MILITÄR UTFLYKT!, del 2

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Tack för klarläggandet nu skall jag bara se till att få bilderna rätt!
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Vänner,
Pusslar nu febrilt på det norska kapitlet och upptäcker att jag under Rogaland har skrivit in orten Stavanger. Jag vill minna att detta är en ganska stor stad och det borde väl finnas några sevärdheter i anslutning till staden? Eller har jag alldeles fel?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Fint lite av annen verdenskrig å se på for turister i selve Stavanger, men i kommunene rundt er det litt mer av interesse. Sola flymuseum osv. men disse tror jeg du allerede har på lista di.

Erik
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Hej Erik
Sola flygmuseum har jag hittat it ester men jag finner ingen information om vad som visas, öppettider mm. Några tips?
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Lite å se i Stavanger som Erik seier, mye ligger inne på militært område.

Her har du nettsiden til flymuseumet: http://www.flymuseum-sola.no/
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Hvad mye er igen der idag på det lyse partiet på bildet?
Er der bygget noet annet der idag?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Ada

Er det ikke noe i Havøysund også, jo.
Er det ikke noe i Kiberg også, jo.
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Bunkervänner!
Tack för all hjälp som fått genom detta eminenta forum. Boken börjar nu närma sig sin fullbordan, endast det norska avsnittet ställer till med trassel, främst p g a avsaknaden av bilder.
Vill därför en sista gång fresta ert tålamod med en bön om bildmaterial. Jag har gjort en enkel förteckning över vad soms saknas. Det behöver inte tvunget vara en bild precis på det aktuella batteriet, det går också bra med en bild från området. Det ser så tråkigt ut med vita bildfält i boken. Här kommer listan:
Flöyö (Rennesöy)
Neset (Skudeneshavn)
Engelöya (Batteri Dietl)
Forholten/Ramstad (äldre batteri)
Sandvikodden (Hisöy)
Gardemoen Flysamling (Flymuseum)
Haurseter
Husvik (Kopås och Husvik)
Starum leir
Nesje fort
Sandsöy fort
Setermoen leir
Skrolsvik fort (Senjehesten)
Holmen leir (Överbygd)
Gimlemoen (Kristiansand)
Håöya fort
Rakke fort
Som synes är det inte bara kustfort som är aktuellt, utan en del andra platser också. Mycket tacksam för all hjälp och bildbidrag.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Du kan få bilder fra Rakke fort av meg om du ønsker, gi meg en mailadresse så sender jeg de. Hva vil du ha bilde av ?
Om det er Håøya fort i Tønsbergsfjorden så kan du ihverfall få bilder av øya.

Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei Leif

Sender du over mail adresse så sender jeg noen bilder fra HKB 33/979 Sandvigen, Hisøy

