12cm Turmkanone L/40(n) Rekkevidde 12000 meter

En oversikt over de mange forskjellige hoved-kanonene på kystfortene. Overskrift skal inneholde type kanon, kaliber og max skuddvidde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Norsk betegnelse: 12cm Tårnkanon [M/04?]
Tysk betegnelse: 12cm Turmkanone L/40(n)

Kaliber - 120mm
Lengde - 4,8m
Elevasjon +17/-6 grader
Travers 360 grader
Utgangshastighet - 783m/Sek
Rekkevidde 12000 meter
Vekt av granat - 20,4Kg
Fabrikant - Schneider et Cie.
PS: Tyskerne oppgir i Februar 1945 rekkevidden til 11000 meter

Opprinnelig montert i grensebefestningene mot Sverige like før første verdenskrig. Totalt seks kanoner, to på Greåker, to på Høytorp, og to på Trøgstad.

I januar 1942 ble fire av dem frigitt til kystartilleriet, men de to på Greåker sto igjen.
I januar 1943 sto de to fra Høytorp klar på Eigerøy, underlagt HKB 20./978 Eigeröy. De to fra Trøgstad sto klar ved innseilinga til Skudesneshavn på Karmøy samme måned, underlagt HKB 3./978 Syre.

I ettertid har ett tårn fra Skudenes blitt tilbakeført til Fredriksten festning og ett av tårnene fra Eigerøy skal (Eller er) tilbakeført til Høytorp til museumsformål.

Kilder
- Norwegian Artillery in the Atlantic wall (S.W.Olsen)
- Tyske kystfort i Norge (ISBN 82-990878-1-3)
- Tätigheitsbericht LXX.A.K Januar 1942

Link
http://www.forthoytorp.com/

Erik E
Stykkjunkeren
Posts: 13
Joined: 23 Jul 2007 22:01
Location: Trøndelag

Hmm, lurer på om ikke dette er de samme 12 cm. Schneider som sto montert på Fredrikssten festning og Hjelmkollen fort før unionsoppløsningen, men at de ble flyttet etter forliket i Karlstad...
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Norsk betegnelse: 12cm Tårnkanon [M/04?]
Tysk betegnelse: 12cm Turmkanone L/40(n)
Hei!

Finnes der noen dokumentasjon for arrangementet under bakkenivå for disse kanonene ?
Nå blir det snart bli en tur til Skudeneshavn for å se på disse!
Lenken til "Foreningen for Høytorp fort" kommer for øvrig opp uten bilder.

Ps. Det tårnet som forsvant - er det forsynt med løp etter tilbakeføring ?

mvh
KOS
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Finnes der noen dokumentasjon for arrangementet under bakkenivå for disse kanonene ?
Tenker du da på bunkeren eller selve kanonen?
Ps. Det tårnet som forsvant - er det forsynt med løp etter tilbakeføring ?
Det har den visst ja! Har aldri sett denne selv, men har et bilde i en bok som viser dette. Kanskje noen av forumets lesere østpå tar utfordringen og skaffer oss et bilde eller to? :-)

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:
Finnes der noen dokumentasjon for arrangementet under bakkenivå for disse kanonene ?
Tenker du da på bunkeren eller selve kanonen?
Ps. Det tårnet som forsvant - er det forsynt med løp etter tilbakeføring ?
Det har den visst ja! Har aldri sett denne selv, men har et bilde i en bok som viser dette. Kanskje noen av forumets lesere østpå tar utfordringen og skaffer oss et bilde eller to? :-)

Erik
Jeg tenkte vel kanskje mer på bunkersen i denne sammenhengen - som forberedelse til når vi omsider kommer oss sør til sommerbyen en tur.

Hadde vært fint med noen bilder ja - har et håp om å få nåværende "næringsdrivende nabo" til å få tårnene på "fortet sitt" til å se litt mer "potent" ut ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Har aldri kommet så langt at jeg har fått laget noen skikkelig tegning av disse, men sålangt ser det ut til at alle batteriene hadde samme bunkere.
(Storøy, Kvala og Midbrød) Skudenes har jeg ikke vært inni, men etter all sansynlighet er disse identiske. (En egen "Regelbau"?)

