Andenes. Hva er dette slags?

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Etter egen erfaring så stemmer det "Natter" sier. Har selv gått noen runder i felten med GPS og ofte stemmer koordinatene noenlunde i Nordlig høyde, men østlig bredde varierer i begge retninger ift. der hvor plassen opprinnelig skal være :)

Ta koordinatene i E-rapportene med en klype salt.

Morten
MVH Morten C.
RasmusTerne

Kjerringneset ser jo ut som et intressant sted!
Kan ellers etter å ha sett "gropene" på Rolla til K39/40 være enig om at stillingene på Andenes, (først i tråden). virker litt små, og kanskje er for 88 mm.
Går ut fra at 21 cm skytset på Andenes var plassert som et batteri, og ikke "strødd" utover, så dersom man greier å lokalisere en stilling kan man resonnere seg fram til hvor de andre er. :)
Sigfred R.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Enkel etterkrigs kartskisse:
Attachments
Andenes_1.JPG
Andenes_1.JPG (777.26 KiB) Viewed 183 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Samme sted kanskje? Bildet er tatt på Geitberget noen år etter krigen. Hentet fra FB-gruppen "Andenes, - det var en gang...."
Attachments
Andenes_fb.jpg
Andenes_fb.jpg (224.21 KiB) Viewed 181 times
Mvh
Tormod
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Stutzpunkt wrote:Samme sted kanskje? Bildet er tatt på Geitberget noen år etter krigen. Hentet fra FB-gruppen "Andenes, - det var en gang...."
Har funnet et sted som ligner veldig. Men minuset er kirka! Den ble jo både flyttet og bygget ut på 60 tallet. men kan ikke tenke meg at den lå så langt ut på landet som det jeg fant..

Ligner fælt på "langhuset" som ligger ved stadion. Men pga at huset er gravd ned og det er en beskyttelses voll bak huset så tenker jeg ammunisjonslager.
Attachments
Samme langhus som ved stadion
Samme langhus som ved stadion
Andenes likt som bildet - kirka. kirka ble flytta på 60 tallet.jpg (220.01 KiB) Viewed 143 times
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

ØyBjugn wrote:
Stutzpunkt wrote:Samme sted kanskje? Bildet er tatt på Geitberget noen år etter krigen. Hentet fra FB-gruppen "Andenes, - det var en gang...."
Har funnet et sted som ligner veldig. Men minuset er kirka! Den ble jo både flyttet og bygget ut på 60 tallet. men kan ikke tenke meg at den lå så langt ut på landet som det jeg fant..

Ligner fælt på "langhuset" som ligger ved stadion. Men pga at huset er gravd ned og det er en beskyttelses voll bak huset så tenker jeg ammunisjonslager.

Ja SÅ feil kan man ta! Kirka har stått på samme plass siden 1876, så da måtte man ut å lete på nytt.. Fant da stedet nær der Andenes VGS ligger i dag, fant en til (moderne) bunker- Pin nederst til venstre.

Øverste Pin er kirka.

Djævelsk smart å bruke ei nattevakt til å forske på bunkere, flyplasser og annet interessant fra gamle tider! Blir dog noget trøtt av å stirre på satelittbilder..
Attachments
Kirka øverst, "nyere" bunker nederst til venstre og stillinger i midten
Kirka øverst, "nyere" bunker nederst til venstre og stillinger i midten
Andenes Kirke.jpg (399.42 KiB) Viewed 146 times
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Tegning med mål på stilling for 21 cm K39/40.
Attachments
1882_III_022s.jpg
1882_III_022s.jpg (125.78 KiB) Viewed 114 times
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tysk lageplan for batteriet:
Attachments
Image2.jpg
Image2.jpg (160.59 KiB) Viewed 77 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”