HKB 16./972 Henrikvik

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Her skal ha stått 4 stk. 10,5 cm og avdelingen var oppsatt fra 1942 og ut krigen. Idag er området helt overgrodd, og bare noen mindre bunkre og brakkefundamenter er synlige. En kanonstilling ligger 20 meter fra riksveien, og ses som en voll. Da jeg inspiserte her for tyve år siden var fortsatt det meste av betongen i kanonfundamentet synlig. Jeg har sålangt kun funnet den ene kanonstilling + en mulig stilling, men har ikke vært over hele området ennå. Et boligfelt i nærheten kan ha utslettet deler av anlegget.

(Bilder slettet)
Last edited by Ole on 24 May 2012 7:24, edited 1 time in total.
RasmusTerne

Hei.
Minner mye om et herværende kystfort med hensyn til nedgroing, men vi har ingen nærgående boligfelt. Men nå er det jo en fin til for "utforskning"
Vi brukte 2 sesonger for å finne 5 stk. RS 58
på HKB Rolla grunnet vegetasjon.
Ser at det var en forholdsvis sjelden og moderne kanon-type som stod i Henrikvik, K332(f).
Var fortet lokalisert i selve Henrikvik?
Sigfred R.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Alle synlige rester ligger nært inntil bebyggelsen i Henrikvik, på oversiden av veien før man kommer til krysset der veien går til Sommarøy. Kjør av veien til gravlunden og ko-bunker og en stilling ligger 20 meter opp fra riksveien.

Legger inn et bilde av ko-bunkeren, dessuten et bilde som kan ligne sivil okkupasjon av krigsminner....

(Bilder slettet)
Last edited by Ole on 24 May 2012 7:25, edited 1 time in total.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

(Bilder slettet)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kartskisse:
Attachments
Henrikvik_2.jpg
Henrikvik_2.jpg (902.02 KiB) Viewed 323 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

På østsiden av fortet finner jeg et system av regelmessige groper, se vedlagte utsnitt fra hoydedata.no. Gropene er ca 1,5m i diameter og opptil 40- 50 cm dype.

Plasseringen kan tyde på et minefelt, men jeg har ikke sett lignende på noen andre kystfort. Noen som kan bidra med oppklaring?

På hoydedatautsnittet ses like ved noen mg-stillinger, fjellanlegg samt en kanonstilling helt til venstre.
Attachments
HenrikvikA.jpg
HenrikvikA.jpg (115.79 KiB) Viewed 229 times
IMG_4878.JPG
IMG_4878.JPG (141.92 KiB) Viewed 229 times
IMG_4879.JPG
IMG_4879.JPG (147.54 KiB) Viewed 229 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Det er tilsvarende og større/tydeligere (vises godt på luftfoto) andre steder i Finnmark. Jeg husker i farten ikke hvor (Berlevåg kanskje?).
Det skal være detonasjonsgroper etter at minene ble avsatt på stedet.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jeg har sett mange groper i Finnmark, men ikke så tett og regelmessig. Men høstens finnmarkstur går nettopp til Berlevåg, så saken kan sjekkes nærmere.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Det var nok ikke Berlevåg jeg hadde i tankene, men dette området ved Komagnes:
https://kart.1881.no?lat=70.21141613129 ... &o=&layer=
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Ser man det..

Ser ut som det ble gjort en veldig ryddig jobb med å fjerne minene. Vet du noe om hvordan sprengningen ble gjennomført?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:Ser ut som det ble gjort en veldig ryddig jobb med å fjerne minene. Vet du noe om hvordan sprengningen ble gjennomført?
Niks, men jeg vil tro det ble gjort i en operasjon mtp fare for sympatidetonasjoner fra nabominer...

Normalt samlet man jo inn minene og dumpet dem til sjøs eller sprengte alt samlet. Det hadde jo vært interessant å vite hvorfor man tok denne tilnærmingen her (spesielle minetyper man ikke ville flytte på mtp sikkerhet, eller bare mer "lettvint"?). Ser flere slike groper rundt om i Finnmark, så det siste er kanskje mest sannsynlig?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “TROMS”