Her er et bilde av kanonen funnet via Google:
http://www.spangsberg.esenet.dk/billede ... kanon1.jpg

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk for bildet Erik!

Noe sånt skulle de hatt en etterligning av - så hadde det avgjort sett "mindre dumt" ut PDT_Armataz_01_11

Ja, er bunkersene like "Storøy" og "Kvala" så lurer en jo på litt av hvert når en kommer inni de...

mvh
KOS
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:
Ps. Det tårnet som forsvant - er det forsynt med løp etter tilbakeføring ?
Det har den visst ja! Har aldri sett denne selv, men har et bilde i en bok som viser dette. Kanskje noen av forumets lesere østpå tar utfordringen og skaffer oss et bilde eller to? :-)

Erik
Er der noen som har et up2date bilde av tårn MED løp fra Fredriksten festning og eller Eigerøy ? Kunne vært kjekt å inspirere de i Skudeneshavn med PDT_Armataz_01_18

Også, om noen har, en eller annen layout-tegning med litt forklaring av turret-bunkersen ville det vært veldig interessant!

Det trenger ikke legges ut her om en ikke vil - en epost til Kystfort-Haugalandet@online.no ville også vært flott !

mvh
KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:Hallo! Har aldri kommet så langt at jeg har fått laget noen skikkelig tegning av disse, men sålangt ser det ut til at alle batteriene hadde samme bunkere.
(Storøy, Kvala og Midbrød) Skudenes har jeg ikke vært inni, men etter all sansynlighet er disse identiske. (En egen "Regelbau"?) Erik
Jeg har vært inni alle, og det er kun terrengmessige tilpassninger som er forskjellen på dem. Røret (i alle fall det eneste røret jeg kjenner til) kommer fra Midbrød ved Egersund. Kuppelen ble tatt fra Skudesnes av FMU for mange år siden.

Tegninger av den ene bunkeren i Skudenes har vært publisert i en av Arquebus museets årbøker, så jeg skal se om eg kan finne frem dette en gang. Arquebus har også en av originaltegningene til selve kanonen i tårnaffustasjen.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Et lite klipp fra både Oscarsborg og Halden (?) rundt 03:30 på dette klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=YggZAvz2j54
Mvh
Tormod
JEF
Posts: 39
Joined: 17 Jul 2007 20:04
Location: Oslo

Stutzpunkt wrote:Et lite klipp fra både Oscarsborg og Halden (?) rundt 03:30 på dette klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=YggZAvz2j54
Oscarsborg 28 cm, Kopås 15 cm Armstrong og Høytorp fort - 12 cm TK L/40 Schneider i den runde kuppelen, 7,5 cm TK L/50 Cockerill i den mer assymetriske kuppelen.

JEF
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Tegninger av den ene bunkeren i Skudenes har vært publisert i en av Arquebus museets årbøker, så jeg skal se om eg kan finne frem dette en gang.
Da kan du slutte å lete ;-) - Tegningen er i "Årsmelding 1987" for Arquebus.

Virkelig en fin tegning SF ! - du får se etter selv og legge ut en kopi om du vil. Ihvertfall ikke helt like dør-konfigurering som på "Kanon 1" (Storøy Nord) om jeg ikke husker feil.

mvh
KOS
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Bilde fra Ebay som viser samme type tårn som havnet på Storøy, Kvala og Skudenes. Kanskje noen vet hvilken festning bildet er fra??
Attachments
hemu.JPG
hemu.JPG (62.48 KiB) Viewed 1052 times
Arnt R
Posts: 26
Joined: 09 Jan 2008 21:55
Location: Egersund

Mener på å ha hørt at det som stod på Fredriksen ble flyttet til Egerøy/Midbrød. For en del årsiden hentet de løpet til den ene.. prosjektet nå er å flytte den ene kuppelen fra Midbrød til Fredriksten
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Arnt R wrote:Mener på å ha hørt at det som stod på Fredriksen ble flyttet til Egerøy/Midbrød. For en del årsiden hentet de løpet til den ene.. prosjektet nå er å flytte den ene kuppelen fra Midbrød til Fredriksten
Det ble hentet en kuppel fra Skudenes for mange år siden, mener kanonrøret fra Egerøy ble montert på dette.
Post Reply

Return to “Kanoner: KYSTFORT”