Werner
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Bunkervänner!
Tack för all hjälp som fått genom detta eminenta forum. Boken börjar nu närma sig sin fullbordan, endast det norska avsnittet ställer till med trassel, främst p g a avsaknaden av bilder.
Vill därför en sista gång fresta ert tålamod med en bön om bildmaterial. Jag har gjort en enkel förteckning över vad soms saknas. Det behöver inte tvunget vara en bild precis på det aktuella batteriet, det går också bra med en bild från området. Det ser så tråkigt ut med vita bildfält i boken. Här kommer listan:
Flöyö (Rennesöy)
Neset (Skudeneshavn)
Engelöya (Batteri Dietl)
Forholten/Ramstad (äldre batteri)
Sandvikodden (Hisöy)
Gardemoen Flysamling (Flymuseum)
Haurseter
Husvik (Kopås och Husvik)
Starum leir
Nesje fort
Sandsöy fort
Setermoen leir
Skrolsvik fort (Senjehesten)
Holmen leir (Överbygd)
Gimlemoen (Kristiansand)
Håöya fort
Rakke fort
Som synes är det inte bara kustfort som är aktuellt, utan en del andra platser också. Mycket tacksam för all hjälp och bildbidrag.
For meg er dettte en rar måte å gjøre ting på. Skriver man om utflukter så forutsetter jeg at vedkommende vet hva man skriver om, og i det minste vært på plassen.
Paul S.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Det er dette de kaller for sofaskriving. Kanskje bidrags yterne burde blitt honører med noen kroner??
Eller i det minste fått navnene sine i boken.
Ellers kanskje forfatteren dette året burde brukt litt tid på til å besøkt disse stedene?
Erling
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Erling wrote::) Det er dette de kaller for sofaskriving. Kanskje bidrags yterne burde blitt honører med noen kroner??
Eller i det minste fått navnene sine i boken.
Ellers kanskje forfatteren dette året burde brukt litt tid på til å besøkt disse stedene?
Erling
Vet inte riktig vad du vill med ditt inlägg. Givetvis får bidragsgivarna sitt namn nämnt i anslutning till bilden, och de får också tillsänt sig en bok, så fort den är klar.
Att skriva en bok om militärhistoriska utflyktsmål är ett enormt arbete. Jag vill därför påpeka att det jag gör är är att peka ut ett antal besöksmål, av intresse, och ger en kort beskrivning av dessa. Att besöka samtliga intressanta platser i Norden är en omöjlighet, om boken skall komma ut under min levnadstid. Boken är tänkt att ge intresserade svenskar ( i första hand) en chans att se saker av intresse inom just detta område. Som turist är det ju inte alldeles enkelt att finna fram till de lite mer ovanliga besöksmålen. Jag tror t ex om du skulle resa till Sverige och titta på ett 57 mm spärrbatteri med minstation, att du skulle få vissa problem att hitta ett. Likadant är det t ex om man i arbetet skall på en tjänsteresa till ort XXX. Vad finns det då i närheten som kan vara intressant? Det kan då bokens innehåll ge svar på!
Att jag sedan själv personligen inte har besökt alla platser, hoppas jag kompenseras genom att jag söker, och får hjälp av personer som sitter med kunskaper, både om vad som är sevärt, och var det finns. Och det är kanske bättre än jag skulle missa en massa intressanta saker.
Så vad är det för fel att samla information från soffan, när de flesta som läser boken också kommer att göra det från soffan? PDT_Armataz_01_18
Om det inte har framgått tidigare så skulle jag villa rikta ett stort tack till alla på Kystforum som har gjort den norska delen i boken möjlig. Ingen har begärt någon ersättning, och alla har hjälp till efter bästa förmåga - Tack än en gång!
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Att besöka samtliga intressanta platser i Norden är en omöjlighet, om boken skall komma ut under min levnadstid.
Jeg er enig med Erling, det er sofaskrivning dette. Det skrives nå bøker og veiledninger med bakgrunn av det det forfatterne finner på internet. Det man ikke finner der utelater man. Ideen og tanken bak boken er god, men dette er å melke mest mulig på fortest mulig tid.
Når det er en reiseguide synes jeg at det kreves ett minimum av reisevirksomhet før man publiserer noe slikt. Hvordan kan du kontrollere at det som du får tilsendt er korrekt ? Det er vel heller ikke om å gjøre å få det utgitt fortest mulig er det ?
Å reise rundt i norge noen somre og bruke litt tid på å kvalitetssikre det man driver med er vel ikke å forakte.
Paul S.
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Jag vill inte att det blir en lång debatt om detta, men jag utgår ifrån att det material jag får från statliga, kommunala, kollegor och privat museer, utställningar och researrangörer stämmer till stora delar. I de fall jag är osäker kontrollerar jag med t ex kunniga människor här på Kystforum. Det är ju inte så att jag i detalj beskriver de olika resmålen. Tanken bakom boken är att peka ut vad som finns. Och jag kan inte se att internet skulle vara fel för insamling av information, om den bara användes på rätt sätt och efter en del kontroll. Mycket av informationen kommer också från Forsvarsbygg och detta forum. Jag kan inte se vari felet ligger att sammanställa denna information så att ALLA intresserade åtminstone har en valmöjlighet. Gvietvis kan man ju sedan fördjupa sig i ämnet om man så önskar. Men om man vill se något annat än de etablerade museerna i detta ämnet så finns det inte så många vägar att välja. Tycker man detta är dle är det bara att avstå från att köpa boken - svärare är det inte! Vad är alternativet?