HKB 8./980 Kongshavn og MKB 3./501 Bolaerne (Bolærne fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Peilestasjonen:
Attachments
IMG_9283a.jpg
IMG_9283a.jpg (717.55 KiB) Viewed 69 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Illedersentral for Bolærne fort, 1956:
Attachments
IMG_9341a.jpg
IMG_9341a.jpg (892.88 KiB) Viewed 69 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ifbm opprettelse av gruppefort-KO på Bolærne (som overtok denne funksjonen fra Rauøy i 1959) var det en del utredning ift standardisring av fortenes kommandoplasser. Følgende var et utkast fra SOK:
Attachments
IMG_9313a.jpg
IMG_9313a.jpg (1.26 MiB) Viewed 94 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fortets utkast til KO-plass:
Attachments
IMG_9317a.jpg
IMG_9317a.jpg (857.5 KiB) Viewed 94 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fjellanlegget med det gamle batteriet (kanonstillingene øverst):
Attachments
IMG_9320a.jpg
IMG_9320a.jpg (1.67 MiB) Viewed 94 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Her har du funnet mye interessant dokumentasjon! Jeg skal feire fødselsdag på Bolærne neste helg, og da er det godt å kjenne facts om fortet best mulig.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

lilje wrote:Her har du funnet mye interessant dokumentasjon! Jeg skal feire fødselsdag på Bolærne neste helg, og da er det godt å kjenne facts om fortet best mulig.
Ja... boksene med materiale fra Oslofjord festning i perioden fra 1946 og utover til 60/70-tallet inneholder mye interessant. Ikke minst er alle planene som ikke ble realisert spennende å se gjennom (mange prosjekter kom åpenbart veldig langt ift utredning og planlegging når man ser på mengden av kart/tegninger).
Disse arkivboksene er også veldig ryddig ordnet i motsetning til feks mye fra SOK i samme periode (der er det stort sett avvik mellom arkivkatalog og innhold i samtlige, i tillegg til at man har renset bort alt av tegningsmateriale :-/ ).

Dessverre fikk jeg dårlig tid, så jeg fikk bare tatt foto av noen få tegninger (disse boksene skal gjennomgås på nytt neste gang jeg kommer meg til RA).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

PS: Det er lagt ut materiale på de foregående sidene i tråden også...
Informasjon som ikke deles, går tapt!
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg har finlest alle tidligere innlegg i tråden og en del andre tråder, og også det meste som står om Bolærne i "Klar til strid", men har stadig noen spørsmål. Jeg var også på omvisning med Tønsberg Forsvarsforening for et par år siden, men der fikk jeg ikke besvart alle spørsmål.

1) Den nøyaktige plasseringen av 15 cm kanonene. På bildet her antar jeg at C var standplassen for den kanonen tyskerne flyttet fra Rauøy og at B var standplassen for en av de tre opprinnelige. Stemmer det? Hvor var i så fall de to andre opprinnelige standplassene, jeg fant ikke helt åpenbare standplasser i terrenget, de senere plasseringene av KARI målestasjon og TK2 fant jeg var muligheter.

2) Var 15 cm batteriet operativt i det norske kystartilleriet etter 2. verdenskrig, og i så fall hvor lenge? Når ble 15 cm kanonene fjernet?

3) Hva var den opprinnelige bruken av bunker merket A, var det kommandoplass for tunnelbatteriet (eventuelt reserveko for hele fortet)?

4) Historien for fjellanlegget og tunnelbatteriet: Tunnelbatteriet ble jo påbegynt under 1. verdenskrig, sto uferdig, men med 2 gamle 12 cm kanoner (de siste to plassert oppe å fjellet men hvor?). Muligens ble noe arbeid gjort 1935-1939, men det ble fullført av tyskerne under krigen. Det som ble påbegynt under 1. verdenskrig regner jeg med er det som heter TUNNEL A i IMG_9320a.jpg. Var inngangen til dette alt da der hovedinngangen til fjellanlegget var i moderne tid, eller var den et annet sted? Kartet Yngvar har postet 3. mai 2013 regner jeg med er av situasjonen like etter 2. verdenskrig (siden det står 10,5 cm på tunnelbatteriet). Det ser ut som om det alt da var bygget ut med to tunneler (TUNNEL A og TUNNEL B på IMG_9320a.jpg?) og det meste som ses på den tegningen. Hva ble gjort videre av norsk utbygging av anlegget på 50-tallet fram til kong Olav tydeligvis var der for en åpningsseremoni i 1958 siden hans signatur står utenfor inngangen?

5) RANDI-målestasjonen syd på øya som vises fram på omvisningene, når ble det bygget og hvor kom utstyret fra? JEF skrev i en tråd at denne og tilsvarende på Rauøy ble flyttet hit fra nedlagte mindre fort. Jeg regner med at dette må ha vært omkring 1991-1995, men er det en mer nøyaktig tidsangivelse? Og fra hvilket nedlagt fort ble utstyret tatt?


