 kan jeg konstantere at ingen verdens ting har skjedd der ute på fortet når det gjelder tilgang eller omvisninger.

Noen organisert museumsdrift er det ihvertfall ikke.

Fortsområdet er stengt og det er kun Oddane som tilbyr omvisninger der ute til "større grupper" etter egen avtale.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Informasjon som ikke deles, går tapt!
EspenB
Posts: 71
Joined: 19 Mar 2017 17:29

Hjelper ikke å kontakte noen hos Forsvarsbygg. Kun Oddane som kjører private omvisninger der ute - når det måtte passe.

De jeg har en dialog med på kulturminneavdelingen til Vestfold fylkeskommune kan heller ikke svare å hva som skjer når Oddane ikke lenger kan drive guidingen der ute. Mr Oddane blir 90 i år. I så måte oppleves hele fortsområdet til å være et slags ingenmannsland eller gråsone der ingen tar det fulle ansvaret for hverken vedlikehold av bygninger eller organisert museumsdrift på området.
xm177a2
Posts: 19
Joined: 06 Jul 2009 2:08

Jeg snakket med Oddane etter at Forsvaret hadde trukket seg ut.
Han fortalte da at han hadde tatt tilbake grunnen fortet står på men at han ikke ville overta byggningene, pga. kostnadene med å vedlikeholde de.
Han hadde også en avtale om at områdets inngjerding og avlåsning skulle opprettholdes.
I fremtiden må det vel inngås en leieavtale på en eller annen måte med arvingene da jeg forstod at de ikke var interessert i selve fortet.
Eiendommen som sådan må jo ha en fantastisk verdi med beliggenhet den har.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Alle de museale kaldkrigsanleggene med unntak av Bolærne er - eller er i ferd med å bli - overført til Forsvarsbygg/Nasjonale Festningsverk og skal bli ivaretatt (i prinsippet) på lik linje som festningene.
Avtaler med lokale museer som står for daglig drift og historieformidling videreføres. For Oddane har det så vidt jeg vet ikke kommet på plass en slik avtale enda (formodentlig ingen lokale museer som er aktuelle/interessert..?).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”