Kona mi og jeg skal feire begge våre 60-årsdager på Bolærne til lørdag. Femti gjester med overnatting i befalsforlegningen, middag i den nye mannskapsmessen fra 1990 og deretter hygge i befalsmessen. Jeg tenkte å si en del om fortets historie 1916-2000, men da vil jeg gjerne ha detaljene riktige.
Attachments
Bolaerne_sporsmal.JPG
Bolaerne_sporsmal.JPG (557.92 KiB) Viewed 79 times
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Et spørsmål til: Det kontrollerbare minefeltet i Huikjæla, hvor mange miner var det i det, og fordeling på bunnminer og forankrede miner? Jeg ser Natter skriver et sted minst 4 minegrupper med opp til 13 miner i hver.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

lilje wrote:Jeg tenkte å si en del om fortets historie 1916-2000, men da vil jeg gjerne ha detaljene riktige.
Kan ikke gi deg sikre svar på spørsmålene, men hvis du tar deg en tur på Riksarkivet og ser gjennom materialet fra Oslofjord festning/ Marinekommando Østlandet/ Østlandet Sjøforsvarsdistrikt, vil du sikkert finne noen svar. Det er som sagt veldig mye og utfyllende informasjon (saksbehandling/ korrespondanse, tegningsmateriale) her i motsetning til mange andre avdelinger. Litt utenfor mitt primære fokus, så jeg har ikke brukt så mye tid på å studere dette utover å avfotografere noen få av de mest interessante tegningene.

Mht litteratur, så har jeg ikke inntrykk av at alle forfattere av bøker som dekker dette temaet de senere år har brukt veldig mye tid på å studere dette kildematerialet...
Informasjon som ikke deles, går tapt!
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Får nok ikke tid til det før lørdag, men takk! Det er for så vidt masse materiale her på forumet og i "Klar til strid", så jeg får klare meg med det før helgen.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

lilje wrote:Et spørsmål til: Det kontrollerbare minefeltet i Huikjæla, hvor mange miner var det i det, og fordeling på bunnminer og forankrede miner? Jeg ser Natter skriver et sted minst 4 minegrupper med opp til 13 miner i hver.
Husker ikke i farten hvor jeg skrev det, og på hvilken bakgrunn. Detaljerte planer med minetyper-/posisjoner, kabellengder osv var selvsagt høyt gradert. Jeg har ikke sett noe slikt i de arkivboksene jeg har åpnet så langt, men så har jeg heller ikke kommet lenger enn til midten av 50-tallet, og da handler det mest om planlegging av anleggene (de kontrollerbare feltene ble anskaffet fra ca 1955 og utover). Vil tro at man kan finne noe mer informasjon om dette i arkivene fra slutten av 50-tallet og fremover.

Inntil videre kan man kanskje drive litt kvalifisert synsing:
Hvis man tar utgangspunkt i posisjon på minestasjon og kabelbrønnene, og ser for seg minst to minelinjer som dekker de korteste strekkene, får vi et bilde som vedlagt. Det lengste strekket vil måtte ha minimum 28 miner, og det korteste minimum 11 (50m innbyrdes avstand mellom minene). Reelt antall kan selvsagt ha vært et annet pga bunnforhold og dybder + taktiske vurderinger ift plassering av minelinjene (det kan ha vært flere enn bare to).
Dybdedata vi får fra sjøkartet til Gule Sider er ikke spesielt detaljert, men der er det i alle fall ikke angitt større dyp enn ca 40m. Om man kun legger dette til grunn, kan man ha brukt utelukkende bunnminer (maks dybde 50m), men bunnforholdene er også avgjørende: "Myk"/leirbunn vil absorbere veldig mye av detonasjonen fra en bunnmine, så i slike tilfeller ville man lagt forankrede miner.
Minste dybde for minekuppel var 12-15 m, så på slike dyp måtte en uansett benyttet bunnminer.
Attachments
Bolærne_1.jpg
Bolærne_1.jpg (94.15 KiB) Viewed 73 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Takk! Det som på sjøkartet fra 1990 står som "Kabelområde, all ankring og fisking forbudt", og som jeg regner med markerer området minefeltet var innenfor, har jeg her tegnet med rødt (det skulle være rette streker, vanskelig med touchpad på laptop).
Attachments
Huikjaela.JPG
Huikjaela.JPG (194.98 KiB) Viewed 70 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

lilje wrote:Takk! Det som på sjøkartet fra 1990 står som "Kabelområde, all ankring og fisking forbudt", og som jeg regner med markerer området minefeltet var innenfor
Ja, dette var standard merking for områder med kontrollerbare miner - ref pkt. 30.2 på vedlagte tegnoversikt (forbudsområdet var naturligvis betydelig større enn området hvor miner, koblingsbokser, hydrofoner og kabler lå).
Det kom en ny forskrift om forbudsområdene for noen år siden (2010?), så sonene knyttet til minefeltene er ikke lenger å finne på nye kart.
Attachments
Clip_8.jpg
Clip_8.jpg (296.19 KiB) Viewed 67 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”